Spoločnosť Kantar zverejnila rebríček Top 5 sektorov podľa výdavkov do reklamy. Výška investícií je uvádzaná v cenníkových cenách.
Celkový objem výdavkov stúpol o 12 percent a je na úrovni 2,2 miliardy eur. Najvyšší nárast o 34 percent zaznamenal internet (display reklama- video a bannery z približne 350 stránok a Youtube) a naopak najvyšší pokles noviny (-19 percent).
Kantar sa pozrel aj na počet televíznych reklám z časového hľadiska. Ak by sa niekoľko-sekundové televízne reklamy prerátali na dni, tak všetky reklamy JOJ Group by zabrali takmer 2/3 roka, konkrétne 236 dní. Reklamy Markíza Group by tvorili 130 dní a stanice RTVS len 6 dní z roka.
Rebríček Top 5 sektorov
V roku 2018 bol skokanom sektor Liekov a Liečiv, no v roku 2019 bol top hráčom sektor Obchodu (super-hyper markety, obchodné centrá, nákupné strediská a internetové obchodné domy) . Výdavky do reklamy v obchodnom sektore narástli o viac ako 40 percent a dostali sa na úroveň 359 miliónov eur. Najväčším spenderom v minulom roku bol obchodný reťazec Lidl.
Po dlhých rokoch čakania Obchod predbehol Finančný sektor. Ten s približne 283 miliónmi eur zaznamenal 8 percent nárast v komunikácii oproti roku 2018 a bol zosadený na druhú priečku. Do finančného sektora rátame banky, poisťovne, investičné, leasingové spoločnosti či obchod s cennými papiermi.
V rámci tohto sektora najvýznamnejší medziročný skok zaznamenala komunikácia havarijného poistenia a bankových úverov pre podnikateľov, avšak jednoznačne dominovala komunikácia spotrebiteľských úverov či elektronického bankovníctva. Zo zadávateľov najviac v roku 2019 komunikovala Slovenská sporiteľňa, viac ako osemtisíckrát sme videli jej spot Moderná pôžička.
Na treťom mieste vo výške výdavkov do reklamy v roku 2019 je sektor Liekov a liečiv. V minulom roku sme videli najmä reklamy na lieky na kĺby, proti bolesti a proti kašľu. Výdavky tohto sektora so sektorom Potravín sú podobné už niekoľko rokov.
GSK ako GlaxoSmithKline za farma sektor a Ferrero za potraviny sú na čele zadávateľov príslušných sektorov. Ferrero jednoznačne dominuje s komunikáciou kinder čokoládok, kokosového Raffaella či čokoládovej pomazánky. Druhým a tretím top komunikovaným segmentom v rámci sektoru Potravín po čokoládových bonbónoch sú káva a oplátky/sušienky/piškóty/perníky.
Záver Top 5 je v rukách sektora Telekomunikácie na čele s komunikáciou spoločnosti Orange.
Kantar postrehy:
- Sektor Telekomunikácií zaznamenal pokles výdavkov do reklamy o 8 percent, napriek tomu sa stále drží v Top 5 rebríčka. Za posledných 10 rokov bol sedemkrát v top 3 medzi zadávateľmi, a tretíkrát uzatvára Top 5 sektorov s najvyššími výdavkami do reklamy.
- Od roku 2018 Kantar zaznamenáva najväčší nárast spomedzi všetkých zadávateľov v sektore Tabak, fajčiarske potreby (2018 nárast o 150 percent, 2019 nárast o 174 percent). Spoločnosť Kantar ale upozorňuje, že tento sektor komunikuje na poslednom mieste zo všetkých 27 monitorovaných sektorov, ktoré sa ďalej rozbíjajú na takmer 800 menších podskupín. Sektor komunikujúci na fajčiarov investoval „len“ približne 400 tisíc eur do reklamy v 2019.
- Paradoxom je sektor Liekov a liečiv, ktorý je na treťom mieste výdavkov do reklamy. Keď si ho detailnejšie rozoberieme, za nárastom tohto sektora sú najmä výdavky na prostriedky proti fajčeniu, náplaste proti fajčeniu, vitamíny pre tehotné ženy, šampóny proti všiam, bylinková kozmetika či antidepresíva (viac ako +100 percentný nárast oproti 2018).
- Ak sa pozrieme na najmenšie z podskupín(segmentov), najviac reklám zaznamenáva Kantar na super-hypermarkety, na terénne automobily, lieky proti kašľu, spotrebiteľské úvery či výpočtovú techniku. Ak si však tieto segmenty zoskupíme do sektorov, poradie je ako už také, aké sme zmienili, teda Obchod-Banky, poisťovne a finančné služby-Lieky-Potraviny-Telekomunikácie.