Tržby za technológie virtuálnej a rozšírenej reality sa počas najbližších piatich rokov zvýšia 16-krát. Kým v minulom roku mal trh s týmito technológiami hodnotu 8,8 miliardy dolárov, za päť rokov to bude 142,4 miliardy USD. Vyplýva to zo správy BCC Research Virtual and Augmented Reality: Technologies and Global Markets through 2023.
Za očakávaným rastom stojí vzostup startupov podporovaných kľúčovými hráčmi na trhu. Štúdia tiež ukázala, že na toto odvetvie priaznivo zapôsobí ako znižovanie cien hardvéru, tak stúpajúce využitie súprav s virtuálnou realitou nielen pri hraní hier, ale aj v zdravotníctve, školstve a ďalších odboroch.
Viac ako 40 percent trhu stále pripadá na herné aplikácie s celkovou hodnotou za minulý rok 3,6 miliardy dolárov. Tá by podľa autorov štúdie mala do roku 2023 stúpnuť na 47,2 miliardy dolárov. Vo vzdelávaní sa očakáva ešte dramatickejší nárast, a to zo súčasných 797,7 milióna dolárov na 17,9 miliardy v nasledujúcich piatich rokoch.
"Impozantný nárast v užívaní virtuálnej a rozšírenej reality v herných a iných aplikáciách značne prispel k dianiu na trhu za posledné dve dekády. Akvizícia spoločnosti Oculus Facebookom v roku 2014 zásadne zmenila hru v tomto priemysle. Hlavní technologickí giganti ako Google vydali náhlavné DIY zariadenia využívajúce Google Cardboard a Google Daydream s inteligentnými telefónmi. Spoločnosti ako Samsung išli ešte ďalej s produktmi ako Galaxy Gear, obsahujúcimi inteligentný doplnky ako ovládač gest," uviedla BCC Research.
Kým technológie virtuálnej reality prenáša užívateľa do vykonštruovaného prostredia, takzvaná rozšírená realita funguje naopak a prináša virtuálne prvky do bežného života. Napríklad zobrazuje v okuliaroch či telefónoch digitálne informácie o reálnych objektoch v okolí používateľa.
Zákazníci v obchodoch si stále častejšie berú na pomoc aplikácie. Vlaňajší prieskum americkej spoločnosti Salsify napríklad ukázal, že až 77 percent zákazníkov pri nakupovaní používa mobilný telefón alebo tablet. Pomocou rozšírenej reality si zákazníci môžu naskenovaním výrobku okamžite zistiť potrebné informácie, alebo si na diaľku vyskúšať, či im pristane vybrané oblečenie či im pasuje nábytok do spálne.
Virtuálna realita je podľa produktového manažéra e-shopu Kasa.cz Petra Štursa budúcnosťou online predaja, ale zasiahne aj do klasického maloobchodu. "Možnosť virtuálneho zobrazenia ponuky bude pre zákazníkov veľmi zaujímavá, okrem iného aj pre porovnanie produktov. Obchodníkom výrazne rozšíri ponuku a ponúkne širší pohľad na využiteľnosť výrobkov. Uľahčí tiež orientáciu na predajni," podotkol.
Rozšírenú realitu využívajú tiež automobilky. Napríklad Lexus tieto technológie využíva na opravy vozidiel. Automechanikom umožní ľahšie a rýchlejšie vyriešiť technické problémy, zákazník potom lepšie porozumie tomu, čo sa deje s ich vozidlom. Systém využíva špeciálne okuliare, pomocou ktorých mechanik nadväzuje obojstranné spojenie s ďalšími ľuďmi, a to ako vizuálne, tak hlasové. Umožní mu napríklad konzultovať vykonávané opravy s majiteľom vozidla, alebo s odborníkmi z technického centra firmy.