Ako prvého z hovorcov slovenských spoločností sme oslovili Tomáša Bezáka z Lidl.
Tomáš Bezák pôsobí v Lidli od roku 2012. V diskontnom reťazci je zodpovedný za úsek komunikácie, ktorý zastrešuje PR, CSR, internú komunikáciu a sociálne siete. Pred Lidlom pôsobil v tlačovej agentúre SITA. Asociácia public relations Slovenskej republiky ho vyhlásila za PR osobnosť roka 2015, v roku 2018 získal ocenenie Hovorca roka a o rok neskôr Osobnosť marketingovej komunikácie v rámci súťaže Hermes komunikátor roka.
S: Čo bolo pre vás najväčšou výzvou, keď ste nastupovali na aktuálnu pozíciu?
Prichádzal som z druhého brehu rieky, takže celkovo tá zmena bola veľkou výzvou. Výzvou je byť dôveryhodným partnerom pre novinárov, verejnosť, zákazníkov. Výzvou je prispievať k reputácii značky, tá sa totiž buduje dlho a postupne, ale stratiť sa dá nepomerne rýchlejšie.
S: Na čo z toho, čo sa vám pracovne podarilo zrealizovať, ste najviac hrdý?
To je, akoby ste sa ma spýtali, ktoré zo svojich detí mám radšej. Viem, ale nepoviem. Žartujem :) nedá sa vybrať vyslovene jeden míľnik, ale som rád, že sme pre verejnosť dôveryhodnou značkou a v mnohom inšpiráciou pre iné firmy.
S: Aké odporúčanie by ste dali začiatočníkovi na vašej pozícii?
V prvom rade si dôkladne zvážiť, či je stotožnený s filozofiou a DNA organizácie, do ktorej nastupuje, a ktorej imidž má pomáhať budovať. Ak si to nesadne hneď na začiatku, ak to je čisto profesionálny prístup bez skutočného zladenia, nebude to ideálne fungovať. Dôležité vlastnosti, ktoré by mal mať človek pracujúci v oblasti komunikácie, sú, samozrejme, dôveryhodnosť, dostupnosť, zodpovednosť, rozvážnosť a podobne.
S: Čo vás na vašej práci najviac baví?
Dynamika, absencia stereotypu. Profesionálny rast a rozvoj ľudí z môjho tímu. Každý vydarený projekt z oblasti spoločenskej zodpovednosti či internej komunikácie, lojalita fanúšikov na sociálnych sieťach, úspešný event, zvládnutá „krízovka“... Je toho veľa.
S: A čo, naopak, najmenej?
Administratíva.
S: Čím sa riadite a čo je najdôležitejšie v prípade krízovej komunikácie?
Najdôležitejšie je vyhnúť sa obom extrémom – nepodceniť situáciu a nepodľahnúť panike. Kľúčové je zostaviť krízový tím, pokojne aj ad hoc, zabezpečiť si prísun informácii a ich aktualizáciu, zvládnuť komunikačný tok vnútri organizácie, navonok komunikovať priebežne a dôveryhodne.
S: Značka, ktorú dlhodobo sledujete a prečo?
Martinus. Ako zákazník a aj ako človek venujúci sa komunikácii. Lovebrand, ktorý azda nemal vážnejšiu „krízovku“. Akurát by už raz absolútneho Obchodníka roka mohli dopriať aj niekomu inému, napr. z oblasti retailu :).
S: Manažérske pravidlo, ktorým sa riadite?
Možno ani nie tak manažérske pravidlo, ako obľúbený Murphyho zákon: „Učte sa z omylov iných. Nebudete žiť dosť dlho na to, aby ste sa stihli naučiť všetko len z tých vlastných.“
S: Čo by ste povedali o Slovensku vo svete?
Je to krajina, ktorá má všetko, len to v sebe potrebuje objaviť, skutočne uveriť vo svoj potenciál, vyhrnúť si rukávy a poctivo zamakať na jeho napĺňaní.
S: Ktorý z vašich snov ešte chcete dosiahnuť?
Vychovať zo svojich dcér dobrých ľudí. Pracovných je príliš veľa na to, aby som ich na tomto mieste všetky vymenoval.
S: Čo najdôležitejšie si plánujete na rok 2020?
V tejto chvíli ešte nemôžem byť veľmi konkrétny, ale pripravujeme jeden veľmi pekný projekt v oblasti ochrany životného prostredia, na ktorý sa naozaj teším. Plánov je veľa, ale vo všeobecnosti budem rád, ak sa 31. decembra obzriem späť a Lidl bude aj naďalej vnímaný ako jedna z najdôveryhodnejších a najlepšie komunikujúcich spoločností na Slovensku.
S: Bez čoho si neviete predstaviť svoj deň?
Bez svojho tímu, kávy, spravodajských podcastov a, žiaľ, mobilu.
S: Keby ste mohli dostať zaručene pravdivú odpoveď na jednu otázku, čo by ste sa opýtali?
Toto môže byť pomerne zradné a aby som nedostal odpoveď typu „42“ ako zo Stopárovho sprievodcu, budem skromnejší. Mám dve malé deti a už niekoľko rokov dostávam stále tú istú a pomerne jednoduchú otázku, ak na ňu nájdem odpoveď, bude to môj svätý grál. Tá otázka znie: „A prečo?“ ;)