Aktuálny prieskum spoločnosti Nielsen odhaľuje postoj Slovákov ku slovenským potravinám a analyzuje predaje slovenských maloobchodníkov, teda to, čím si slovenskí spotrebitelia reálne plnia svoje nákupné košíky.
Slováci pri výbere potravín hľadia na množstvo aspektov, ktoré ovplyvňujú ich rozhodovanie o kúpe produktu. Pri výbere je pre nich najdôležitejšia čerstvosť a kvalita potravín, až následne na tretiu priečku radia cenu.
- Ak majú slovenskí spotrebitelia na výber porovnateľné slovenské a zahraničné potraviny, jednoznačne dominuje voľba slovenských výrobkov – deklaruje to takmer 70 % Slovákov, kým len 1,4 % z nich by volilo zahraničnú značku.
- Slovenský pôvod potravín je najdôležitejším atribútom pri výbere mäsa a mäsových výrobkov, kde až 91 % Slovákov považuje pôvod výrobku zo Slovenska za veľmi dôležitý.
- Hneď za mäsovými výrobkami sa umiestnilo mlieko a mliečne výrobky a pekárenské výrobky (88 %).
- Pôvod ovocia a zeleniny zo Slovenska považuje za dôležitý 84 % Slovákov a pre tri štvrtiny slovenských spotrebiteľov je dôležitý pri múke, cukre a strukovinách.
- Z nápojov radili Slováci na najvyššie priečky v dôležitosti slovenského pôvodu pivo (takmer polovica), nasledujú nealkoholické nápoje, minerálne vody a víno (nad 40 %).
- Pôvod zo Slovenska pri tvrdom alkohole je dôležitý pre približne štvrtinu Slovákov.
Čo Slováci reálne nakupujú v obchodoch?
Spoločnosť Nielsen analyzovala vybrané produktové skupiny a porovnala tržby slovenských a zahraničných značiek s osobitným vyčlenením privátnych značiek za rok 2018 a porovnala aj trend s rokom 2016.
Jana Magicová, group account manager spoločnosti Nielsen, odhaľuje zaujímavosti predajných dát: „Zo skúmaných produktových skupín potravín nás zaujal najvyšší podiel slovenských značiek v tvrdom alkohole a minerálnych vodách, teda práve v tých kategóriách, kde Slováci nedeklarovali najvyššiu dôležitosť slovenského pôvodu.
- V tvrdom alkohole bol v roku 2018 podiel slovenských značiek takmer 60 % a od roku 2016 mierne poklesol.
- Pri minerálnych vodách rovnako došlo k miernemu poklesu slovenských značkových výrobkov a ich podiel sa stabilizoval na 56 %.
- Rozdielnosti v deklaráciách spotrebiteľov od skutočných nákupov bolo vidieť pri viacerých kategóriách. Môže to zapríčiňovať aj fakt, že niekedy spotrebitelia nemajú znalosti o pôvode krajiny, alebo si myslia, že kupujú slovenský produkt, pritom ide o značku vyrábanú mimo nášho územia, alebo aj naopak. Niektoré značky môžu spotrebitelia vnímať ako slovenské, lebo z minulosti ich poznali ako československý produkt, ale vyrábajú sa v Českej republike. Alebo napríklad značka môže evokovať vo svojom názve „slovenskosť“, pritom je vyrábaná mimo Slovenska.“
Slovenské značky pív a radlerov si ukrajujú tesne nadpolovičnú časť (51 %) z tržieb tejto kategórie, avšak práve pri týchto obratovo veľmi silných kategóriách došlo od roku 2016 k najvýraznejšiemu poklesu slovenských značiek, a to o 6 percentuálnych bodov (57 % v 2016).
Jana Magicová uvádza aj príklady nárastu podielu slovenských značiek: „Pozitívny trend v dôležitosti postavenia slovenských značiek sledujeme najmä pri jogurtoch – v roku 2018 dosiahli značkové slovenské jogurty podiel 44 %, kým pred tromi rokmi to bolo len 40 %. Podobne v maslách a margarínoch došlo k výraznejšiemu posilneniu postavenia slovenských značiek – za tri roky narástol podiel zo 17 % na 20 %.“
Naopak, najnižší podiel slovenských značkových produktov zaznamenali kategórie nealkoholických nápojov (bez minerálnych vôd) a zemiakových lupienkov – len 4 % z ich celkových tržieb putujú na slovenské značky.
„V niektorých kategóriách súvisí vyšší podiel zahraničných produktov s nedostatočnou šírkou slovenského sortimentu a zákazníci tak reálne nemajú na výber. Sú ale logicky aj prípady, kedy suroviny nemôžu pochádzať z lokálnych zdrojov alebo spracovanie nie je realizovateľné na Slovensku – napríklad trstinový rum,“ vysvetľuje okolnosti Jana Magicová.
To, že slovenské značky majú veľký potenciál na slovenskom trhu, svedčí aj ich najsilnejšia preferencia v rámci rôznych krajín pôvodu. Za najkvalitnejšie považujú Slováci potraviny práve zo Slovenska, nasledujú nemecké a rakúske potraviny.