Podľa reprezentatívneho prieskumu Vagusu až dve tretiny Bratislavčanov vnímajú ľudí bez domova najmä ako obete rôznych životných okolností. Za hlavnú príčinu toho, že sa ľudia ocitli na ulici, označili respondenti dlhy, závislosti, ale aj rozpad rodiny.
„V komunikácii bežne pracujeme so štatistikami o našej práci, máme vypracovanú rozsiahlu analýzu dopadu našej práce s ľuďmi bez domova na spoločnosť, no o vnímaní ľudí bez domova Bratislavčanmi sme zatiaľ žiadne dáta nemali. Prieskum nám mnohé potvrdil, no aj nás pozitívne prekvapil. V Bratislave vidíme veľký posun od stereotypného vnímania človeka bez domova,“ hovorí Stanislava Fabšíková, marketingová manažérka OZ Vagus.
Skúsenosti Vagusu potvrdzujú, že o domov prichádzajú rôzne typy ľudí: tí, ktorí si dlhodobo nevedia nájsť prácu, obete domáceho násilia, odchovanci detských domovov či ľudia s psychickými problémami.
Práve na tom, ako rôzne životné problémy môžu vyústiť do straty domova, je postavená nová kampaň Vagusu.
„Ukazujeme anonymizované príbehy ľudí, ktorí sú reálnymi klientmi Vagusu. Vidíme trpkú retrospektívu Vianoc v podaní ženy, ktorú týral manžel, a muža, ktorého opustila rodina a neskôr aj zdravie. Oboch napokon tieto životné okolnosti dostali na ulicu,“ vysvetľuje Peter Jančárik, Head of Social Impact Team agentúry Seesame.
Vagus v kampani zbiera peniaze na aktivity, ktoré smerujú k ukončeniu bezdomovectva a návratu ľudí z ulice. Kreatívny koncept kampane vznikol v spolupráci s agentúrou Mannschaft. Spoty režíroval Pepe Ehrenberger a za kamerou stál Igor Smitka. Videoprodukciu zastrešil Playground 13.
„Cieľom tohtoročnej kampane je ukázať, aká môže byť cesta človeka do bodu, kedy stratí domov a stane sa naším klientom. Ide o sled udalostí, ktoré daný človek z rôznych príčin nezvládne ovplyvniť. Zároveň chceme poukázať na to, že najefektívnejším riešením na situáciu ľudí bez domova je dostupné stabilné bývanie v kombinácii s odborným sociálnym poradenstvom,“ dodáva S. Fabšíková z Vagusu.
Vizitka kampane:
Stratégia: Peter Jančárik