Prezídium Asociácie Public Relations SR (APR SR) a následne aj jej najvyšší orgán, Valné zhromaždenie, rozhodlo v týchto dňoch o vylúčení agentúry PR Clinic zo svojich členských radov. Dôvodom sú viaceré etické pochybenia agentúry, na ktoré poukázala vo svojich záveroch Etická komisia APR SR. Tá bola zriadená za účelom posúdenia porušení etických kódexov členskou agentúrou PR Clinic v súvislosti s podozrením z neetických a neférových PR praktík – konkrétne z používania falošných účtov na Facebooku.
„Využívanie falošných účtov na sociálnych sieťach je fenomén, ktorý si žiaľ ako bežnú komunikačnú prax osvojili nielen niektorí politici, ale aj komerčné firmy a komunikačné agentúry. Takýto prístup je v našej branži neakceptovateľný, pretože netransparentne a neférovo ovplyvňuje dobrú či zlú reputáciu osôb alebo spoločností poskytnutím zaujatých informácií a názorov cez neexistujúce osobné profily na sociálnych sieťach,“ vysvetľuje Soňa Lexmanová, prezidentka APR SR a dodáva: „Asociácia PR si kladie za úlohu strážiť etické správanie na trhu a snaží sa prijímať opatrenia, ktoré majú samoregulačný charakter. Voči takýmto praktikám sa musíme jasne vyhraniť. Preto bola, vzhľadom na podozrenia z porušenia etických PR kódexov, ktoré sa členské agentúry zaväzujú svojim vstupom do APR SR dodržiavať, zriadená etická komisia, ktorá posúdila či došlo k ich porušenie agentúrou PR Clinic“.
Etická komisia APR SR bola zložená zo zástupcov vybraných členských agentúr a v procese posudzovania oslovila aj viacerých externých odborníkov. „Naše členské agentúry APR SR sa v podnikaní dlhodobo riadia medzinárodnými štandardami ICCO (International Communications Consultancy Organisation), a to špecificky tzv. Štokholmským ICCO kódexom a Helsinským ICCO kódexom,“ spresňuje etické princípy Katarína Remiaš, ktorá viedla zvolenú Etickú komisiu APR SR. „Komisia posudzovala niekoľko týždňov informácie, podklady, vyjadrenia či vysvetlenia zainteresovaných strán a odborníkov. Z analýzy situácie a získaných informácií komisia v záverečnej správe v danom prípade skonštatovala viaceré etické pochybenia a porušenia etických kódexov agentúrou PR Clinic, ktoré sme s odporúčaniami posunuli Prezídiu APR SR,“ dodáva Katarína Remiaš.
Prezídium APR SR, a následne aj najvyšší orgán APR SR, Valné zhromaždenie, prijalo závery a odporúčania Etickej komisie a hlasovaním vylúčilo agentúru PR Clinic z členstva v APR SR.
Správu sme aktualizovali o vyjadrenie agentúry PR Clinic. Tá rozhodnutie vníma ako "komické zavŕšenie nekalého konkurenčného boja vedeného voči nám pod zámienkou etiky a pod hlavičkou profesijnej organizácie." Členstvo v Asociácii APR SR sa agentúra nebude snažiť obnoviť, plánovala ho totiž ukončiť. Samotnú Asociáciu bez ohľadu na posledné dianie už dlhší čas považuje PR Clinic za nefunkčnú organizáciu, ktorá "nedokáže brandži priniesť pridanú hodnotu. Je pre nás výhodnejšie sústrediť sa na vlastnú prácu".
Agentúra odmieta tiež fakt, že by k podobným aktivitám z ich strany prichádzalo. Tvrdí, že Asociácia ju obvinila bez akýchkoľvek dôkazov, čo považuje "za krajne neetické a neprofesionálne."
Etickej komisii PR Clinic poskytol informáciu o zneužití jej interných informácií konkrétnym dodávateľom online služieb, ktorý ich bez jeho vedomia využil na svoje súkromné podnikateľské aktivity sporného charakteru. "Momentálne podnikáme smerom k dotyčnej osobe kroky na očistenie nášho mena, nakoľko jej postup poškodil našu reputáciu," konštatuje sa vo vyhlásení agentúry. V budúcnosti sa bude PR Clinic venovať ďaleko väčšiu pozornosť preverovaniu externých dodávateľov.
Podnet týkajúci sa falošných účtov vznikol v októbri minulého roka keď Denník N vydal článok novinára Filipa Struhárika - „Čo majú spoločné AAA auto, obhajcovia hazardu a politik Martin Borguľa? Všetkých podporujú falošní diskutéri“. V uvedenej reportáži sa pojednávalo o používaní falošných účtov na Facebooku s cieľom vytvárať lepší imidž jednotlivcov a firiem. V článku bola obvinená z neetických praktík členská agentúra APR SR – PR Clinic. Tá podozrenia z nekalých a neetických PR praktík už vtedy v bezprostrednom vyhlásení odmietla.
Využívanie falošných účtov na sociálnych sieťach je dlhodobý spoločenský problém, ktorý sa netýka len konania komunikačných, marketingových agentúr či individuálnych poradcov. "Preto by APR SR rada prijala súbor odporúčaní a zostavila manuál, ktoré by sa mali stať súčasťou práce nielen širokého spektra komunikačných agentúr a konzultantov, ale aj klientov, firiem, štátnej správy a politických strán,“ hovorí prezidentka APR SR Soňa Lexmanová: „Preto sa aj na najbližších esPResso raňajkách APR SR, ktoré budú 5. marca 2019 v Nadácii otvorenej spoločnosti, budeme prostredníctvom prípadových štúdií a diskusie s odborníkmi venovať práve problematike falošných účtov na sociálnych sieťach.“