Žijeme v krízovom období. Hoci koronakríza zasiahla nie každú firmu a segment rovnakým spôsobom, ekonomické dôsledky, ktoré pandémia Covidu-19 spôsobila, pocítil celý trh. Firmy znižujú náklady, čo sa premieta aj do znižovania platov zamestnancov a viaceré firmy musia aj prepúšťať. Ako vysvetliť zamestnancom, prečo sú prijaté opatrenia nutné? Ako by mali zamestnávatelia komunikovať so zamestnancami, aby si udržali efektivitu a ako ich motivovať, aby podávali dobrý výkon?
Prinášame odporúčania a rady Daniela Bradáča zo spoločnosti Generations, aká by mala byť v krízovom období komunikácia a akých chýb sa vyvarovať pri riešení problémov a informovaní o nepríjemných záležitostiach:
Prepúšťanie a znižovanie platov je veľmi silný zásah do firemnej kultúry. Úspešné firmy vedia, aká vysoká je hodnota práve tohto assetu a vedia z dobrej kultúry a prostredia ťažiť. Aj preto v súčasnosti employer branding patrí medzi TOP priority takmer v každej firme. Ak sa firmám dobre darí budovať hrdosť na značku, po kríze budú ešte silnejšie. Spoločnosti s otvorenou firemnou kultúrou, ktoré musia prijať optimalizačné opatrenia, sú v tomto období a situácii vo výhode. Aj zlé správy totiž vedia odkomunikovať jasnejšie a úprimnejšie.
Horšiu atmosféru z našich skúseností majú firmy so slabším lídrom, príliš silnou a komplikovanou hierarchiou či veľmi silnou „zahraničnou matkou“, ktorá obmedzuje v týchto časoch viac ako inokedy lokálnu komunikáciu v krajine. Dá sa s tým však pracovať a navyše je to teraz nevyhnutnosť – zamerajte sa preto dovnútra firmy na zamestnancov.
1. Buďte transparentní
Potrebujete ľudí na svojej strane. A potrebujete ich správne nastavených a správne informovaných. Klebety sa šíria v rámci firmy pomerne rýchlo. Pri vzdialenej interakcii je oveľa ťažšie deliť sa o informácie a existuje riziko, že niektorí zamestnanci zmeškajú dôležité oznámenia, alebo sa o kľúčových zmenách nedozvedia vôbec. Informovanosť je prvoradá, preto buďte otvorení a úprimní a zvoľte správny spôsob komunikácie.
Je veľmi potrebné reagovať pri pozitívnych a negatívnych situáciách v internom prostredí okamžite. Kríza pretrváva? Zorganizujte míting a vysvetlite zamestnancom, aký má vplyv na firmu. Musíte prepúšťať? Prišli ste o odberateľov alebo zákazníkov? Povedzte to zamestnancom. Otvorene s nimi komunikujte ako so svojimi partnermi. Nepopulárne opatrenia urobte ideálne naraz a oznámte to týmto spôsobom aj zamestnancom. Ocenia transparentnosť, aj keď im to nemusí byť vôbec príjemné.
Ak by ste prepúšťali postupne a priebežne, nezbavíte ľudí nervozity, kto bude další a kedy to zas príde, čo výrazným spôsobom ovplyvní nielen atmosféru, ale hlavne výkon. Je dobré tieto emócie riadiť a vedieť s nimi pracovať. Viete tento priestor vytvárať a riadiť. Transparentnosť je naozaj prvý krok k tomu, aby ste ľudí a atmosféru vo firme chránili a zároveň ich dostali do centra diania. Ľudia rešpektujú úprimnosť a pravda nie je čiernobiela, aj keď situácia na trhu je určite vážna.
2. Buďte pozitívni – poskytnite zamestnancom istotu a podporu
Tentoraz sa nebavíme o podpore a investovaní do svojich zamestnancov v podobe work-life balansu, školení alebo inej „nice to have“ podpore. Ľudia sa dostávajú do neistoty. Čo sa práve deje v mysliach zamestnancov? Majú zamestnanci strach? Boja sa, či nebudú ďalší pri prepúšťaní? Boja sa o svoje príjmy? Potrebujú istotu.
Logicky sa obracajú na hlavu oddelenia, úseku či firmy. Informujte ich preto o krokoch, ktoré firma robí. Silný líder, podnikateľ či majiteľ firmy musí byť v tomto čase garantom istoty. Zabezpečte im tento pocit. Vy ste tí, ktorí musia rozmýšľať do hĺbky a komplexne. Vo veľa prípadoch vonkajšie podmienky a spoločenský impakt ovplyvniť neviete. To, čo však zamestnancom viete dať, je spôsob zaobchádzania s nimi, podpora, pochvala, poďakovanie, vypočutie nápadov, spätná väzba a ďalšie ohodnotenie za ich odvedenú prácu. Nasmerovanie a podpora v inováciách, nové školenia k novým zručnostiam a teambuildingy majú teraz nový rozmer – rozmer podpory.
3. Komunikujte so zamestnancami individuálne
Nestačí mať len kolektívny videohovor alebo poradu. Nájdite si čas na individuálnu one-to-one komunikáciu. Každý zamestnanec má vlastný príbeh a život. Ak ho budete chcieť pochopiť, budete vedieť, ako reagovať a zapojiť zamestnanca. Zaujímajte sa o ľudí, nájdite si čas a spôsob na individuálny prístup. Zistite, čo prežívajú, aké majú obavy, kde vidia príležitosti, preverte ich spokojnosť alebo nespokojnosť vo firme. Dá sa to len individuálne, dá sa to aj na diaľku online a môže vám to pomôcť odhaliť miesta, ktoré vás oslabujú a, naopak, viete objaviť nové možnosti.
4. Zabavte sa
Teraz je pomerne ťažké ľudí nadchnúť. Ale zabaviť sa trochu dá. Napriek vážnej situácii na trhu potrebujete atmosféru odľahčiť. Ľudia nevedia a nemôžu žiť iba existenciálnymi otázkami a v neustálom napätí. Prineste do svojej firemnej kultúry odľahčenie a trochu zábavy. Všetci budú vďační. Aj vytvorenie takejto atmosféry je známkou dobrého lídra.
Ak neviete ako na to, obráťte sa na zamestnancov, ktorí sa práve v ťažkých časoch ukázali ako lídri a oni vám určite radi poradia. Pozitívom tohto obdobia je tiež to, že vám vo firme ukáže nové talenty a lídrov, ktorí sa prejavia v krízových situáciách.
Rady a tipy ďalších odborníkov z branže si môžete prečítať v júlovom vydaní magazínu Stratégie.
Prečítajte si aj odporúčania odborníkov z PR agentúr, ako sa vyrovnať s novým fenoménom práce z domu (home office):