StoryEditor

Prieskum: Ako top 100 slovenských firiem využíva sociálne siete?

10.12.2019, 11:40
Autor:
TSTS
Na Facebooku je aktívnych takmer 60 percent firiem, najviac fanúšikov má Lidl.

V súčasnosti je už bežné, že firmy využívajú sociálne siete na dennej báze. Zvyčajne nie iba jednu, ale kombináciu viacerých.  Ako je to však u slovenských gigantov? Potrebujú aj najväčšie firmy na Slovensku sociálne siete?

Čo z prieskumu používania sociálnych sietí u TOP 100 firiem vyplýva?

  • 10 % firiem z TOP 100 využíva všetky známe sociálne siete.
  • Až 36 % firiem nevyužíva žiadnu sociálnu sieť.
  • Najpoužívanejšie sociálne siete sú Facebook, YouTube a LinkedIN.
  • Skoro 60 % firiem z TOP 100 je dnes aktívnych na Facebooku.
  • Až 41 % slovenských firiem aktívne využíva LINKEDIN.
  • Najmenej používanou sociálnou sieťou je Twitter.
  • Bankový a telekomunikačný sektor využívajú sociálne siete najviac.
  • Najmenej ich využíva výrobná sféra, ťažký priemysel, energetika a poisťovníctvo.
  • Instagram na komunikáciu využíva len cez 30 % TOP 100 firiem.
  • Najviac fanúšikov na Facebooku z TOP 100 firiem má LIDL – 474 tisíc.

PR agentúra Neopublic analyzovala aktivitu TOP 100 najväčších slovenských firiem podľa dosiahnutých tržieb (podľa Finstat) na známych sociálnych sieťach ako sú Facebook, YouTube, Instagram, Twitter a LinkedIN.

"V rámci metodológie sme sa rozhodli, že budeme sledovať iba firmy, ktoré majú pod kontrolou svoje sociálne siete, takže ak mala značka iba medzinárodný kanál, ktorý si sama vôbec nespravuje a nevytvára preň žiaden obsah, brali sme to tak, že tento kanál nemá. Taktiež ak značka sociálnu sieť vôbec nevyužila viac ako 1 rok, aj v tomto prípade sme považovali , že ju vlastne nemá. Do úvahy sme teda brali reálne alebo aspoň minimálne využívanie danej siete," vysvetľuje metodiku Roman Záhorec, Managing partner agentúry Neopublic.

Aj keby sa zdalo, že sociálne siete ako Facebook, YouTube či Instagram sú dnes bežnou komunikačnou výbavou u najväčších slovenských firiem, nie je to úplne tak. Až 40 percent firiem vôbec nevyužíva Facebook a dokonca až 36 percent najväčších firiem na Slovensku ani v roku 2019 nepoužíva na komunikáciu žiadnu populárnu sociálnu sieť,“ hovorí Záhorec.

Víťazom je Facebook

Každá sociálna sieť je zameraná na iný typ komunikácie a má aj mierne odlišné publikum. Facebook však podľa výsledkov prieskumu pôsobí ako univerzálny komunikačný kanál a preto ho využíva až 59 percent slovenských firiem. Napriek neprekvapujúcemu výsledku je zaujímavé, že až štyri z desiatich top 100 slovenských firiem podľa výšky tržieb najväčšiu sociálnu sieť vôbec nevyužívajú.

Neopublic

​Na druhom mieste skončil YouTube so 46 percentami používateľov. Na jednej strane je to dobrý výsledok, no realita nebude až taká oslnivá. Mnohé firmy ho využijú ako kanál, kde uverejnia jedno alebo dve videá, ktoré majú. Pomerne vysoké číslo zrejme bude podmienené aj tým, že webstránky ťahajú videá práve z YouTubu, preto to bez neho často ani nejde. Iba málo sa nájde takých YouTube kanálov, kde to naozaj „žije“.

V tesnom slede nájdeme LinkedIn so 41 percent. Táto profesijná sieť si získala srdcia mnohých HR-istov, ktorí ju využívajú na hľadanie vhodných uchádzačov o zamestnanie, a tí si tam zasa radi zavesia svoj profesijný životopis. LinkedIn na Slovensku funguje pomerne dobre, hoci iba pre veľmi úzku a špecifickú cieľovú skupinu.

"Ak by sme sa pozreli detailnejšie na používanie sietí LinkedIN a YouTube, možno povedať, že z TOP 100 má síce YouTube kanál viac firiem, ale ďaleko aktívnejšie sa využíva LinkedIN. Hoci ho sleduje rádovo menej slovenských používateľov," dodáva Záhorec. 

Na štvrtom mieste nájdeme Instagram s 33 percent. Ide o pomerne málo lákavú sieť pre mnohé značky. Avšak nájdu sa marketingoví entuziasti, ktorí ju vedia využiť veľmi dobre, najmä pri mladšom publiku. Instagram je o obrázkoch a krátkych videách, preto je jeho využitie napr. pri ťažkom priemysle diskutabilné.

Na chvoste s 13 percentami sa nachádza Twitter. Obsah, ktorý tam nájdeme, je iba sporadický, zväčša niekoľko mesiacov starý a neaktuálny. 

Porovnanie odvetví

Aktívne na sociálnych sieťach sú najmä banky, automobilky, operátori či obchodné reťazce. 

"Na druhej strane sú strojárenské firmy, výrobné podniky a ťažký priemysel. Patria sem aj oceliarne či distribučné siete (Západoslovenská distribučná a.s., Transpetrol a pod.), ktoré nemajú potrebu komunikovať svoju činnosť cez sociálne siete. Tu ale vidíme veľké rozdiely v rámci odvetvia. Príkladom sú Slovenské elektrárne a.s., ktoré využívajú všetky dostupné komunikačné platformy, dokonca aj často opomínaný Twitter. Všeobecne možno povedať, že práve výrobná sféra má v oblasti využívania sociálnych sietí najväčšie rezervy," dopĺňa Záhorec. 

Neopublic Neopublic

Neopublic

Neopublic Neopublic Neopublic

Neexistuje jednoduchá odpoveď, či je naozaj pre všetky firmy nutné, aby využívali sociálne siete. Jednu výhodu to však má, a to ako sa značka javí navonok. Ak má dobre nastavenú komunikáciu cez tieto online kanály, pôsobí príjemne, moderne a transparentne. Možno aj takýmto spôsobom vysiela signál pre potenciálnych zamestnancov či zákazníkov, že má záujem s nimi komunikovať.

Konkrétny prehľad značiek a ďalších výsledkov prieskumu prinesú Stratégie v spolupráci s agentúrou Neopublic v januárovom vydaní magazínu. 

menuLevel = 2, menuRoute = news/marketing, menuAlias = marketing, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
24. apríl 2024 05:38