Britská vláda je pripravená uvoľniť 10 miliónov libier (takmer 11 mil. eur) na riešenie problému s obezitou obyvateľov Británie. Dôvod rozhodnutia je ten, že podľa odborníkov je obezita jeden z najdôležitejších faktorov, ktorý sa dá upraviť v boji proti Covid-19, píše britský Guardian.
Snahou kampane bude, aby sa národ stravoval zdravšie, aby sa zmenili jeho stravovacie návyky, ktoré sa zhoršili najmä v čase lockdownu, myslí si tamojšia vláda. Podľa analýz tamojších odborníkov, sa riziká s hospitalizáciou, intenzívnou starostlivosťou či dokonca smrťou zvyšujú v prípade, že pacienti majú nadváhu.
Kampaň s názvom Lepšie zdravie sa zameria najmä na osoby tmavej pleti, Aziatov a ďalšie etnické minority, ktoré počas pandémie trpia vysokou mierou úmrtnosti. Aj pokrytie mediatypov je komplexné - od reklamy v televízii, rozhlase, na bilbordoch, cez tradičné printy až po online.
Podľa informácií britských médií to má byť pozitívna a energická kampaň, ktorá rôznorodým ľuďom ukáže ako sa dá bojovať s nadváhou.
V súvislosti s touto kampaňou nastane zmena aj v prípade informácií o potravinových výrobkoch. Tak napríklad alkohol vrátane piva a vína budú musieť mať na etiketách informáciu o tom, koľko kalórií obsahujú.
Za kampaň lobuje špeciálne premiér Boris Johnson, ktorý si myslí, že za jeho komplikáciami súvisiacimi s Covid-19 je práve vyššia váha. Osobne naliehal na britský národ, aby sa pokúsili počas leta schudnúť a eliminovať tak riziko úmrtia na Covid-19.
Losing weight is hard but with some small changes we can all feel fitter and healthier.
— Boris Johnson #StayAlert (@BorisJohnson) July 27, 2020
If we all do our bit, we can reduce our health risks and protect ourselves against coronavirus – as well as taking pressure off the NHS.
Our Better Health Strategy https://t.co/WdazXhuhRN pic.twitter.com/KZhW8p17FJ
Doktori a odborníci na zdravú výživu špeciálne vítajú plán, ktorý zakáže reklamu na takzvané nezdravé "junk food" jedlo v televízii pred deviatou hodinou večer, online reklamu na výrobky s vysokým obsahom cukru, tuku či soli. Nové nariadenie platí aj pre propagáciu týchto výrobkov v obchode. Podľa nového je koniec s propagáciou lupienkov, čokolád a ďalších sladkostí - v štýle kúp si jeden, druhý dostaneš zdarma" priamo v mieste predaja.
Reštaurácie, kaviarne či take-away obchodíky z viac ako 250 zamestnancami budú musieť označiť kalorické hodnoty svojich ponúkaných jedál.
Do všeobecného boja s obezitou budú zapojení aj všeobecní lekári, ktorí by mali svojim pacientom, ktorí trpia nadváhou radiť, aby radšej viac športovali akoby mali napríklad uvažovať o operácii na chudnutie.
Proti tomuto kroku vlády znepokojene reagujú zadávatelia produktov, ktorých sa nové nariadenia týkajú. Podľa prieskumu v septembri minulého roka takmer polovica potravinových reklám (47,6 percent) ktoré sa vysielali na ITV, Channel 4, Channel 5 and Sky One, boli práve produkty z tejto kategórie. Obávajú sa, že toto percento ešte stúpne v čase od 18 00 - 21 00 hodine minimálne o 60 percent, píše Marketingweek. Ako reakciu na nové nariadenie, zadávatelia argumentujú výskumom Cancer Research UK. Tá hovorí o tom, že reštrikcie týkajúce sa nezdravého jedla sú "vitálne" a pomáhajú rodinám získať kontrolu na dietách, ktoré pomáhajú redukovať váhu detí s obezitou.
Ďalšie obavy majú aj britskí vysielatelia. Odhaduje sa, že by mali prísť o 200 miliónov libier, čo v situácii, kedy ich už aj tak poznačila pandémia, je nezávideniahodné.
Novú stratégiu boja proti obezite kritizuje IPA,. Inštitút kritizuje, že nové nariadenie zbytočne poškodzuje výrobcov týchto potravín, pretože podľa prieskumu by zákaz takejto reklamy znížil spotrebu u detí v prieme 1,7 kalórie denne. Generálny riaditeľ IPA zdôrazňuje, že návrhy vôbec nezohľadňujú samoregulačný systém v Británii, ktorý ukladá týmto výrobcom už aj tak prísne pravidlá vo všetkých médiách.
Podľa šéfa IPA vláda takto poškodzuje krajinu, pretože reklama poháňa hospodárstvo a mala by sa používať ako kľúčový faktor na oživenie hospodárstva. Zákaz reklamy je vlastne opakom.