Čo robí informačný líder
Informačným lídrom môže byť akákoľvek firma. Vôbec nemusí ísť o obratového lídra, ale pokojne napríklad o mladú firmu, ktorá má záujem získať väčší podiel na trhu aj vďaka tomu, že bude priťahovať zákazníkov ako magnet a bude rešpektovaná ako odborník. A to všetko vďaka užitočnému obsahu, ktorý bude trhu dávať.
Ak funkčný content marketing využije obratový líder, na trhu sa zadefinuje aj ako informačný líder, začne zväčšovať svoj náskok a sťaží konkurencii zmenu pomerov na trhu v jej prospech.
Informačné líderstvo je vhodným nástrojom aj pre firmy, ktoré pripravujú zmeny a hľadajú spôsoby, ako sa posunúť na vyššiu úroveň, a súčasne tým dať zákazníkom a trhu jasne najavo, že rastú.
Charakteristika firmy s ambíciou „ukradnúť“ si trh prostredníctvom informačného líderstva môže vyzerať aj nasledovne:
- aplikuje funkčný content marketing (ako súčasť svojho marketingového mixu);
- to v praxi znamená, že na základe analýzy trhu, konkurencie a cieľov firmy vznikne dlhodobá stratégia, ktorej súčasťou sú jasne zadefinované a merateľné ciele;
- firma pod svojou hlavičkou dáva trhu množstvo vysoko relevantného obsahu, ktorý je premyslený, originálny, profesionálny a konzistentný;
- s obsahom firma intenzívne pracuje, šíri ho, distribuuje ho, a tak pomáha k zvýšeniu rastu konverzií, ktoré prídu;
- obsah firma uverejňuje na mieste, ktoré patrí jej – dôležité je, aby všetky informácie tvorili konzistentný celok a aby toto miesto, na ktorom sa nachádza, patrilo firme, aby na ňom mohla profitovať a tiež ho chrániť (toto napríklad nespĺňa obsah uverejňovaný len na sociálnych sieťach alebo na cudzích portáloch);
- firma celý proces neustále vyhodnocuje a optimalizuje, aby čo najskôr naplnila ciele FCM.
Čo získa informačný líder
Profituje na tom, že obsah, ktorý produkuje, je veľmi vyhľadávaný a navštevovaný. Premysleným systémom konverzií tak získava rast počtu nových potenciálnych zákazníkov a dopytu. Zároveň sa významne posilňuje jeho značka. A toto bude fungovať niekoľko rokov, čo je v porovnaní s klasickou reklamnou kampaňou mimoriadne zaujímavé a efektívne. O to viac, ak ide o porovnateľný rozpočet.
Prečo to funguje a prečo ide o mimoriadnu príležitosť
Informačné líderstvo funguje vďaka systematickej a pravidelnej práci s nekomerčným obsahom, ktorý mení stratégiu tlaku na stratégiu ťahu. Necháva firmu vyniknúť oproti konkurencii, dáva zákazníkom niečo viac a necháva ich rozhodovať a prichádzať v čase, keď je to pre nich relevantné.
Stredoeurópsky trh vrátane toho slovenského a českého je v začiatkoch využívania takýchto prozákaznícky orientovaných nástrojov. V zahraničí do content marketingu investuje väčšina firiem (86 % v segmente B2C a dokonca až 91 % v segmente B2B), pričom ide v priemere o štvrtinu ich celkového rozpočtu na marketing (zdroj CMI, júl 2017).
Ak ho nejaká firma v danom odvetví využije ako prvá, urobí to pri nižšej finančnej investícii a získa pritom už veľmi ťažko predbehnuteľný náskok.
A prečo môže takto výnimočne fungovať obsah, v ktorom sa nenachádza ani názov firmy, ani odporúčaný produkt? Takýto obsah je, na rozdiel od toho komerčného, chcený (nedá sa preto ani vypnúť). Zákazník sa necíti byť tlačený do nejakého konkrétneho rozhodnutia o kúpe, ale rozhoduje v každej fáze sám.
Dnešný zákazník je uvedomelý a vie, že ak z obsahu pocíti tlak na predaj konkrétneho produktu, tak bol napísaný preto, aby mu niečo predal, a preto mu neuverí. Naopak, je vďačný tej firme, ktorá edukuje, vníma, že jej na zákazníkoch záleží, že ide o profesionála vo svojej oblasti, a preto je tu zákazník k finálnym konverziám a k nákupu oveľa bližšie.
Funkčný content marketing nemá ambíciu nahrádzať, ale dopĺňať tradičné marketingové nástroje. Jeho zaradením do komunikačného arzenálu sa môže stať z akejkoľvek firmy informačný líder. Ten bude zbierať jeho ovocie dlhé roky. Tvoriť užitočný obsah a pracovať s ním je preto veľká príležitosť.