Už o týždeň sa začína vo francúzskom Cannes 65. ročník medzinárodného festivalu, ktorý je najvýznamnejšou oslavou kreativity na svete - Cannes Lions. Desiatky tisíc prác každý rok bojujú o miesto na výslní a len približne piatim percentám z nich sa podarí zaujať porotu a skutočne zažiariť.
Cannes Predictions je nielen príležitosť staviť si na víťazov, ale zároveň dostať v skratke ucelený pohľad na súčasné trendy v komunikácii a smerovaní svetovej reklamy.
Pozrite si spolu s nami dvadsať najhorúcejších favoritov na sošky levov. Postupne zverejníme všetkých dvadsať kandidátov, pričom pri každom zverejnenom spote uvidíte aj komentár odborníka z agentúry Wiktor Leo Burnett a Stratégií, ako aj názor, ktorá reklama z reklamného battle je zaujímavejšia.
Nakoniec zostavíme nielen rebríček TOP 20 reklám, ale aj zistíme, či lepší čuch na výhercov v Cannes má tím agentúry Wiktor Leo Burnett alebo tím, ktorý zostavili Stratégie.
NIKE “BREAKING2” Wieden + Kennedy, Portland (USA)
Ako prvú reklamu sme hodnotili reklamu od Nike. Tu sú názory prvých odborníkov v battli.
|
Juraj Dvorecký Oceňujem komplexnosť a premyslenosť, ale zároveň ma nebaví zložitosť celého projektu. Hodnotím známkou 6. |
|
Katarína Hrnčárová Hoci za celým špeciálom Breaking 2 bola dlhá, dvojročná príprava a v živom vysielaní vygeneroval rekordný počet fanúšikov, prišiel mi trochu prekombinovaný a nezáživný. Dávam 5. |
CADBURY “MUM’S BIRTHDAY” VCCP, London (UK)
Emotívnu reklamu na čokoládu hodnotili obaja odborníci lepšie.
Juraj Dvorecký, Copywriter Senior/ Creative Team Leader, Wiktor Leo Burnett
Krásne čistá emócia bez zbytočne komplikovaných zvratov. Síce s predvídateľnou pointou, ale jednoduchosť je presne to, čo nechalo dokonale vyniknúť téme. Niekedy netreba nasilu prekvapovať, stačí len pohladiť na duši. Hodnotím 7.
Katarína Hrnčárová, odborná redaktorka, Stratégie
Dojímavé, plné emócií, bez zbytočnej vyumelkovanosti. Hoci nemá reklama žiadnu prevratnú ideu, prekvapilo ma, že si predavač nechal za čokoládu zaplatiť “pokladmi” toho dievčatka. Čakalo som, že jej ich vráti, ale páčilo sa mi zakončenie, keď jej len “vydal”. Dávam 7.
Práce dostávajú známky od 1 - 10, rovnakou číselnou škálou hodnotíme práce prihlásené do Hodnotenia Stratégií. A čo znamenajú jednotlivé známky?
1 - ZBYTOČNÁ
Táto práca je zbytočným mrhaním času a peňazí. Riešenie je bez konceptu, bez vzťahu ku značke či potrebám spotrebiteľa. Naopak, z riešenia cítiť, že takýto koncept skôr škodí značke samotnej.
2 - BEZ NÁPADU
Toto riešenie nemá žiadnu myšlienku. Ak by značka kontinuálne takto komunikovala, nič sa na jej vnímaní u spotrebiteľa nezmení. Reklama nenesie žiadne posolstvo a kreatívne riešenie nie je postavené na žiadnom insighte či produktovom parametri.
3 - NUDNÁ
Kreatívny nápad a aj jeho prevedenie sú obyčajné. Je to reklamné klišé. Riešenie je miliónkrát videné naprieč rôznymi kategóriami a jeho uchopenie je neoriginálne. Zákazník takúto reklamu prestane vnímať ešte skôr, ako sa pokúsi doručiť mu posolstvo.
4 - PREDVÍDATEĽNÁ
V navrhnutej kreatíve a stratégií všetko sedí. Akurát vo vás reklama nevyvoláva požadovanú či očakávanú reakciu. Riešenie je štandardné. Neprezentuje žiaden jednoznačný racionálny ani emocionálny benefit. Takúto reklamu ste už videli.
5 - KOMPETENTNÁ
Toto riešenie ponúka zaujímavý uhol pohľadu na značku či produkt alebo niektorý z jeho parametrov. Z reklamy je jasné, aké miesto v živote ľudí chce produkt či značka zaujať. Takto podané posolstvo reklamy zaujme a bude doručené ľuďom.
6 - PROSPEŠNÁ
Túto prácu si ľudia všimnú a nepovažujú čas, ktorý pri nej strávili, za zbytočný. Je to inteligentná reklama, ktorá používa zaujímavú formu a nástroje na komunikáciu dobre zvoleného benefitu či posolstva. Je to média neutrálna idea, ktorá podnecuje spotrebiteľa sa nad ňou zamyslieť.
7 - INOVATÍVNA
Práca, ktorá vyčnieva. Práca, ktorú budú ľudia chcieť vidieť znova kvôli inovatívnemu nápadu a neopozeranej exekúcii. Práca, ktorá inšpiruje a vťahuje spotrebiteľa do sveta značky a naopak, spotrebiteľ chce mať takúto značku vo svojej blízkosti. Zdobí ju jedinečný nápad a brilantná exekúcia.
8 - LÍDROVSKÁ
Jedna z najlepších prác v kategórii. Reklama má potenciál silne pôsobiť na ľudí a dokáže ich podnietiť k prehodnoteniu vnímania produktu alebo značky. Je to idea, ktorá stanovuje štandard komunikácie lídra na trhu v danej kategórii.
9 - ŠPIČKOVÁ
Táto práca súperí s najlepšími nápadmi v reklame naprieč kategóriami. Ľudia o nej chcú hovoriť a zdieľať ju v spojitosti so značkou či produktovým parametrom. Je to idea, ktorá má silu ovplyvňovať myslenie a správanie sa ľudí.
10 - SVETOVÁ
Je to absolútna bomba. Idea, ktorá je natoľko jedinečná, že dokáže zaujať a osloviť akéhokoľvek spotrebiteľa na celom svete. Je to myšlienka, ktorá hlboko zasahuje do vnútorného sveta každého z nás a zanechá trvalú a hodnotnú stopu. Takto komunikujú najhodnotnejšie značky sveta.