StoryEditor

Reklamný banner začal zaplavovať svet pred 25 rokmi

24.10.2019, 11:40
Autor:
ČTKČTK
Prvý banner neponúkal žiadnu službu firmy, tvorcovia si len chceli overiť životaschopnosť nového propagačného nástroja.

Pred 25 rokmi, 25. októbra 1994, sa na serveri amerického časopisu HotWired objavil reklamný pruh, takzvaný banner. Hoci neexistuje zhoda, či sa jednalo o prvý banner, tento dátum býva často uvádzaný ako zlomová udalosť v dejinách tohto druhu reklamy.

Aká reklama sa na stránkach ocitla ako prvá, nie je tiež stopercentne isté. Prevažná väčšina zdrojov sa prikláňa k tomu, že pionierom bola telekomunikačná spoločnosť AT&T.

Jej banner o rozmere 468x60 neponúkal žiadnu zo služieb firmy a dokonca neobsahoval ani jej názov. Na čiernom pozadí bol len nápis "Have you ever clicked your mouse right here? You will." (Už ste niekedy klikli myšou priamo sem? Urobíte to.)

HotWired.com

​​Kto na lákavý nápis klikol, ten sa prekvapivo nedostal na web AT&T, ale na stránku s informáciami o vybraných svetových múzeách a galériách. Tvorcovia banneru si takto chceli len overiť životaschopnosť nového propagačného nástroja.

Reklamný prúžok však nebol vynálezom ani serveru HotWired, ani spoločnosti AT&T. Prvý banner, ktorý dokázal užívateľa preniesť na stránku inzerenta, si zrejme už o rok skôr objednala istá kalifornská právna kancelária, ale nevzbudila väčší záujem.

Internetová reklama u nás zažila výraznejší nástup až v novom tisícročí s rozvojom internetového pripojenia, obsahu jednotlivých webov i rastom počtu používateľov. Jej objem sa od roku 2008 zvýšil zhuba šesťnásobne. Návštevnosť slovenských webov sa za posledných 15 rokov zhruba zdvojnásobila na takmer štyri milióny unikátnych používateľov mesačne.

menuLevel = 2, menuRoute = news/marketing, menuAlias = marketing, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
13. október 2024 06:07