Drvivá väčšina ľudí trávi Vianoce doma alebo sa počas týchto dní domov vracia. Len každý siedmy – ôsmy Slovák zvykne sláviť Vianoce mimo svojej domácnosti, ale aj tak najmä v rodinnom kruhu. Na dovolenku odíde len 4 % Slovákov, väčšinou vo veku od 36 do 56 rokov.
Štedrosť Slovákov počas sviatkov dokazuje najmä ich plný stôl, kde vyhráva tradičný trojboj: polievka – ryba – šalát. Najčastejšou polievkou, ktorú Slováci pripravujú je kapustnica, ale ľudia varia aj hubovú, šošovicovú, rybaciu či mačanku. Skoro polovica ľudí začína štedré hodovanie ochutnaním oblátky s medom. Obľúbenou súčasťou sú aj opekance, ktoré pripravuje viac ako štvrtina Slovákov. Ich názov sa líši v závislosti od regiónu, a tak ich poznáme aj pod názvom bobaľky či pupáčiky.
(Zdroj: vianočný prieskum 2muse pre Poštovú banku)
Slováci na Vianoce zbytočne plytvajú. Tri štvrtiny nakupujú viac potravín, ako spotrebujú
Väčšina Slovákov plánuje minúť za jedlo a nápoje na tohtoročné Vianoce čiastku do 120 eur. V porovnaní s bežnými nákupmi počas roka si na sviatky deväť z desiatich ľudí priplatí za kvalitnejšie potraviny.
Z vianočných nákupov sú najdrahšou položkou darčeky, na ktoré míňajú Slováci najčastejšie od 160 do 200 eur. Množstvo vianočných výdavkov je však zbytočných.
Tri štvrtiny Slovákov sa totiž priznali, že nakupujú viac potravín, ako dokážu spotrebovať. Podobne je to aj v prípade darčekov, ktoré sa obdarovaným nehodia. Dve tretiny ľudí prezradili, že hoci darček nemôžu používať, nevymenia si ho za iný tovar.
(Zdroj: exkluzívny prieskum agentúry STEM/MARK* pre spoločnosť Home Credit)
Vianoce sú útokom na peňaženky rodičov
Štvrtina rodičov chce minúť na darček pre dieťa až 80 eur, u desatiny rodín to je viac ako 200 eur (približne štvrtina slovenskej priemernej čistej mzdy)
Slovenské deti pod stromčekom nájdu okrem tradičného oblečenia a výbavy na šport aj stavebnice. A obálku s peniazmi nájde pod stromčekom takmer štvrtina detí.
Ukazuje sa, že vianočné výdavky a rozpočet rieši väčšina rodičov až na poslednú chvíľu v decembrovom predvianočnom zhone. 51 % slovenských rodičov si totiž na darčeky neodkladá peniaze vopred.
(Zdroj: Ipsos pre UniCredit Bank, Výdavky rodičov na vianočné darčeky, 2017)
Darčeky z e-shopov pomaly dobiehajú kamenné prevádzky
Každý tretí Slovák už má nakupovanie vianočných darčekov rozdelené tak, že asi polovicu kúpi v kamenných obchodoch a druhú online. Len pätina ľudí nakupuje všetko výlučne v klasických prevádzkach.
Čoraz väčšiu obľubu u nás získavajú zahraničné e-shopy, kde hrá prím kúpa oblečenia a elektroniky. Skoro štvrtina opýtaných ľudí na Slovensku ich nakupuje na zahraničných e-shopoch, kde drvivá väčšinu z nich spomína výhodnejšie ceny a taktiež väčší výber tovaru.
Vo všeobecnosti až dve tretiny Slovákov zháňajú prekvapenia pre blízkych v predstihu - už počas novembra a začiatkom decembra. Stále sa nájde však aj dvadsať percent takých, ktorí riešia darčeky len pár dní pred Vianocami.
Zhruba tretina opýtaných k výberu darčekov pristupuje pragmaticky, doma si navzájom povedia, kto čo chce. Ešte je tu však aj 8 percent tradične založených ľudí, ktorí píšu list Ježiškovi.
Hoci väčšina ľudí u nás darčeky nakupuje, nájde sa aj 20 percent Slovákov, ktorí ich vyrábajú vlastnoručne. Tri štvrtiny z nich argumentujú tým, že takýmto spôsobom určite niekomu darujú originálnu vec
(Zdroj: exkluzívny prieskum agentúry STEM/MARK* pre spoločnosť Home Credit)
Aké darčeky potešia ľudí z generácie X, Y a Z?
Generácia X (narodení medzi rokmi 1960 – 1980)
Ľudia generácie X zažili aj minulý režim a vedia si vybrať to najlepšie z oboch svetov. Podľa odborníkov je medzi nimi najviac workoholikov, a preto potrebujú relax!
Jasným tipom je preto lahodné niekoľkochodové jedlo, kvalitné nápoje alebo skvelý wellness.
Generácia Y – Mileniáli (narodení medzi rokmi 1980 – 2000)
Generácia mnohých možností, ktorá miluje mobilitu – fyzickú aj tú online. Radi spoznávajú nové veci a milujú sociálne siete. Ako ich zabaviť? Očarúvajú ich nové zážitky (musia byť originálne kvôli fotografiám na sociálnych sieťach :-)) a vychytávky pre ich online fungovanie:
Generácia Z (narodení od 1995 až po 2020)
Zatiaľ prvá generácia, ktorá od narodenia zažila digitalizáciu. Skutočne denne využívajú internet a moderné technológie na zjednodušenie svojho života. Tým trpí ich socializácia, často sa cítia izolovane. Veľmi dbajú na ochranu životného prostredia. Aké darčeky im pomôžu? Netradičné zážitky a eko&bio vecičky.
(Zdroj: Tipy Zľavomatu, 2017)