Slovenská asociácia eventových agentúr (BTL-ka) pripravila druhý ročník odbornej konferencie Live!Conference, ktorú bude zastrešovať téma Event and Live marketing 2020. Na konferencii vystúpi spolu s ďalšími slovenskými a zahraničnými špecialistami na event marketing aj Norbert Pýcha, ktorý má za sebou vyše 20 rokov skúseností v oblasti Event Managementu.
Na Live!Conference budete diskutovať o trendoch v live marketingu a vízii komunikácie vzhľadom na novú generáciu zákazníkov. Aké sú teda trendy v live marketingu a eventoch? Akým smerom sa budú uberať?
Trendy nevznikajú úplne zo dňa na deň, ale ide o dlhodobejší proces, ktorý reflektuje zmenu potrieb klientov. Eventy sú predovšetkým o osobnom kontakte, o emócii a zážitku. To je možné dosiahnuť využitím technológií, takže akákoľvek technická alebo technologická novinka je v odbore vítaná. To, že klienti začali mať potrebu zisťovať, do akej miery sa im investícia do eventov vracia, zase vyvolalo potrebu vzniku metodiky vyhodnocovania eventov. Ale je to už tiež záležitosť, ktorá je aktuálna niekoľko rokov, len sa zlepšujú metriky. Do popredia sa dostávajú témy, ktoré opäť vyvoláva zmena dopytu, napríklad zvyšujúce sa štandardy bezpečnosti alebo dôraz na ekologický aspekt predovšetkým pri veľkých eventoch.
Čo bude mať najväčší vplyv na vývoj v tejto oblasti?
Určite najdôležitejšie je vnímanie klientov, ako je zmysluplné investovanie do eventov. To ovplyvní množstvo financií, ktoré do eventov budú investované, a preto i kvalitu a veľkosť eventov. Doba eventom praje, pretože špeciálne aktivačné eventy alebo live marketingové aktivity majú neobyčajnú schopnosť osloviť konečného zákazníka, tým podporiť značku a predaj produktov, a na to vždy klienti reagujú. V kombinácii s digitálnym marketingom ide o smrtiacu kombináciu.
Eventy sú o emóciách a technológie ich vedia veľmi dobre vyvolávať.
Ľudia denne čelia desiatkam rôznych marketingových aktivít a vzbudiť záujem nie je jednoduché. Aké sú tri najdôležitejšie faktory, ktoré musí mať „nezabudnuteľný“ event?
Kľúčovým faktorom je zaistenie zážitku alebo skúsenosti pre cieľovú skupinu. S tým sa často, nie vždy, spája výška investícia. Dokonalá exekúcia je tretím faktorom. A keď toto všetko dokážete zmerať, máte všetko potrebné pohromade. Keď idete s partiou kamarátov na pivo, je to vlastne malý event, keď je zážitkom porozprávať sa s priateľmi, nepotrebujete na to technické vychytávky. Prínosom je upevnenie vzťahu s vašimi kamarátmi a keby ste chceli, tak túto mieru ovplyvnenia správania účastníkov po takomto posedení dokážete zmerať pomocou dotazníka.
Trh sa neustále mení a vyvíja. Nové technológie, sociálne siete, ale aj drony či virtuálna realita sú súčasťou eventového sveta už dávnejšie. Ako to vidíte vy? Využívajú eventové spoločnosti dostatočne ich potenciál?
Som presvedčený, že tá agentúra, ktorá chce v Česku patriť do top 10, nemôže ignorovať nové technológie alebo sociálne siete. Hoci ich využitie nesmie byť samoúčelné. Tým, že eventy sú o emóciách, tak technológie ich vedia veľmi dobre vyvolávať. Na pive s kamarátmi ich nepotrebujete, na konferencii pre tisíc ľudí sa bez nich nezaobídete.
Aké technologické novinky odporúčate viac využívať?
Stále sa mi zdá, že nie sú dostatočne využívané nástroje na efektívnu prácu s dátami, od využitia cloudových úložísk dát cez event managementové aplikácie a softvér až po registráciu návštevníkov na mieste eventu.
Technológia neznamená vôbec nič, ak nie je zmysluplne využitá.
Z eventov sa stávajú hybridné (live/digital) udalosti. Kopíruje tento trend aj náš trh? Kde sú rezervy?
Rozhodne áno. Nemám pocit, že by v tomto smere náš trh zaostával, zdá sa mi, že agentúry sú určite aktívne. Ide skôr o „poučenosť“ klienta, ale príklady zo zahraničia ukazujú na efektívnosť tohto prístupu. Iná vec je, že tieto aktivity sú komplexné, preto zložitejšie na kreativitu a exekúciu, a vedia byť finančne náročné.
Čo je dôležitejšie? Obsah alebo technológia?
Technológia neznamená vôbec nič, ak nie je zmysluplne využitá. Obsah v zmysle obrazového contentu je dôležitý pre akcie pre verejnosť, pre B2B eventy je jeho využitie obmedzené, veľmi často až nežiaduce.
Na čo sa majú spoločnosti zamerať, aby správne vybalansovali event a naplnili očakávania publika, ale ho aj prekvapili?
Otázka je, či je potrebné publikum prekvapovať. Najťažšie je v prvom rade porozumieť cieľovej skupine, pochopiť jej potreby. Ono to vie byť zložitejšie, než sa zdá. Potom vybalansovať rutinné riešenia s určitou odvahou spraviť akciu inak. Toto býva najväčšia výzva pri eventoch. A ak sa nájdu dostatočné finančné zdroje, tak už stačí event naplniť správnym obsahom a dosadiť zodpovedajúce technológie a vyprodukovať ho. I keď vzhľadom na to, že každý event je unikátny a stále ide o prácu s ľuďmi, i tá produkcia vie dať zabrať.
V čom sú a zostanú eventy unikátne a nezastupiteľné?
Je to osobný kontakt. To je to, v čom sú absolútne unikátne, a pokiaľ budú ľudia spoločenskými tvormi v zmysle potreby stretávať sa, eventy budú večné. Aktuálne sociologické prieskumy síce poukazujú na zmeny v spoločnosti, keď ľudia žijú viac vo virtuálnom svete než v reálnom, napriek tomu verím v žiarivú budúcnosť eventov.
Kto je Norbert Pýcha?
Jeho profesionálna kariéra je takmer výhradne spätá s agentúrou Event Arena, ktorú spoluzaložil v roku 2000 a ktorú spoluvlastní. Hlavnou náplňou jeho práce je vedenie spoločnosti, HR management, supervízie akcií a projektov a komunikácia s klientmi. Vystupuje a prednáša na odborných akciách týkajúcich sa Event Managementu. V roku 2017 spoluzakladal Českú eventovú asociáciu, ktorej v súčasnosti predsedá.
N. Pýcha vystúpi ako jeden zo spíkrov na medzinárodnej konferencie o event marketingu LIVE! Conference 2018. Na konferencii sa predstavia svetové osobnosti z odboru event marketingu a live komunikácie. Na Slovensku sa prvýkrát predstaví aj jeden z najvplyvnejších ľudí v oblasti event marketingu vo Veľkej Británii Kevin Jackson, okrem neho vystúpia aj Salvatore Sagone, President ADC Group, Björn Wigforss, Vice President Schneider Electric, či Andrea de Michelli, CEO Casta Diva Group.