Možností, ako sa dá kreatívne osloviť v marketingu, je dnes nesmierne veľa. „Ak však hľadáte niečo, čo cielene zasiahne spotrebiteľa novou formou, ponúkame vám rozšírenú realitu,“ hovorí Peter Skaličan, ktorý ju prostredníctvom projektu Slovensko AR realizuje na Slovensku. Na náš trh prináša aplikáciu Aumentar.
Na Slovensku sa zatiaľ o nej v marketingu viac hovorí, ako sa reálne využíva. Predikcie sú však také, že rozšírená realita je budúcnosťou v marketingu a bude oveľa úspešnejšia, ako je virtuálna realita. Vo svete na ňu zareagovali aj veľké značky, ktoré už svoje produkty ponúkajú spotrebiteľom cez rozšírenú realitu v praxi. Jednou z nich je napríklad Ikea. Pomocou jej aplikácie je možné si umiestniť ich virtuálne produkty v reálnom priestore, kde by ste ich chceli mať. Rozšírenú realitu využíva aj značka Zara na predstavenie svojich 3D modelov oblečenia priamo vo svojich výkladoch, ktoré tak dokáže znázorniť vo všetkých predajniach naraz v jednom momente. Jej nekonečné možnosti využitia pre produkty a reklamu už objavili aj rôzne iné spoločnosti. Vidieť svet v rozšírenej realite dokážete okrem smartfónov a tabletov aj prostredníctvom AR okuliarov určených na zobrazovanie rozšírenej reality.
Novinka na trhu
Novinkou na slovenskom trhu je aplikácia rozšírenej reality s názvom Aumentar. „Predstavujeme niečo, čo vo svete prináša nové vízie a riešenia,“ hovorí Peter Skaličan zo Slovensko AR, ktorá má licenciu vývojárskej spoločnosti IBS Company pre slovenský a český trh. Vďaka tejto technológii môžu zadávatelia poskytnúť svojim zákazníkom nový zážitok v podobe komunikácie v rozšírenej realite. Našou výhodou je, že dokážeme všetkých klientov spájať pod jednu aplikáciu, nemusia si vyrábať a spravovať vlastnú, čo býva nesmierne nákladné. Aplikácia je určená tak pre agentúry, ako aj pre koncových klientov. „My máme technológiu a je už len na vás, ako kreatívne ju dokážu využiť vo svojom marketingu. Samozrejme, vieme s tým pomôcť aj my. Sledujeme vývoj rozšírenej reality vo svete a venujeme sa mnoho rokov produkcii a marketingu,“ dodáva Peter Skaličan.
Ako to funguje?
„Stačí, ak nám klient dodá obrázok a video, prípadne 3D obsah v požadovanej kvalite,“ vysvetľuje Peter Skaličan. „My ich spojíme prostredníctvom našej technológie do rozšírenej reality, ktorá sa následne bude dať prehrať prostredníctvom aplikácie Aumentar. Aplikáciu Aumentar si používateľ stiahne zadarmo. Po spustení jej kamery vie sledovať obsah v rozšírenej realite, ktorý nájde označený naším identifikátorom. Online nás naučil merať efektivitu kampaní. Ako sa dá zmerať efektivita kampane v rozšírenej realite, ktorá vznikla aplikáciou Aumentar? Aj na to boli jej výrobcovia pripravení. „Čísla vieme zdokumentovať, video sa dá prelinkovať na web, ktorý sa spustí používateľovi priamo po prehratí obsahu v aplikácii, čím nestratí čas hľadaním obsahu na webe.“
Prvé lastovičky u nás
Napriek tomu, že aplikácia Aumentar je na našom trhu krátko, má za sebou prvé výsledky. „Realizovali sme už niekoľko kampaní, aktuálne sme pripravili rozšírenú realitu pre Eva Charity Bazaar, ktorú si viete pozrieť v aktuálnom júnovom čísle časopisu EVA,“ vysvetľuje Peter Skaličan. „Prostredníctvom rozšírenej reality sme už ponúkli riešenia pre rôzne odvetvia biznisu.“ A vymenúva ďalšie:
• Pre oblasť gastronómie ponúkame možnosti uľahčenia výberu jedál z jedálneho lístka prostredníctvom videí
• Informácie o podujatiach môžete zdieľať prostredníctvom jednej malej plochy, často náramku návštevníka
• Vizitky a iné materiály vedia znázorniť video, a tým profesionálne promovať vašu prácu
• Vinári ocenili možnosť predstavenia výroby vína priamo na jeho etikete
• Rovnako zaujímavé je využitie aj pri prezentácii spoločností prostredníctvom reklamných plôch až po darčekové predmety
• Potenciál sprostredkovania zážitku v rozšírenej realite je veľmi veľký, a to nielen v marketingu
„Rovnako máme záujem o zvýraznenie kultúry a pamiatok Slovenska, a to prostredníctvom výroby 3D vizualizácie pamiatok na mapách v rozšírenej realite a ďalších možností aplikácie, ako sú geolokácia a 360° virtuálne prehliadky priestorov,“ vysvetľuje Skaličan. Naším záujmom je správať sa ekologicky, keďže pri použití videoobsahu vydavateľ použije na rovnaký cieľ menej papiera. Medzi hlavné ciele spoločnosti patrí vzdelávanie: „Chceme, aby deti dostávali viac cieleného videoobsahu priamo v škole. Ak bude viac náučných videí priamo v knihách, knihy budú ľahšie a kreatívnejšie, preto sme takúto komunikáciu už začali s významnými slovenskými vydavateľstvami a autormi,“ vysvetľuje Peter Skaličan. Podľa neho rozšírená realita posunie aj vnímanie printov. Vďaka rozšírenej realite môžu printy chytiť druhý dych.