StoryEditor

Značky, ktoré priniesli do módy sociálne uvedomenie

26.12.2017, 09:46
Autor:
ČTKČTK
Nejde pritom o charitatívne projekty, ale o komerčné podnikanie.

V Londýne otvorili obchod módnej značky Bottletop, ktorá predáva luxusné kabelky vyrobené z plechoviek. Samotná značka nie je neobvyklá tým, že vyrába kabelky z odpadkov alebo preto, že interiér nového obchodu bol vôbec prvýkrát vytlačený na 3D tlačiarni z recyklovaného plastu. Bottletop je neobvyklý tým, že nestavia na prvé miesto vlastný zisk, píše britský denník The Guardian.

Bottletop

Bottletop založili v roku 2002 Cameron Saul a Oliver Wayman v spolupráci s luxusným módnym domom Mulberry. Prvá kabelka vznikla v Keni z odrezkov kože a krúžkov z plechoviek a jej predaj mal za cieľ vytvoriť pracovné miesta a zlepšiť životnú úroveň v rozvojových krajinách.

​Ateliér firmy je teraz v brazílskom Salvádore, kde sa krúžky z plechoviek šijú na kožu, ktorá má potvrdenie, že nepochádza z územia získaného výrubom amazonského pralesa. Dvadsať percent zisku spoločnosti ide do nadácie Bottletop, ktorá financuje zdravotnícke a vzdelávacie projekty v Salvádore, Rio de Janeiro, Nairobi a Etiópii.

Bottletop

​Zaujímavé je, že prvok "sociálneho podnikania" zvýhodňuje módnu značku pred jej konkurentmi. Inými slovami, nenaháňať sa len za ziskom má kladný vplyv na podnikanie. Bottletop ukázal, že dokáže do maloobchodnej sféry priniesť viac pozitívneho posolstva ako ostatní: zážitok, vďaka ktorému je možné sa dozvedieť o najmodernejšej udržateľnej technológii.

"Udržateľnosť získava vo svete čoraz väčší význam... Produkt hovorí sám za seba a funguje dobre. Ľudia značky s takými hodnotami vyhľadávajú," hovorí spoluzakladateľ Bottletop Saul.

Emma Watson s kabelkou Bottletop

Deväťdesiat percent
Bottletop síce v tomto smere robí priekopnícku prácu, avšak so svojím 20-percentným príspevkom do nadácie sa nevyrovná značke Ninety Percent (Deväťdesiat percent). Tá začala svoju činnosť v januári s kolekciou šiat, ktoré sú nadčasové, mohli by ste ich potrebovať a naozaj by ste ich nosili.

​Ich výrobky nie sú lacné, ale sú cenovo dostupné a pritom zodpovedajú výrobným nákladom a kvalite tkanín, ktoré zahŕňajú organickú bavlnu a iné udržateľné materiály. Biele tričko stojí okolo 40 libier (45 eur), mikina 80 libier (asi 90 eur). Ku každému produktu je k dispozícii odkaz na webovú stránku, kde sa vyberie projekt, na ktorý poputuje 90 percent z ceny za produkt (preto názov značky Deväťdesiat percent).

Ninety Percent

Nejedná sa však o charitatívne projekty, ale o komerčné podnikanie založené na pozitívnom a inovatívnom modeli, ktorý zdieľa 90 percent zo svojho zisku a 10 percent ponecháva svojim akcionárom.

Spoločnosť chce v budúcnosti vytvoriť spoločenské hnutie zamerané na ženy, ktoré majú záujem o kvalitné a dobre navrhnuté oblečenie. Jej zakladatelia vlastnia tiež firmu Echotex, priekopnícky projekt certifikovanej manufaktúry v Bangladéši. Vytvárajú tam cestu pre novú generáciu výrobcov, ktorí podporujú trvalo udržateľný rozvoj a zabezpečujú, aby mzdy a primerané podmienky tvorili podstatu tohto úsilia.

Ninety Percent ich produkty predáva priamo zákazníkom na svojom webe s pomocou kampane na sociálnych sieťach. Na webe potom zverejnia, čo sa za značkou skrýva a kto sú jej pracovníci. Zákazníci tak vidia, kto vyrábal ich oblečenie a zároveň rozhodujú o tom, komu svojím nákupom pomôžu. Podľa zakladateľa značky Bena Matthewsa chce spoločnosť týmto spôsobom so svojimi zákazníkmi komunikovať.

menuLevel = 2, menuRoute = news/marketing, menuAlias = marketing, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
15. január 2025 07:43