Poľnohospodárstvo je na Slovensku zamerané len na úzku skupinu plodín. Niekomu sa na tom možno na prvý pohľad nezdá nič zlé. V skutočnosti to ale vážne ohrozuje rastliny a živočíchy.
Mnohé druhy typické pre lúky a polia v dôsledku tohto problému úplne vyhynuli. Situáciu popisuje aj Adriana Brossmannová zo združenia BROZ, ktoré sa rozhodlo pre spustenie petície: „V dôsledku intenzifikácie poľnohospodárskej výroby strácame biodiverzitu bezprecedentným tempom. Napríklad početnosť lastovičiek klesla za posledných desať rokov o polovicu, kedysi bežné druhy ako jarabica poľná sú dnes na pokraji vyhynutia. Strata týchto druhov poukazuje na celkový zlý stav poľnohospodárskej krajiny v ktorej chýba rozmanitosť, pretože systém rozdeľovania dotácií je nastavený tak, že podporuje malú diverzitu plodín a hospodárenie na obrovských plochách. Na poliach chýbajú prírodné neprodukčné plochy ako remízky alebo stromoradia, kde by živočíchy mohli nájsť úkryt a potravu. Takto oslabená krajina je tiež náchylnejšia na extrémy počasia spôsobené meniacou sa klímou. Čoraz častejšie sme svedkami toho, že prívalové dažde alebo silný vietor odnášajú úrodnú ornicu, pôdu, na ktorej sme závislí. Nevhodné nastavenie poľnohospodárskej politiky je vedcami a ochranármi kritizované už dlhodobo, rozhodli sme sa preto pri príležitosti nastavovania novej Spoločnej poľnohospodárskej politiky EU apelovať na Ministerstvo pôdohospodárstva prostredníctvom petície s konkrétnymi požiadavkami, ktoré majú oživiť našu krajinu.“
Aby sa o probléme dozvedelo čo najviac ľudí, spojila organizácia BROZ sily s reklamnou agentúrou Respect APP. Vznikla tak kampaň, ktorá v spotoch ironizuje možné riešenia situácie, keď už bude neskoro. Okrem videa sú v rámci kampane nasadené aj vizuály, v ktorých môžeme vidieť konkrétne ohrozené živočíchy.
„Chceli sme upozorniť na to, že niektoré veci sú proste nenahraditeľné, bytostne dôležité pre život krajiny a tým pádom aj ľudí v nej. Ukazovať svet, ako môže touto cestou dopadnúť, sa môže to javiť ako absurdné. Keď k tomu ale príde naozaj a už nebude cesty späť, vtipné to určite nebude,“ dodáva Ondrej Štefánik z Respect APP.
Kampaň do dnešného dňa vyzbierala už vyše 11 tisíc podpisov a na sociálnych sieťach pobeží dokopy dva mesiace.
Vizitka kampane:
Kreatívny riaditeľ: Peter Michalka, Naďa Lukáčiková
Stratégia: Ondrej Štefánik
Copywriter: Lukáš Lukonič
Art Director: Naďa Lukáčiková
Produkcia: Viktor Kamenický
Account Manager: Lucia Bocová
Digital Manager: Michaela Martonová
Klient: Bratislavské regionálne ochranárske združenie (BROZ)
Kampaň bola robená v rámci projektu Game On! Don´t let climate change end the game