Kvôli odloženiu olympijských hier v Tokiu z tohtoročného leta na budúci rok musia svoje plány na túto najväčšiu marketingovú akciu prehodnotiť stovky spoločností z celého sveta.
Najviac však toto opatrenie postihne 66 japonských sponzorov, napísala dnes agentúra Bloomberg. Organizátori sa totiž v geste národnej hrdosti opreli o domáce značky, ako je pivovar Asahi Group Holdings či výrobca obuvi, športových potrieb a športového oblečenia Asics. Japonské firmy do olympijských hier investovali 3,3 miliardy dolárov (v prepočte takmer 3.1 miliardy eur), čo je trojnásobok predchádzajúceho rekordného domáceho vkladu.
"Táto investícia nezahŕňa partnerstvo s japonskými spoločnosťami Toyota, Bridgestone a Panasonic a ich príspevky do programu hlavných sponzorov," upozornil John Coates z Medzinárodného olympijského výboru (MOV).
Napríklad najväčšia japonská investičná banka a maklérska spoločnosť Nomura Holdings sa chcela podľa jej hovorcu zviditeľniť pred potenciálnymi klientmi a motivovať svojich zamestnancov. Teraz bola ale na ostrove Hokkaidó zrušená veľká akcia spojená s olympijskými hrami i aprílová kampaň v obchodných domoch. Manažéri Nomury sa mali dokonca zúčastniť štafety s olympijským ohňom.
Pivovar Asahi mal zase v pláne počas hier propagovať svoj ležiak Super Dry, z ktorého sa snaží urobiť medzinárodnú prémiovú značku. Dostal právo predávať svoj nápoj všade, kde sa hry mali konať. Hoci väčšina plánov sa len odloží o rok, práca marketérov môže sčasti prísť navnivoč, napísala agentúra Bloomberg. Spoločnosti produkty, ktoré prichystali pri príležitosti olympijských hier, uvedú na trh tak ako tak, avšak s menšou okázalosťou.
Odloženie hier dopadne aj na veľkú japonskú reklamná spoločnosť Dentsu Group, ktorá sprostredkovala veľa sponzorských partnerstiev. Firma čakala, že jej vďaka hrám narastú tržby o 200 miliárd jenov (zhruba 1,6 miliardy eur), ale to je teraz podľa analytikov banky Citigroup ohrozené
Odklad prináša veľkým reklamným spoločnostiam aj pozitíva. Hry budú môcť propagovať v čase, keď už ľudia nebudú obmedzení karanténnymi opatreniami, dodáva Bloomberg.
Japonský výrobca pneumatík Bridgestone okrem iného dodal pneumatiky pre olympijské autobusy a tiež novú sadu bicyklov. Bridgestone si tiež prenajal priestor, kde chcel organizovať akcie a predvádzať svoje produkty. Podobne to robí väčšina z veľkých sponzorov a do podobných projektov už vložili obrovské sumy, uviedol marketér Rick Burton, ktorý na olympijských hrách v Pekingu pred 12 rokmi propagoval americký tím.
Toyota za desaťročné hlavné sponzorstvo zaplatila 200 miliárd jenov, píšu japonské médiá. Pre tokijské hry automobilka navrhla nový model vozidla taxislužby a do premiestňovania ľudí chcela zapojiť elektrické vozidlá, autobus na palivové články a trajekt.
Väčšina globálnych partnerov olympijských hier má uzatvorené dlhodobé dohody, ktoré trvajú viacej olympijských cyklov. Spoločnosti platia miliardy dolárov, aby sa ich značka a produkty videlo 7,8 milióna držiteľov lístkov a ďalších viac ako štyri miliardy divákov, ktorí olympijské hry sledujú v televízii či online.