Nárast mobilných telefónov zvyšuje mieru používania internetu ako aj frekvenciu, s akou ho ľudia navštevujú. Podľa aktuálnej štúdie Connected Consumer Study 2017, ktorú realizuje spoločnosť Google, nastáva zmena v správaní spotrebiteľov. Tá hrá v prospech mobilných zariadení.
Napriek tomu, že smartfóny sú tu už asi dvadsať rokov, rok 2017 predstavoval pre túto technológiu zlomový bod. Po dvoch desaťročiach sa po prvýkrát viac ako polovica globálnej internetovej populácie pripája na internet prostredníctvom svojho mobilného zariadenia. Ako informovala spoločnosť Google, využívanie mobilného internetu na globálnej úrovni predstavuje 76 %, pričom jednotlivé trhy sa pohybujú na úrovni od 98 % v Saudskej Arábii, 60 % na Slovensku až po 51 % na Ukrajine. Navyše, mobilné zariadenia sú dnes voľbou používateľov: v 62 zo 63 skúmaných trhov ľudia tvrdia, že mobilné zariadenie používajú častejšie na prístup k internetu než svoj stolný počítač (desktop).
Situácia na Slovensku
Na Slovensku využívanie internetu takmer dosiahlo svoju kapacitu, keďže v roku 2017 využívalo internet na súkromné účely až 85 % domácej populácie, pričom 80 % z nich využíva internet každý deň. Podiel ľudí, ktorí sú online každodenne vzrástol z 62 % (v roku 2013) na 68 % (v roku 2017). Ekosystém naďalej rastie a spektrum dostupných zariadení je neustále dopĺňané čerstvými inováciami. Slováci používajú v priemere 2,9 pripojených zariadení.
Štúdia tiež zistila, že používanie smartfónov na Slovensku sa zvýšilo zo 46 % (v roku 2013) na 70 % (v roku 2017), zatiaľ čo používanie desktopov v rovnakom čase mierne, ale konštantne klesalo.
Mladšie skupiny budú v tomto ohľade vždy pred staršími generáciami. Ale aj medzi seniormi sa nachádza mnoho používateľov internetu - až 58 % Slovákov vo veku nad 55 rokov využíva internet na dennej báze.
Štúdia poukázala aj ďalší dôležitý trend. Mobilný internet je rovnako atraktívny pre používateľov všetkých vekových skupín – v rámci vekovej kategórie do 44 rokov je to v priemere okolo 80 %, ale aj v rámci starších skupín sú čísla veľmi pôsobivé. Vo vekovej kategórii 45 – 54 je to takmer polovica (49 %) a v kategórii 55+ ide o viac ako štvrtinu (26,9 %) používateľov internetu, ktorí používajú na prístup k internetu práve smartfón.
ad
Prečo sú tieto informácie dôležité pre firmy a ich aktivity?
Centricita mobilnej komunikácie ovplyvňuje internetové vyhľadávanie, sledovania online videí a tiež online nakupovanie. V roku 2017 tvoril na Slovensku podiel používateľov internetu, ktorí využívajú na vyhľadávanie smartfón rovnako často ako počítač až 43 %, v prípade sledovania videí 34 % a v prípade nákupov online 21 %. Tieto údaje sa od roku 2013 takmer zdvojnásobili (21 % vyhľadávanie, 15 % sledovanie videí a 11% nákupy online).
Väčšina marketérov sa dnes zhoduje v jednej veci, používateľom mobilných zariadení ide hlavne o rýchlosť bez ohľadu na to, aké aktivity vykonávajú. Zo štúdie vyplýva, že až pri 53 % návštevách je stránka opustená, ak jej načítanie na mobilných zariadeniach trvá tri alebo viac sekúnd.
Na konci roka 2017 Google v tejto súvislosti otestoval rýchlosť otvárania cieľových stránok mobilných reklám v 21 krajinách a 10 rôznych odvetviach. Keď sa pozrieme na Slovensko, priemerná doba načítania webstránky je v súčasnosti 8,7 sekúnd, čo je o niečo lepšie ako európsky priemer (9,124 sekúnd). Zároveň to však je o viac ako 5 sekúnd pomalšie ako najlepšia dosiahnutá rýchlosť, ktorá predstavuje 3 sekundy.
Slovensko sa tak v rebríčku krajín umiestnilo na štvrtom mieste spolu so Španielskom. Lepšiu priemernú rýchlosť načítania mobilných stránok majú len v Rumunsku, Nemecku a Holandsku. Pokiaľ ide o odvetvia, na domácej vzorke v top desiatke sa na prvom mieste umiestnil automobilový priemysel s 7,2 sekundami, na poslednej pozícii sa umiestili technológie s 10,2 sekundami.
O prieskume Connected Consumer Study, 2017: Každoročne vydávaná štúdia Connected Consumer Study spoločnosti Google zisťuje digitálne návyky ľudí po celom svete. V rámci aktuálne štúdie bolo v prieskume zapojených 79-tisíc respondentov zo 63 krajín (vrátane Slovenska), čo predstavuje viac ako 2 milióny minút rozhovorov. Takáto šírka pokrytia umožňuje identifikáciu globálnych trendov a zároveň rozpoznáva regionálnu rozmanitosť. Výsledkom je podrobný obraz o tom, ako osvojovanie mobilných zariadení ovplyvňuje správanie v bežných internetových aktivitách.