Tridsiate výročie Nežnej revolúcie je pre nás priestorom k tomu, aby sme si pripomenuli, akým vývojom prešiel slovenský marketing počas tohto obdobia. V našom retro seriáli si zaspomínajú viaceré osobnosti, ktoré formovali a stále formujú vývoj marketingovej komunikácie u nás. Martin Marko z agentúry MW Promotion, v slovenskej reklame pôsobí od roku 1992. Na toto obdobie si spomína takto: "Som členom, pravdepodobne neveľkej skupiny tých, ktorí sú v slovenskej reklame aktívni od jej začiatkov. Slúžim klientom už 29 rokov a všetko, o čom budem hovoriť, som prežil
na vlastnej koži. Reklamný trh po revolúcii v roku 1989 bol riadený z Prahy. Preto aj moja prvá reklamná agentúra
sídlila priamo v Prahe. O veľkých budgetoch (Procter & Gamble, Unilever a podobne) sa rozhodovalo výlučne tam. Z toho dôvodu jednoznačne najväčší míľnik v slovenskej reklame po roku 1989 bol vznik samostatnej Slovenskej republiky v roku 1993. Vtedy sa veľká časť rozhodovacích právomocí presunula do Bratislavy. Ak by hypoteticky stále existovalo Česko-Slovensko, tak význam Bratislavy na mape česko-slovenskej reklamy by bol asi taký, aký je dnes význam Košíc v slovenskej reklame. Existuje, ale je to marginálna záležitosť. Pri všetkej úcte a rešpektu voči mojim priateľom na východe a z východu."
Ak by mal Martin Marko spomenúť komunikáciu, ktorá posunula slovenskú komunikáciu výrazne ďalej, aj vďaka tomu, že v brandži pôsobí takmer tridsať rokov, spomenie eventový projekt, ktorý realizovala jeho agentúra a ktorý stál podľa neho pri zrode verejných eventov a tak trochu aj televíznych reality show na Slovensku. Je to WEST EXTRA DAVKA. "Táto akcia predstavuje akúsi pramatku veľkých outdoorových eventov na jednej strane a televíznych reality show na druhej strane," hovorí Marko. "WEST EXTRA DAVKU sme organizovali od roku 1997 do roku 2004. Išlo o dlhodobý
projekt konzistentný nielen svojím názvom, ale aj prepojením s aktívnym životným štýlom. Značka West bola u nás v polovici 90. rokov relatívne neznáma nemecká cigaretová značka. Ako agentúra sme dostali možnosť vymyslieť niečo, čo by túto značku jednoznačne masívne a viditeľne prezentovalo, respektíve pozicionovalo v médiách. Tak vznikla WEST EXTRA DAVKA. Projekt nakoniec predstavoval viac ako štyridsať veľkých outdoorových eventov a televízia Markíza k nemu odvysielala približne pätnásť stredometrážnych filmov. WEST EXTRA DAVKA sa nakoniec pozicionovala na subbrand, ktorý bol v mnohých parametroch vnímaný lepšie ako samotná značka West."
Postupne prinesieme názory viacerých odborníkov. V prípade, že si chcete zaspomínať, napíšte nám na Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebujete mať nainštalovaný JavaScript..