Vianočná sezóna je v médiách mimoriadne obľúbené obdobie. Ľudia veľa nakupujú, obchodníci veľa predávajú. Majú tak chuť a peniaze veľa míňať na reklamu, aby predali ešte viac.
Už menej sa tešia online marketéri. Vysoký dopyt dvíha ceny, a tak je jeseň reklamne najdrahšie obdobie roka. A najmenej sa tešia samotní používatelia, ktorým pre-rolly vyskakujú pred každým druhým videom.
“Vďaka” všetkému tomu komunikačnému pretlaku je preto dôležité viac ako inokedy vyniknúť a zaujať. Natívna reklama, tvorba hodnotných článkov a videí, je možnosťou, ako sa prirodzene votrieť do pozornosti užívateľov. Ako im odkomunikovať posolstvo bez ohľadu na to, či používajú adblock, alebo majú vyvinutú pokročilú fázu bannerovej slepoty. Je to spôsob, ako z ignorujúcich používateľov urobiť svojich ambasádorov, ktorí budú naše posolstvo šíriť ďalej.
Nezáleží pritom na tom, aká veľká či známa je vaša firma. Je prieskumom podložené, že natívna kampaň dokáže posilniť znalosť i tej značky, ktorú aj tak každý pozná.
Preto je dobré obzrieť sa ešte raz za letom. Ktoré natívne kampane ľudí zaujali, inšpirovali, poradili a inzerentom zafungovali? Nasledujúci zoznam berte ako subjektívny výber toho najlepšieho, čo by nemalo uniknúť vašej pozornosti. Ako tipy, že aj váš komunikačný mix by mal obsahovať kvalitný obsah.
Coca-Cola leto
Coca-Cola vďaka agentúre Starmedia Co. zapojila do svojej letnej komunikácie širokú paletu známych influencerov. V štylizovanom retro vane jazdili po Slovensku a z ciest tvorili príťažlivý obsah napríklad aj Selassie, Lucypug, Patra Bene, Expl0ited, To je ten náš Matúš, Emma Drobná a ďalší. Ten umiestňovali väčšinou na svojich sociálnych sieťach, predovšetkým na Instagrame. K tomu podpora cez Youtube, Strossle a ako novinku využívali aj Instagram TV, cez ktorý publikovali celkovo desať videí. Vďaka tomu vygenerovali takmer šestnásť miliónov impresií a zasiahli 60 percent používateľov v cieľovke 13 - 25.
Spomedzi všetkej tej tvorby skvele dopadol vlog od Šimona Snopeka. Žúroval, jazdil na skútroch i lietadlách a z roadtripu urobil AAA výstup svetovej úrovne.
KFC a mikroinfluenceri
Muk-bang je online video či prenos, v ktorom broadcaster konzumuje veľa jedla a rozpráva sa pri tom so svojimi hosťami či komunitou. Akokoľvek zvláštne sa to môže zdať, v Kórei, odkiaľ aj názov pochádza, je toto veľmi populárna forma zábavy. Streamerom ľudia posielajú finančné dary, alebo zarábajú na reklame so značkami, ktoré sa s nimi chcú spojiť.
Presne takéto niečo zrealizovala u nás Content agency a “ich” influencerka @janahrmi pre reťazec reštaurácií KFC. Cieľom bolo vytvoriť brand-awareness kampaň a podporiť novinku - sendvič Sunny Twister.
Video toho, ako so svojou babkou obeduje vyprážané kurčatá, videlo cez 80 000 ľudí. V priemere si ho pozerali 6,5 minúty, to znamená, venovali mu viac ako pol milióna minút svojej pozornosti. Zaujímavé je, že podľa Youtube štatistík až 91 percent divákov boli ženy.
Zmrzliny Carte d´Or ako súčasť bežného dňa
Ďalšia zo značiek, ktorá vo svojej letnej komunikácii využila komunitu, bola zmrzlina Carte d´Or cez sociálne kanály DayByMe. Päť influenceriek-foodblogeriek dostalo zásoby zmrzliny a dali sa do tvorby receptov a fotiek. Za mesiac vypublikovali osemnásť príspevkov na Facebooku aj na Instagrame, ktoré v brand-awareness kampani nazbierali 595-tisíc impresií.
“Výtlak” veľkých médií
Pri všetkých tých mileniáloch, influenceroch a instagramoch akoby sa zabudlo, že sú tu aj iné cieľovky, vysoko bonitné, ktoré čítajú staré dobré klasické médiá. Napríklad v MAFRA Slovakia naskočili na vlnu tiež a pre klientov tvoria na mieru ušitý video content. Reportáž o výrobcovi pneumatík Barum, ktorý spoluzaložil legendárny Baťa, mala cez 11 tisíc videní.
Na Topkách uverejnili natívny článok pre spoločnosť Immergas, ktorá predáva kondenzačné kotly. Text mal viac ako 52 000 zobrazení s priemerným časom čítania dlhším ako 3 minúty. Ľuďom sa zjavne páčil, keďže aj takúto tému zdieľali 300+ krát. Klient získal na svoj web 1 672 preklikov s výbornou kvalitou - miera okamžitých odchodov bola z desktopov 25 %, z mobilov 34 %. Celé je to krásna ukážka toho, že obsahový marketing je vhodný pre každého, kto má čo povedať svojim zákazníkom.
Dajte ľuďom chlieb a hry
Súťaže, kvízy a rozličné formy hier patria k najobľúbenejším formátom obsahového marketingu. Presvedčili sa o tom hneď dvakrát klienti Media and Digital Services. Pritom to ani nemusí stáť veľa peňazí. Často totiž platí, že čím je výhra drahšia, tým je nedostupnejšia (a teda sa zapojí menej ľudí) a naopak.
Bory Mall komunikovali novopresťahovanú predajňu All toys cez súťaž o nafukovačky v tvare ovocia. V duchu „1 emotikon je viac ako tisíc slov“ mali fanúšikovia do komentára vložiť emotikon nafukovačky, o ktorú majú záujem, a tým sa zapojiť do súťaže. Komentárov bolo nakoniec takmer 800 a legenda vraví, že chutné nafukovačky išli túto sezónu na dračku.
Výborne tiež dopadla kampaň Sedity, výrobcu známych keksíkov Horalky (a tiež Mila, Lina a ďalšie). Súťažilo sa o dovolenku v Chorvátsku, stačilo na špeciálnej stránke vkladať kódy z obalov. Podobne ako v bločkovej lotérii kedysi, čím viac kódov, tým vyššia šanca na výhru. K tomu tiež pripravili špeciálnu hru “Horalková veža” na telefóny, v ktorej ste mohli získavať bonusové kódy.
Cieľom bolo “vyzbierať” 150 tisíc kódov, nakoniec takmer 50 000 unikátnych registrovaných používateľov vložilo dokopy vyše 550 tisíc. iOS a Android hra mala spolu 24 640 stiahnutí.
Meme obrázky sú trendy
Čo robiť, keď chcete rýchlo a efektne zvýšiť počet followerov na Instagrame? V Lidli tento problém riešili spoluprácou s Emefka a Interezom, patriacimi do Startitup.sk portfólia. Podľa Storyclash totižto neboli v septembri na obrázkovej sieti populárnejšie médiá. Tí pripravili sériu vtipných obrázkov i serióznejších príspevkov o spoločenskej zodpovednosti.
Na Emefka sa deväť príspevkov páčilo v priemere 23 tisícom ľuďom a 180 krát ho komentovali. Na Intereze sa deväť CSR príspevkov páčilo v priemere siedmym tisícom ľuďom a 30 krát ho komentovali. Celkový reach dvojmesačnej kampane bol 935 tisíc ľudí.
S aplikáciou na 1. miesto v domácom App store
Máloktorá vec je taká konkurenčná ako trh s aplikáciami pre Androidy či iOS. Bariéra pre vstup je extrémne nízka, pretože dnes i človek bez programátorských či grafických znalostí dokáže vytvoriť mobilnú hru alebo aplikáciu. A keďže celková veľkosť priemyslu je 86 miliárd dolárov, ide o extrémne lákavé prostredie.
Na podporu v App store a Google play využila slovenská aplikácia Trifft služby Refreshera. Cieľ bol čistý výkon = získať čo najviac inštalácií. Projekt predstavili v recenzii a cez Instagram story. Článok mal nakoniec 46 000 prečítaní, z ktorého priamo bolo 1 552 stiahnutí. Necelých 24 hodín po publikácii sa tak Trifft stal najsťahovanejšou aplikáciou zadarmo v slovenskom App store.
Prvé miesto a vytvorené povedomie priniesli oproti predkampaňovému priemeru 1 200 organických inštalácií navyše. Celá akcia teda spolu vygenerovala 2 700 stiahnutí.
Chcete sa aj vy naučiť tvoriť obsah, ktorý budú vaši zákazníci milovať? Stiahnite si zadarmo, alebo si kúpte v obchode príručku natívnej reklamy.