Indické ministerstvo informácií zakázalo televíznym staniciam, aby počas dňa vysielali reklamy na kondómy. Zdôvodnilo to tým, že by mohli mať neblahý vplyv na deti. Tento krok vyvolal v druhej najľudnatejšej zemi na svete vlnu nevôle a tiež kritiku zo strany zdravotníckych expertov, napísala agentúra Reuters.
"Pokiaľ sú reklamy cestou k vytvoreniu dopytu po bezpečnom pohlavnom styku a po plánovanom rodičovstve, potom musíme zaistiť, že nebudú podrobené žiadnym obmedzením," uviedla riaditeľka charitatívnej organizácie Population Foundation of India Púnam Muttrédžaová.
Zákaz podľa nej ohrozuje desiatky rokov pokroku v indickom zdravotníctve. Úradom preto navrhuje namiesto úplného zákazu zvoliť pre vysielanie reklám vhodné časové rozpätie.
V Indii teraz žije 1,3 miliardy ľudí a podľa odhadu OSN by v roku 2024 mala počtom svojich obyvateľov prevýšiť i Čínu, ktorá si aktuálne drží prvenstvo. Podľa štúdie, ktorú zverejnil zdravotnícky týždenník The Lancet, bola v roku 2015 viac než polovica z 48 miliónov tehotenstiev v Indii nechcená. Tretina z nich skončila interupciou.
Hoci kondóm používa menej než šesť percent Indov, podľa zdravotníkov je stále najúčinnejšou antikoncepciou. Pomáha plánovanému rodičovstvu a chráni pred šírením pohlavných chorôb.
"Zákaz je spiatočnícky... Ľudia majú pohlavný styk omnoho skôr a tieto reklamy ich môžu poučiť o bezpečnom sexe. Reklamy na kondómy nie sú o vzrušení, nie sú o sexe, ale o bezpečnom sexe," cituje agentúra Koniniku Rojovú z charitatívnej organizácie, ktorá pracuje s ľuďmi chorými na AIDS a s LGBT komunitou.