Pivo jednoznačne patrí k letu. V tomto ročnom období si ho dopraje až 99% Slovákov, ktorí majú radi pivo. Počas horúcich letných dní nám najviac chutí čapované pivo a nealkoholické radlery. Čoraz väčším trendom sú prémiové pivá a pivné špeciály.
Počas leta skonzumujú Slováci takmer 65 % celkovej ročnej spotreby piva. „Spotrebu piva do značnej miery ovplyvňuje počasie. Práve minulý rok, vďaka teplému počasiu od jari až do jesene, zaznamenali naše členské pivovary (pozn: tvoria 96% domácej produkcie piva) nárast spotreby vo viacerých kategóriách,“ hovorí Jana Shepperd, prezidentka Slovenského združenia výrobcov piva a sladu (SZVPS).
Pivné leto v znamení čapovaného a nealkoholického ochuteného piva
Kategóriou pív, ktorá v minulom roku rástla najviac, boli nealkoholické radlery. Nárast sa, podľa údajov SZVPS pohyboval na úrovni okolo 20 %. Rástli tiež klasické svetlé ležiaky, konkrétne dvanásťstupňové pivá o viac ako 6 %, a nealkoholické pivá.
„Životný štýl má vplyv na to, po akom pive spotrebiteľ siahne. Slováci majú síce stále najradšej čapované pivo (44 %) a hlavné výčapnú svetlú desiatku (44 %). Počas najteplejších dní evidujeme tiež zvýšený záujem o pivo v plechovkách, ktoré je skladné a veľmi ľahko sa vychladí. Nealkoholické pivá a ochutené nealko radlery sú stále viac preferovanou alternatívou pre vodičov, športovcov a mladých ľudí,“ dopĺňa Jana Shepperd.
Trendom sú prémiové pivá a špeciály
Tri štvrtiny Slovákov (76 %) konštatujú, že kultúra pitia piva sa zlepšuje. Ide najmä o lepšiu úroveň pivární, lepšiu obsluhu, ale aj kvalitu samotného piva. Celkovo sa až 65 % Slovákov považuje za milovníkov piva a 27 % si myslí, že sa pivu rozumejú a vedia o ňom veľa. „Záujem ľudí dozvedieť sa o pive - jeho výrobe, zložení, štýloch - viac vnímame už dlhšie obdobie a sme tomu nesmierne radi. Aj to je určite jedným z dôvodov, prečo stále viac Slovákov uprednostňuje „prémiové“ pivá (pivá vyššej stupňovitosti), nefiltrované pivá a s obľubou ochutnáva rôzne „špeciály“ spomedzi vrchne kvasených pív, ktoré už nie sú len doménou remeselných minipivovarov. Na trhu sa v posledných rokoch objavujú aj pivné špeciály z portfólia veľkých a malých samostatných pivovarov, ktoré si tiež získali pozornosť zákazníkov,“ opisuje aktuálne pivné trendy a preferencie Slovákov Jana Shepperd.Faktry o pive a Slovákoch:
- Pivo patrí k letu, kedy ho pije až 99 % Slovákov, ktorí pijú pivo. Na jar a jeseň si vychutnáva pivo menej Slovákov – zhodne po 55%. Skalní konzumenti si ho však doprajú aj v zimnom období (35%).
- Pivo sa pije najčastejšie v piatok (79%) a v sobotu (86%). V pondelky (29%) a utorky (30%) pijeme pivo najmenej.
- Muži uprednostňujú alkoholické pivo. Ženy častejšie siahnu po radleri či nealkoholickom pive ako muži.
- Záujem Slovákov o špeciály rastie – nepasterizované, pšeničné či nefiltrované pivo ochutnala viac ako polovica Slovákov.
- 65% Slovákov sa pokladá za milovníkov piva a 27% si myslí, že vedia o pive veľa. Viac muži (38%) ako ženy (16%)
Zdroj: Exkluzívny prieskum konzumentov piva Kantar Slovakia pre Slovenské združenie výrobcov piva a sladu sladu (jeseň 2018, vzorka 800 dospelí Slováci, online)