autorka fotografie: Barbora Kmeťková
StoryEditor

Mojím zámerom bolo nezobrazovať folklór prvoplánovo

14.08.2020, 07:00
Autor:
pzpz
Dizajnérka limitovanej edície Šariš plechoviek hovorí, že sa chcela vyhnúť sprofanovanému čičmianskemu vzoru.

Šariš v tomto roku už tretíkrát prináša na trh limitovanú edíciu plechoviek, ktorá je opäť inšpirovaná krásami slovenského folklóru. Tentokrát na siedmich nových dizajnoch predstavuje typické ľudové tance a tradičné kroje z rôznych kútov krajiny.

​Dizajn jednotlivých plechoviek zobrazuje vždy jednu tanečnicu alebo tanečníka z konkrétneho slovenského regiónu. Pri tvorbe bolo potrebné vybrať sedem motívov, čo podľa dizajnérky plechoviek bolo najťažším na celej práci. Na spoluprácu so značkou a špecifiká limitovanej edície sme sa opýtali dizajnérky Kataríny Hutníkovej.

Na základe čoho ste sa rozhodli prijať spoluprácu so značkou Šariš?

Pivo a folklór. Wow. Ideálne zadanie! To bolo prvé, čo mi napadlo, keď sa mi zo Šarišu ozvali s ponukou ilustrovať plechovky. Na jednej strane som už v minulosti pre pivnú značku pracovala, no zavážilo najmä to, že mám k folklóru blízko a sama som častou návštevníčkou folklórnych festivalov a tanečných workshopov. Samotné zadanie bolo väčšou výzvou, ako by sa mohlo zdať. Aby boli ilustrácie autentické, veľa vecí ohľadom krojov, tancov či ľudových motívov som si musela naštudovať. Dokonca som po rokoch opäť navštívila Univerzitnú knižnicu. :)

Čo prvé vám v súvislosti s dizajnom napadlo, keď ste dostali zadanie od značky?

Od začiatku mi bolo jasné, že dizajn plechoviek musí byť tradičný a moderný zároveň. Mojím zámerom bolo tiež nezobrazovať folklór prvoplánovo. Chcela som sa vyhnúť napríklad  sprofanovanému čičmianskemu vzoru, ktorý je síce krásny, no naše folklórne dedičstvo je oveľa rozmanitejšie. Na plechovkách preto nájdete napríklad výšivky z goralských nohavíc, kruhové motívy z obce Lubiná, typickú zemplínsku krížikovú výšivku či bohato vyšívané rukávy cíferských mužských košieľ.

Čím ste sa pri tvorbe dizajnu plechoviek inšpirovali?

Najväčšiu inšpiráciu som nachádzala v knihách. Veľmi dôležitým zdrojom bol pre mňa aj Fond tradičnej ľudovej kultúry, čo je online databáza objektov z oblasti tradičnej ľudovej kultúry na Slovensku. Je skvelé, že sa takýmto veľmi prehľadným spôsobom tradície digitalizujú a uchovávajú aj pre ďalšie generácie, či už sú to videozáznamy tancov alebo detailne nafotené krojové súčasti.

Akými črtami sa z vášho pohľadu tretia edícia folklórnych plechoviek odlišuje od predchádzajúcich dvoch?

Každá edícia je úplne iná. Prvá edícia bola inšpirovaná tradičnou výšivkou. Druhá zobrazovala kultúrne a prírodné prvky našej krajiny, a táto tretia, je najmä o emócii, temperamente a radosti z tanca. Traja tanečníci, tri tanečníčky. Veľmi zaujímavé je podľa mňa, že sa plechovky môžu navzájom kombinovať, a tak si môže tanečníčka zo Suchej Hory zatancovať napríklad aj s tanečníkom z Raslavíc. Výnimkou je Šariš Tmavý. Táto plechovka je vytvorená špeciálne ako pocta pre festival Východná a na rozdiel od ostatných, na zadnej strane zachytáva tancujúci pár.

Čo bolo pri tvorbe dizajnu najťažšie?

Najťažším bolo pre mňa vybrať len sedem ľudových tancov a krojov. Vytvorila som si dokonca tabuľku, kde som to rôzne kombinovala. Muži, ženy, kroje, tance, regióny. Zadaním bolo totiž rovnomerne odprezentovať východ, stred aj západ Slovenska. Začala som známym odhaleným pupkom z Detvy a pokračovala srdcu blízkou Myjavou. Tamojšie kopanice sú môj druhý domov. Veľmi mi tiež pomohli konzultácie s priateľmi, ktorí sa venujú teórii folklóru.

A čo naopak najpríjemnejšie?

Najpríjemnejšie bolo pre mňa hľadať špecifiká jednotlivých obcí a zapracovávať ľudové detaily do dizajnov. Keďže farebnosť 12ky, 10ky, aj tmavej plechovky je v zásade daná, plechovky sa na prvý pohľad javia ako veľmi podobné. No keď sa viac zahľadíte, každý kroj aj tanec je úplne odlišný. Veľmi zaujímaví sú pre mňa napríklad oravskí Gorali z pohraničnej obce Suchá Hora. Zaujali ma nielen svojim špecifickým tancom, ale aj krojom, ktorý je veľmi príbuzný tomu poľskému. Tiež sa mi veľmi dobre kreslila plechovka venovaná Parchovanom s typickou karičkou, ktorá patrí k mojim obľúbeným tancom. A nakoniec som rada, že sme s klientom boli na jednej vlne, a zásahy do mojich návrhov boli naozaj len minimálne.

Keby ste si mali vybrať akúkoľvek značku (produkt), ktorej dizajn by ste mohli zmeniť, ktorá by to bola a ako by to vyzeralo ?

Prečo? Potrebujete redizajn? :)

Kto je Katarína Hutníková?

Vyštudovala na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave na Katedre grafiky. Počas štúdia absolvovala aj dve semestrálne stáže. Prvá bola na Aristotle University v gréckych Thessalonikách a druhá v Krakove, na Jan Matejko Academy of Fine Arts, so zameraním na plagát a typografiu. Profesijný život začínala Katarína v grafických štúdiách, odkiaľ sa presunula do Effectivity Advertising Agency. Neskôr nastúpila do agentúry MUW Saatchi & Saatchi, kde ako senior art director  pracovala najmä pre klientov ČSOB, Pilsner Urquell, Satur a Kraj.

„Jeden z pre mňa cenných úspechov je výhra v národnom kole súťaže Young Lions s prácou pre Dúhový Pride. S tým súvisela aj skúsenosť na súťaži kreativity v Cannes. Od roku 2018 pôsobím ako freelancer. Okrem grafického dizajnu sa venujem najmä ilustrácii. Pre moju dcéru som ilustrovala detskú knižku Afrika z kufríka, ktorá nedávno vyšla vo vydavateľstve Ikar. A začíname pracovať aj na ďalšej. Kreslím pre skvelý magazín Kurník a veľmi sa teším aktuálnej spolupráci so začínajúcou slovenskou značkou bavlnených vreckoviek Noa!, no a samozrejme aj spolupráci so značkou Šariš,“ dopĺňa o sebe Katarína Hutníková.

01 - Modified: 2020-05-19 11:51:38 - Feat.: 0 - Title: Šariš má nový imidžový spot. Ústredným motívom sa stala pieseň kapely IMT Smile 02 - Modified: 2020-06-17 11:57:23 - Feat.: 0 - Title: Značka Šariš predstavuje ľudí s iskrou 03 - Modified: 2020-06-23 12:49:14 - Feat.: 0 - Title: Značka Šariš prináša limitovanú edíciu piva. V reklame si zahral Šoko 04 - Modified: 2019-07-30 13:09:44 - Feat.: 0 - Title: Pivo Šariš predstavuje limitovanú edíciu plechoviek
01 - Modified: 2021-07-02 11:04:48 - Feat.: - Title: Značka Šariš v spolupráci s Pivovarom Vŕšky predstavila pivo Jánošík 02 - Modified: 2021-04-19 11:38:45 - Feat.: - Title: Šariš si v novej kampani dáva za cieľ spájať všetkých Slovákov s iskrou v srdci 03 - Modified: 2020-07-23 11:57:54 - Feat.: - Title: Šariš prichádza s plechovkami s folklórnym motívom 04 - Modified: 2020-06-23 12:49:14 - Feat.: - Title: Značka Šariš prináša limitovanú edíciu piva. V reklame si zahral Šoko 05 - Modified: 2020-06-17 11:57:23 - Feat.: - Title: Značka Šariš predstavuje ľudí s iskrou
menuLevel = 2, menuRoute = news/marketing, menuAlias = marketing, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
22. november 2024 15:53