StoryEditor

Zažili sme vysokú školu krízovej komunikácie, odznelo na konferencii LOTE

10.09.2020, 22:00
Autor:
redred
Pozrite si fotogalériu a zaujímavé myšlienky, ktoré zazneli na konferencii LOTE Back to normal.

Pandémia nového koronavírusu poznamenala a zmenila životy nás všetkých. Zvykáme si na novú situáciu a naše správanie a zaužívané zvyklosti sa postupne menia. Vrátime sa niekedy do predkoronového „normálu“? Ako bude vyzerať návrat pre ľudí z marketingovej komunikácie? A ako pandémia ovplyvnila zaužívané postupy, nastavené procesy a fungovanie značiek, agentúr a médií v komunikačnom biznise?

Aj na tieto otázky dnes na konferencii LOTE odpovedali v panelových diskusiách tí najpovolanejší z brandže. Konferencia, ktorú každoročne organizuje magazín Stratégie, sa tento rok konala kvôli Covidu-19 v netradičnom septembrovom termíne, netradičné bolo aj miesto konania na Tyršáku a prvýkrát bola online. Vybrali sme pár myšlienok, ktoré v diskusiách zazneli.

Konferenciu otvorili zástupcovia médií. V paneli sa stretli riaditeľ Rádia Expres Ivan Antala, šéf Zoznamu Martin Mác, riaditeľ Centra reklamy Markíza Juraj Máťuš, riaditeľ vydavateľstva MAFRA Slovakia Vladimír Mužík a Alexej Fulmek, riaditeľ vydavateľstva Petit Press a predseda predstavenstva Asociácie tlačených a digitálnych médií.

Stratégie

Diskututéri sa zhodli na tom, že pre médiá je dôležité mať čo najviac unikátneho obsahu. Alexej Fulmek vidí budúcnosť printov v digitálnom predplatnom, pričom je dôležité, aby aj ostatní vydavatelia spoplatnili svoj webový obsah. „Ak prestane byť digitálny obsah lacný, budeme vedieť prežiť a print zostane ako ďalší predajný kanál, stane sa však z neho luxusný tovar,“ myslí si šéf Petit Presu.

Spoplatnenie webu a konsolidácia trhu

Martin Mác zo Zoznamu uviedol, že okrem spoplatnenia časti webového obsahu pripravuje aj vlastnú internetovú televíziu. Vladimír Mužík z Mafry verí, že vydavateľstvo toto obdobie prežije. „Z biznisu však verím najviac distribučným príjmom, reklamným príjmom verím menej,“ zhodnotil situáciu. Podľa Ivana Antalu „rádiá v klasickej podobe neprežijú“. Trh sa bude musieť konsolidovať, na príliš malom trhu je podľa neho príliš veľa rádií.

Pre Juraja Máťuša je dôležité, aby televízie nestratili divákov. Ťažko sa potom získavajú späť, čo sa však Markíze zatiaľ darí. Budúcnosť vidí v hybridnej televízii, odloženej sledovanosti a online. Zástupcovia vydavateľstiev tiež kritizovali novelu zákona, ktorá nezaradila časopisy do kategórie so zníženou sadzbou DPH, čo bude mať v budúcom roku za následok vznik mnohých denníkov.

Vysoká škola krízovej komunikácie

Stratégie

​Druhý diskusný panel zložený zo zástupcov zadávateľov otvoril Tomáš Bezák, hovorca spoločnosti Lidl. „Zažili sme vysokú školu krízovej komunikácie. Nikto nevedel čo sa bude diať, menilo sa spotrebiteľské správanie,“ zhodnotil uplynulý polrok. Jeho slová potvrdila Martina Hrivnáková, marketingová riaditeľka VÚB: „Riešili sme, ako zostať v prevádzke, ale zároveň chrániť zamestnancov. Bolo to každodenné krízové komunikovanie.“

Koronakríza bola novou a spočiatku aj ťažko uchopiteľnou situáciou pre Heineken. „Rýchlo sme však pochopili vážnosť situácie a začali sme ju riešiť,“ povedal marketingový riaditeľ spoločnosti Ronald Lupták. Spíkri sa zhodli na tom, že v kríze je dôležitá intuícia a seniorita. Významným trendom do budúcnosti sa stane najmä zodpovedná komunikácia. V diskusii prezradili aj svoje plány na jeseň a ktoré mediatypy budú pre nich relevantné. 

Kríza ako príležitosť na zmenu

Stratégie

​V treťom paneli sa stretli zástupcovia agentúr. Reklamné agentúry zastúpila prezidentka KRAS-u a riaditeľka agentúry MADE BY VACULIK Zuzana Ďurčeková, digitálne agentúry zastupoval prezident ADMA Peter Šurín z agentúry Elite Solutions, PR agentúry zastúpila prezidentka asociácie a riaditeľka agentúry SKPR STRATEGIES Soňa Lexmanová a BTL agentúry Štefan Kozák, riaditeľ CREATIVE PRO Group. „Pre eventy bola táto pandémia tsunami. Agentúry sa ocitli na pokraji priepasti a nevieme, ako dlho toto obdobie bude trvať,“ zhodnotil súčasnú situáciu na trhu eventov Štefan Kozák.

Všetci sa zhodli na tom, že v kríze sa ukázalo, aká dôležitá je komunikácia. Soňa Lexmanovú vidí krízu ako príležitosť pre zmenu: „Kto sa neprispôsobil, toho kríza zlikviduje. Vieme fungovať aj v online, veľmi efektívne, ale potrebujeme sa socializovať.“

Trh smeruje ku konvergencii

Pre reklamné agentúry znamenala práca z domu zmenu nastavenia procesov vo vzájomnom fungovaní. „Kreatívna komunikácia je jednoduchšia face to face,“ zhodnotila uplynulý polrok Zuzana Ďurčeková s tým, že bola sama prekvapená, ako rýchlo sa dokázali novej situácii prispôsobiť. Podľa Štefana Kozáka má event dve nohy, fyzickú a digitálnu: „Tú sme doteraz ignorovali, ale stáva sa súčasťou eventov. Budúcnosť je virtuálny event a live event bude len čerešnička na torte.“

Agentúry očakávajú ešte väčší tlak na ceny. Podľa Petra Šurína „kríza ešte nezačala, príde až budúci rok“. Predpokladá tiež, že trh smeruje ku konvergencii, k spájaniu offline a online agentúr. „Očakávam, že dôvera ľudí sa bude obnovovať v roku 2022 a nový normál nastane až v roku 2024,“ predikoval budúcnosť Štefan Kozák.

Rýchlejší nástup nových technológií

Poobedňajší blok otvoril panel, v ktorom o zmenách spotrebiteľského správania diskutovali Drahomíra Juríková zo Slovenskej sporiteľne, Richard Mareček z Dedolesu, Michal Tomčík z Pygmalios a Marián Timoracký z MARK BBDO.

Marián Timoracký otvoril diskusiu s tým, že neverí na žiadne paradigmatické zmeny: „Spotrebiteľské správanie sa, samozrejme, mení, ale táto zmena sa nedeje zo dňa na deň.“ Podľa Richarda Marečka „kríza urýchlila nástup nových technológií a ich akceptácia je vyššia“.

„Digitalizácia mnohé procesy urýchlila. Byť pripravení na takúto situáciu začalo byť dôležité,“ potvrdila jeho slová Drahomíra Juríková. Upozornila aj na to, že téma finančnej gramotnosti je pre Slovensko nesmierne dôležitá. „Je dobré, že si to ľudia uvedomili,“ uviedla ako pozitívny dôsledok koronakrízy.

Michal Tomčík upozornil na to, že kamenné prevádzky nie sú mŕtve. „Ľudia stále milujú fyzický kontakt kamennej predajne. Zo štatistík vychádza, že ľudia majú radi zážitok a mladí ľudia si napríklad v obchodoch budujú sociálne vzťahy.“ Marián Timoracký dodal, že zákaznícka skúsenosť je najdôležitejšia vec: „Spotrebitelia sú čoraz náročnejší. Skúsenosti z onlinu prenášajú do offlinu.“

Nové témy v komunikácii

A čo zmenila pandémia v kreativite? V záverečnom bloku s Róbertom Slovákom diskutovali Juraj Kováč z THIS IS LOCCO, Peter Michalka z Respect APP a Pavol Minár z Inspirations Minar.

Stratégie

​Podľa Pavla Minára priniesla pandémia nové témy, ktoré predtým neboli v komunikácii. „Naratívom je zodpovednosť. Kreativita sa bude meniť, lebo sa bude meniť celá spoločnosť. Zmenili sa paradigmatické veci v celej civilizácii, preto sa zmena nebude týkať len toho, ako sa menila reklama,“ zhodnotil situáciu a dodal: „Počas karantény bolo prvé obdobie, čo s biznisom a teraz prichádza druhé obdobie. Stále viac značiek sa zamýšľa, čo a ako ďalej.“

Spíkri sa zhodli na tom, že kreativita sa mení zároveň so zmenou spotrebiteľského správania a konzumácie médií, ale kvalitu nápadu koronakríza neovplyvňuje. Čoraz zásadnejšou súčasťou kreatívy sa však stávajú dáta.

01 - Modified: 2020-09-10 10:05:43 - Feat.: - Title: Ako bude vyzerať Back to normal? Diskutujeme na Tyršáku
menuLevel = 2, menuRoute = news/marketing, menuAlias = marketing, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
25. apríl 2024 13:05