Matky známe z viacerých oblastí spoločenského a podnikateľského života sa stali symbolom zodpovedného zdieľania osobných údajov detí v online prostredí. Fenoménom s názvom „sharenting“ sa začala zaoberať komunikačná agentúra GETLIKE. Medzi odborných garantov patrí ESET či advokátska kancelária CMS.
Agentúra sa rozhodla upozorniť na nadmerné a nekontrolovateľné zdieľanie súkromia a hlavne detí na sociálnych sieťach. Kampaň postavila na výsledkoch prieskumu medzi slovenskými rodičmi. „Potvrdilo sa, čo evidujeme mnohí. Rodičia na sociálnych sieťach zdieľajú svoje súkromie, konkrétne 62% z nich. Až 81% slovenských rodičov pritom zverejňuje na profiloch aj fotografie vlastných detí. Až na 99% týchto fotografií je vidieť tvár dieťaťa. Paradoxom je, že až 93% rodičov vníma nástrahy zneužitia osobných údajov v online prostredí. Navyše, niektoré zdieľané informácie môžu dieťa v budúcnosti zosmiešniť či traumatizovať,“ vysvetľuje Adam Bačkor, spoluautor projektu a odborník na public relations z GETLIKE.
Projekt #NEZDIELAM nezakazuje rodičom zdieľať fotografie, videá či osobné údaje detí. Ani nemôže. Ako tvrdia autori, legislatívne sú za deti zodpovední ich rodičia, a to až do 18. roku života. Autori však chcú, aby sa rodičia zamysleli nad dôsledkami, ktoré môže zdieľaný údaj spôsobiť.
Kampaň odštartovala tlačovou konferenciou, na ktorej bolo prezentované aj video, v ktorom sa slovenským rodičom prihovorila ambasádorka celého projektu Katka Jakeš. „Sama som na sociálnych sieťach aktívna. Bola to však moja voľba, ja som sa rozhodla, kedy a ako sa zapojím do procesu zdieľania svojich súkromných informácií. Bola by som rada, keby aj moje dieťa dostalo túto možnosť. Samozrejme, že aj ja uverejním fotografiu s mojím bábätkom, no snažím sa to robiť inak. Zodpovedne a citlivo,“ prezradila ambasádorka. Okrem Katky Jakeš podporujú iniciatívu ďalšie známe matky, napríklad Kristína Tormová, Natália Hatalová či Diana Hagerová.
„Naším cieľom nie je polarizovať spoločnosť. Nechceme deliť rodičov na dva tábory. Každému však chceme pripomenúť, aké nástrahy sharenting so sebou prináša. Nechceme zakazovať radosť a prejavy lásky online. Chceme budovať zodpovedné online prostredie a umožniť deťom bezproblémový štart do života, bez šikanovania a spoločenskej ujmy. Tiež myslíme na bezpečnosť, prevenciu únosov a ostatných spôsobov zneužitia osobných údajov,“ hovorí Štefan Modrič, špecialista na komunikáciu a spoluautor #NEZDIELAM z agentúry GETLIKE.
Hlavným komunikačným kanálom kampane #NEZDIELAM sa stal profil na Instagrame.
Pozrite si tento príspevok na Instagrame