Prednedávnom sme sa dozvedeli, aká postavička sa stane maskotom hokejových MS 2019. Organizačný výbor predstavil vizuál medveďa, avšak o jeho mene majú rozhodnúť fanúšikovia.
Maskot s podobizňou medveďa vystrieda vlka Gooolyho, ktorý zabával fanúšikov na šampionáte v roku 2011. Na jeho tvorbe pracoval tím zložený z dizajnérov, ideamakerov a ilustrátora. Jedným z tvorcov je Peter Kačenka, Executive Creative Director z agentúry Wiktor Leo Burnett.
Prečo sa stal maskotom práve medveď?
Maskot šampionátu má 3 základné podoby. Tá prvá, kreslená, slúži na prezentáciu idey pre médiá a pre verejnosť spĺňa hlavne informačnú úlohu. Druhá, dôležitejšia podoba, je samotná postava maskota v životnej veľkosti, ktorej úlohou je dotvárať atmosféru počas šampionátu.
No a tretia, z marketingového uhla pohľadu možno najdôležitejšia, je podoba suveníru, ktorý si s nadšením odnesú návštevníci šampionátu domov na pamiatku. Vo finále je jeho výber vždy prienikom názorov viacerých strán. V prospech medveďa bola hlavne jeho symbolická rovina (sila, bojovnosť, odvaha, majestátnosť). Tieto črty sme sa snažili obohatiť o výrazný charakter obohatený prvkami slovenského folklóru. Medveď tak dostal k hokejke klobúk a opasok.
Čo bolo podľa vás na tvorbe maskota najťažšie?
Pokiaľ by išlo len o obrázok alebo 3D postavičku pre video či billboard, je to celkom jednoduché. Limitujúcim sa však stáva kostým, v ktorom musí byť animátor schopný voľného pohybu na tribúnach aj na ľade. Neveril by som, koľko času strávime napríklad argumentáciu s výrobcom na tému, koľko prstov má mať kostým maskota. Platí, že čím je charakter zložitejší, tým aj plyšák vyzerá vo finále horšie. Pamätám si na maskota MS vo futbale 2010 v Južnej Afrike. Bola to postavička milého levíka Zakumi. Keď som ho však nakoniec kupoval, strávil som v obchodíku so suvenírmi skoro hodinu, kým som si vybral toho, ktorý vyzeral zo všetkých najmenej hrozivo.
Rozmýšľali ste aj nad inými alternatívami?
Zvažovali sme rôzne postavičky a symboly, ktoré sa viažu k našej krajine kultúrne, medzi nimi aj rozprávkoví hrdinovia a postavy, ktoré by oslovili hlavne deti. Veľa takýchto známych však funguje vo dvojici (Kubko a Maťko alebo Puf a Muf).
Takéto riešenie sme po skúsenostiach zo šampionátov vo Francúzsku a Česku zavrhli. Hľadali sme postavičku alebo zvieratko ako Jurošík, svišť, rys či baran, ktorá je sólo charakter.
Boli vopred stanovené mantinely, ktoré ste pri tvorbe museli dodržať?
Tvorba maskota je komplexný projekt, do ktorého vstupuje množstvo zainteresovaných strán. Nejde len o symbol a jeho umelecké spracovanie. Musí spĺňať marketingové, produkčné, funkčné, ale aj bezpečnostné kritériá. Na začiatku sme mali voľnú ruku, no výsledná podoba je prienikom všetkých týchto požiadaviek.
Čo vyjadruje maskot, ako ho vnímate ako tvorca?
Maco vznikol spoločným úsilím tímu nielen v agentúre. Takže na jeho výslednej podobe má zásluhu viacej ľudí a každý mu vložil do vienka niečo iné - podobu, charakter, výraz, konštrukciu…Priznávam, že mojimi favoritmi boli baranček alebo medveď. Od začiatku som však nechcel, aby to bol taký ten vyposilkovaný švihák, ale pekne oblučký charakter. Nakoniec, aj kvôli konštrukčnej náročnosti, vyhral maco. Verím, že nie je úplne tuctový, a že keď ho posadíme do regálu, určite vynikne.
Prečo by si ho mali ľudia obľúbiť?
Verím, že maco bude atraktívny nielen pre domácich, ale aj pre cudzincov. Siahli sme po najmainstreamovejšej podobe plyšáka, aká existuje. Dodali sme mu prvky inšpirované tradíciou, ktoré našinca potešia a u zahraničných hostí vzbudia záujem. Odkazom na slovenský folklór sme sa nesnažili vyzdvihnúť žiadny konkrétny región. Použité prvky sú skôr inšpiráciou ako citáciou a majú symbolickú úlohu. Veď opasok je vnímaný ako magický predmet, ktorý hrdinovi prepožičiaval nadprirodzenú silu a klobúk bol prirodzenou súčasťou mužského oblečenia. Dospelý mládenec alebo ženatý muž nesmel byť v minulosti na verejnosti bez pokrývky hlavy.
Ohlasy sú zatiaľ pozitívne. Na domácich aj zahraničných portáloch prebieha okrem hlasovania o jeho mene aj prieskum páčivosti. Viac ako trom štvrtinám hlasujúcich sa nový maskot páči. Nájdu sa, samozrejme, aj ľudia s výhradami, ale nikdy sa nedá vyhovieť všetkým. Každý takýto projekt má širší záber ako len prvý krok – uvedenie. Verím, že sa v ďalších fázach ľudia s macom stotožnia.
Meno nového maskota zatiaľ nie je známe, o jeho podobe budú dvojkolovo rozhodovať fanúšikovia na oficiálnom facebookovom profile majstrovstiev s názvom 2019 IIHF Ice Hockey World Championship Slovakia. Hlasovať môžu do 27. augusta, organizačný výbor potom vyberie dva najzaujímavejšie a najvhodnejšie názvy, o ktorých budú fanúšikovia hlasovať v druhom kole od 22. septembra.
V roku 2011 mal maskot MS podobu vlka s menom Goooly.
Pozrite si maskotov posledných rokov: