archív
StoryEditor

NBS spustila osvetovú kampaň: Rozprávky, ktoré naučia dospelých narábať s peniazmi

21.02.2022, 11:33
Autor:
redred
Prostredníctvom príbehov chce priblížiť náročné témy financií zrozumiteľným spôsobom.

Motívy tradičných rozprávok pre deti, ktoré majú naučiť hospodáriť s peniazmi dospelých. Tak vyzerá najnovšia kampaň Národnej banky Slovenska. Ich hlavná postava, 5peniažko, rozdáva verejnosti rôzne rady a spotrebiteľské tipy, ako sa vyvarovať nástrah finančného sveta.  

„O peniazoch sa veľmi ťažko hovorí, dnes i kedykoľvek. Pripravili sme teda príbehy pred dospelých ako rozprávky, kde sme naučení vidieť priame ponaučenia, rady, ktoré by mohli zarezonovať. Minimalizmus, ktorý sme zvolili, má šancu priniesť jednoduché pravidlá, ako narábať s peniazmi,“ vysvetľuje NBS. 

Odborníci vybrali dvanásť tém, ktoré rieši každá domácnosť, ako napríklad nastavenie rodinného rozpočtu, sporenie, železná rezerva na horšie časy, výber úveru či nákupy a reklamácie.  

Rozhodli sme sa vystúpiť z komfortnej zóny a spracovať základné finančné rady úplne novým, nebankárskym spôsobom. Tému tradičnej rozprávky prenášame do moderného sveta financií. Kreslené dvoj- až trojminútové rozprávky sú dynamické a verím, že zaujmú,” tvrdí Júlia Čillíková, výkonná riaditeľka úseku dohľadu a ochrany finančného spotrebiteľa. „Výhodou je i to, že rozprávkový príbeh je ľuďom známy, a tak sa nemusia sústrediť na dejovú líniu a plnú pozornosť môžu venovať poučnej časti.” 

Odborníci bijú na poplach 

Podľa NBS až deväť z desiatich Slovákov nemá správne finančné návyky. Upozorňuje, že ich dlhy rástli aj napriek pandémii. Celkový dlh slovenských domácností dnes predstavuje 47 percent toho, čo naša ekonomika vyprodukuje za jeden rok, alebo až 77 percent ich ročných disponibilných príjmov. 

Tradične najväčšou investíciou Slovákov je hypotéka na byt či dom. Ich “cena” sa vďaka priaznivým podmienkam už niekoľko rokov drží rekordne nízko. V súčasnosti si každý druhý dlžník predlžuje jej splatnosť, aby si znížil mesačnú splátku. Až tretina slovenských domácností si splatnosť hypotéky predlžuje až do dôchodkového veku, neraz až do 70-ky. Podľa NBS sa však úrokové sadzby jedného dňa síce postupne, no nevyhnutne pohnú smerom nahor. Bude to závisieť od tempa oživenia ekonomiky a inflácie. Inštitúcia pritom varuje, že inflácia, o ktorej sa v súčasnosti diskutuje v celej Európe, je dnes rekordne vysoká. Analytici NBS očakávajú, že vrchol príde v nasledujúcich mesiacoch a potom sa rast cien spomalí.   

Takmer tretina slovenských domácností však údajne nerozumie, prečo inflácia vzniká a ako jej výška a vývoj vplývajú na to, za koľko si budú požičiavať, resp. ako sa im upravia splátky pri úveroch v čase. Rovnako problematické je pre Slovákov pochopiť riziká, ktoré prináša vysoká zadlženosť. NBS preto verí, že nádej na zmenu tkvie vo vzdelávaní, vrátane príbehov. Finančné témy sa podľa nich dajú komunikovať aj pútavo a netradične. V pripravovaných rozprávkach sa napríklad diváci dozvedia, ako Bajaja potreboval sporiť, Šípková Ruženka si brala úver, tri prasiatka kupovali nehnuteľnosť, vlkovi nedobre ukuli hlas, čím Popoluška nahradila holuby, ktoré jej dali výpoveď a aj o Snehulienke, ktorá odkladala splácanie dlhov. “Okrem základných posolstiev sú v nich ukryté rôzne vtipné odkazy, ktoré si všimnete až pri opakovanom pozretí,” avizuje NBS. 

NBS podporila mladú oceňovanú umelkyňu 

“Národná banka Slovenska sa v tomto projekte rozhodla dať priestor aj nastupujúcej generácii slovenských umelcov v animovanej tvorbe. Autorkou výtvarného konceptu je študentka posledného ročníka animovanej tvorby na bratislavskej VŠMU, Anna Mária Medvecká. Tá priniesla originálne stvárnenie klasických rozprávkových postáv a jej jedinečné kresby ožili v krátkych kreslených rozprávkach. Postavičky zámerne nie sú vykreslené tak, ako ich poznáme, čoho dôkazom je napríklad pre autorku typická absencia očí,” vysvetľuje NBS.  

Autorka už má za sebou viaceré úspechy. Jej filmy Royal dog a Maze of memories sa premietali na viacerých festivaloch. Maze of memories dokonca vyhral v roku 2020 ocenenie „Najlepší slovenský krátky film“ za mesiac august na festivale Košice International Monthly Film Festival a bol zaradený v súťažnej kategórii na festivale Fest Anča. 

Cieľovou skupinou animovaných rozprávok je univerzum 12+. Obsah plný odborných znalostí dodala NBS a je nastavený tak, aby mu porozumel dospelý, ale aj mladší divák. V rámci verejnej služby a osvety si ich mohol od začiatku februára pozrieť vo verejnoprávnej televízii RTVS, na sociálnych sieťach 5peňazí a aj na stránke 5penazi.sk/5peniazko. Tam nájde i doplnkový obsah k rozprávkam, kde si môže overiť, čo sa naučil a ďalej si rozšíriť svoje znalosti. Rozprávky od 5peniažka budú propagovať aj súťaže a kampaň na sociálnych sieťach 5peňazí. 

“Pri tvorbe ma inšpirovalo, že rozprávka bola vždy zdrojom medzigeneračného odovzdávania znalosti. Preto som aj ja túto formu využila netradičným spôsobom na odovzdanie rád pre zvýšenie finančnej gramotnosti,” prezradila Anna Mária Medvecká. “Moje plány do budúcnosti? Napríklad nikdy nenakupovať s prázdnym žalúdkom.” 

Na reklame spolupracovala s agentúrou Wolfgang A&P, s. r. o. Ruku k dielu pridal aj skúsený dramaturg Tomáš Kaminský z Mediajet Group, ktorý tiež režisérke postavil tím na mieru. Kaminský pracoval na tvorbe mnohých televíznych projektov, napríklad Silná zostava, Experiment, Takí sme boli, Nesmrteľní, History, či na dokumente Posledný autoportrét M. Kuboša. Na animáciách sa okrem Medveckej autorsky podieľali aj animátori Petra Pastoreková, Zlata Golecová, Slavo Turanec, Mária Kralovič, David Javorský a Alla Dmitrievna.  

menuLevel = 2, menuRoute = news/marketing, menuAlias = marketing, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
27. apríl 2024 03:26