Americký internetový obchod Amazon opäť ako minulý rok preskočil Apple a Google a s ohodnotením 415,9 miliardy dolárov (v prepočte 469, 3 miliardy eur) sa stal najhodnotnejšou značkou sveta. Vyplýva to z rebríčka BrandZ Top 100, ktorý zostavuje reklamná agentúra WPP a jej firma na prieskum trhu Kantar.
Hodnota značky Amazon medziročne vzrástla o 32 percent na 415,9 miliárd USD. Týmto si Amazon udržal pozíciu najhodnotnejšej svetovej značky. Hodnota Amazonu, ktorý sa v rebríčku BrandZ Top 100 objavil prvýkrát v roku 2006, vzrástla v tomto roku o necelých 100 miliárd USD (112,8 miliardy eur) a tvorila tak tretinu celkového rastu Top 100.
Rebríček hodnotenia naďalej vedú technologické značky, predstavujú viac ako tretinu (37 percent) celkovej hodnoty všetkých značiek v Top 100 a celkovo narástli o 10 percent. Apple (+14 percent, 352,2 miliardy USD - 39,7 miliardy eur) si udržal pozíciu druhej najhodnotnejšie značky sveta. Microsoft (+30 percent, 326,5 miliardy USD - 368,4 miliardy eur) sa vrátil na tretiu pozíciu pred štvrtý Google (+ 5 percent, 323,6 miliárd USD - 365,1 miliardy eur), a to predovšetkým vďaka rastu svojho pracovného cloudového ekosystému, ktorý zahŕňa Office365 a Microsoft Teams, ktoré umožňovali zachovať obvyklý pracovný chod počas korona pandémie.
Ázijské značky predstavovali štvrtinu všetkých značiek v Top 100, z toho 17 bolo čínskych. Najhodnotnejšími čínskymi značkami a šiesta celkovo sa stala značka Alibaba (+ 16 percent, 152,5 miliárd USD - 172, 1 milardy eur) spolu s gigantom v oblasti internetových služieb a siedmou v poradí celkovo, za Alibabou sa medzi najhodnotnejšími čínskymi značkami umiestnila značka Tencent, v celkovom rebríčku dosiahla v poradí siedme miesto (+15 percent, 151 miliárd USD - 170,3 miliardy eur).
Tohtoročný BrandZ Top 100 ukazuje, že vzhľadom na to, že ľudia trávia stále viac času online, sú kľúčovými faktormi rastu inovácie a kreativita. Medzi novo zaradenými značkami sa na rebríčku najvyššie umiestnila sociálnu sieť pre zdieľanie krátkych videí TikTok, ktorý sa celkovo umiestnil na 79. mieste. Jeho hodnota dosiahla 16,9 miliárd USD - 19,1 miliardy eur.
Retailové značky v oblasti e-commerce Amazon, Alibaba a JD (+24 percent, č. 52, 25,5 miliárd USD) ukázali počas ťažkých časov pružnosť a inovatívnosť, spoločne s tradičnejšími retailerov ako je Walmart (+24 percent, č. 27 , 45,8 miliárd USD), ktorý investoval do svojich schopností na poli e-commerce.
Značky zároveň objavili nové a kreatívne spôsoby pre spojenie so spotrebiteľmi, budovanie dôvery a vytvorenie určitej úrovne dôvernosti, predovšetkým v oblasti zdravia a wellness. Značka športového oblečenia lululemon (+40 percent, 9,7 miliárd USD) jedna z najrýchlejšie rastúcich, presunula svoje zameranie od oblečenia inšpirovaného jogou na oblečenie vhodné do práce, rovnako ako na ponuku online lekcií pre ľudí doma.
Značky z Top 100 v súčasnej kríze preukázali väčšiu odolnosť a stabilitu v porovnaní s globálnou ekonomickou krízou v roku 2008-9 a vykázali medziročný dodatočný rast hodnoty vo výške 277 miliárd USD. Portfólio silných značiek v BrandZ naďalej podáva lepšie výkony než zvyšok trhu, a to vrátane akciových indexov S & P 500 a MSCI World Index. Aj v súčasnej kríze totiž tieto značky klesali menej, než bol svetový priemer.
Pre zachytenie vplyvu Covidu-19 využíva rebríček hodnotiace údaje pokrývajúce vývoj cien akcií z apríla tohto roku. V období neistoty dokázali odvrátiť najhoršie dopady krízy práve tie spoločnosti, ktoré konzistentne investovali do marketingu a dlhodobého budovania silných značiek. Odhad rastu celkovej hodnoty značiek z Top 100 pred globálnou pandémiou predstavoval 9 percent.
• MasterCard sa tento rok po prvýkrát objavuje medzi Top 10, vzhľadom k silným finančným výsledkom podporeným rastúce brand equity predovšetkým pri upútaní spotrebiteľov: úspešné zapadnutie do "ekosystému" ich každodenných životov a získanie blízkeho emočného spojenia prostredníctvom svojho pozicioningu zmysluplnosti.
• V Top 100 sa tento rok objavilo päť nováčikov na čele s čínskou zábavné značkou TikTok, nasledovanou UnitedHealthcare (č. 86, 15,8 miliárd USD), Bank of China (č. 97, 13,7 miliárd USD), Lancôme (č. 98, 13,6 miliárd USD) a Pepsi (č. 99, 13,3 miliárd USD).
• Trendom v medzinárodnej obchodnej komunite sa stáva budovanie ekosystému. Haier (č. 68, 18,7 miliárd USD) je už druhýkrát vedúcou značkou v oblasti IoT ekosystému.
• Americké značky predstavovali viac ako polovicu všetkých Top 100 značiek. Ázijské značky predstavovali štvrtinu, 17 z nich bolo čínskych (vrátane značiek Alibaba a Tencent z Top 10) a 2 japonskej (Toyota a NTT).
• Udržateľnosť je nový luxus - keďže mladí spotrebitelia očakávajú vlastnosti spájané s luxusom, teraz však v spojitosti s udržateľnými materiálmi as menším množstvom obalov, stali sa tento rok súčasťou Top 100 štyri luxusné značky na čele so značkou Louis Vuitton (+10%, č. 19 , 51,8 miliárd USD).