Report fungovania sociálnej siete Facebook z roku 2020 nám napovedá, čo bude na platforme fungovať aj v najbližšom období a aké trendy modrá sociálna sieť prinesie. Rovnako to platí aj pre Instagram, ktorého používateľská základňa a čas trávený v aplikácii neustále rastú.
Top 5 trendov na Facebooku
- Facebook Live
Na základe dát zo Socialbakers reportu, používanie Facebook Live narástlo o takmer 27 percent. Samozrejme, že nárast výrazne podporila pandémia, ale predpokladá sa, že vzhľadom na situáciu a to, že si používatelia na sledovanie vysielaní naživo zvykli, bude funkcia naďalej rásť aj v roku 2021.
- Augmented reality/ Virtual reality
Stále populárnejší trh augmented a virtuálnej reality predurčuje záujem o tieto funkcie aj na sociálnych sieťach. Štúdio Spark AR spoločnosti Facebook využilo v roku 2020 viac ako 400 tisíc tvorcov zo 190 krajín. Spolu tak vytvorili vyše 1,2 milióna AR efektov na Facebooku a Instagrame. Vzhľadom na to, ako rýchlo si štúdio používatelia osvojili, bude toto pravdepodobne jeden z najhorúcejších trendov Facebooku v roku 2021.
- Video marketing
Videá sa etablovali ako obľúbený formát sociálnych sietí. Zatiaľ tvoria 17 percent všetkého obsahu na Facebooku a sú druhým najpopulárnejším typom príspevku, po obrázkoch tvoriacich 70 percent obsahu na platforme.
- Reklamy v News Feede
Napriek tomu, že odborníci očakávajú nárast popularity videí na sociálnej sieti, aj v roku 2021 bude platiť, že značky budú investovať do príspevkov v News Feede. Podľa zverejnených dát od Socialbakers, News Feed na Facebooku získal v treťom kvartáli 58,2 percenta výdavkov na reklamu, čo je viac ako akékoľvek video formáty. Hlavný feed má totiž najvyššiu mieru prekliknutia (CTR)- 1,82 percenta.
- Online nakupovanie
Nakupovanie online má rastúcu tendenciu, ktorú ešte urýchlila pandémia. Facebook na to rýchlo zareagoval v minulom roku keď spustil Facebook Shops a na svojej dcérskej platforme Instagram Shop. Očakáva sa teda, že nákupy na populárnej sociálnej sieti so 2,7 miliardovou základňou používateľov v nasledujúcom roku ešte porastú. Uvidíme, akými novými funkciami k tomu Facebook prispeje.
Ako ďalšie trendy na najväčšej sociálnej sieti médiá uvádzajú podporu malých podnikov, zameranie na chatbotov či viac user-generated obsahu.
Top 5 trendov na Instagrame
- Instagram Stories a Influencer marketing
Instagram Stories sú najobľúbenejšou funkciou platformy a odborníci ju zaraďujú medzi najlepšie produkty materskej firmy Facebook. Stories sa vďaka veľkému úspechu medzi používateľmi, stali zaujímavými aj pre influencerov. Až 88 percent z nich pravidelne v Stories publikuje obsah.
- Reels
V auguste 2020 boli na Instagrame spustené Reels. Novinka umožňuje používateľom vytvárať a upravovať krátke 15 sekundové videá. Tento formát si získal popularitu na sociálnej sieti TikTok. Instagramu zahralo do kariet zrušenie TikToku v Indii, kedy sa z aplikácie používatelia presunuli na obrázkovú platformu, a rovnako ohrozená existencia TikToku v USA. Uvidíme, ako sa bude Reels dariť na Instagrame v roku 2021.
- Livestream
Najrýchlejšie rastúcou funkciu za posledné mesiace je aj vďaka pandémii vysielanie naživo. V apríli vzrástlo používanie livestreamu podľa Business Insider o 70 percent. Výhľady na nasledujúcich niekoľko mesiacov sú neisté a preto sa predpokladá, že Instagram Live bude naďalej obľúbená funkcia.
- Explore Tab
Keď si chcete pozrieť viac obsahu, ako vám ponúka váš hlavný feed na Instagrame, kliknete na lupu a skrolujete ďalej. Už v roku 2019 to tak robila viac ako polovica používateľov Instagramu. Inak tomu nebolo ani v minulom roku a očakáva sa, že to potrvá aj v roku 2021.
- In-App shopping
Rovnako ako pri trendoch na Facebooku, aj na Instagrame platí, že používatelia budú viac nakupovať priamo na sociálnej sieti. Dopomôže im k tomu aj minulý rok spustená funkcia Instagram Shop. Viac ako 70 percent nakupujúcich objavuje produkty na sociálnej sieti a 130 miliónov používateľov si každý mesiac klikne na produkt pre viac informácií. Pre dosiahnutie čo najvyššieho percenta nakupujúcich na platforme pridáva Instagram na sociálnu sieť množstvo lákadiel a funkcií.
Trendom bude aj crosspostovanie z iných platforiem ako napríklad TikTok či Twitter, ešte častejšie využívanie používateľmi vytvorených AR filtrov, či nárast popularity carousel príspevkov.
Facebook je prevádzkovateľom najväčšej internetovej sociálnej siete na svete, je dostupný v 111 svetových jazykoch.
Facebook mal v druhom štvrťroku roku 2020 celosvetovo cez 2,7 miliardy používateľov. Ich počet začal strmo stúpať od roku 2008, v treťom štvrťroku 2012 prekročil miliardu, v druhom štvrťroku 2017 dve miliardy. Najviac aktívnych používateľov je v Indii, kde ich počet v roku 2020 dosiahol 310 miliónov, na druhom mieste sú USA (cez 230 miliónov), ďalej Indonézia (vyše 140 miliónov) a Brazília (140 miliónov).
Viac ako 1,8 miliardy osôb Facebook využíva každý deň. Používateľov tvorí 53 percent žien a 47 percent mužov, avšak z celkového počtu svetovej populácie je na Facebooku 83 percent žien a 75 percent mužov. Najviac používateľov siete je vo veku od 25 do 34 rokov. Priemerný denný čas, ktorý používatelia na Facebooku strávia, sa v posledných rokoch zvýšil z 20 na 35 minút. Podľa CNN je na svete tiež 83 miliónov falošných profilov.
V roku 2012 kúpila Zuckerbergova firma ďalšie sociálne sieť, spoločnosť Instagram, za jednu miliardu dolárov a o dva roky neskôr komunikačnú službu WhatsApp za 19 miliárd dolárov.
V treťom štvrťroku 2020 firma medziročne zvýšila čistý zisk o zhruba 29 percent na 7,85 miliardy dolárov. Jej tržby prekonali očakávania analytikov, pretože nárast využívania internetu v čase pandémie podporil jej príjmy z reklamy. Celkové tržby spoločnosti, ktoré z veľkej väčšiny tvoria práve príjmy z reklamy, sa v treťom štvrťroku zvýšili na 21,47 miliardy dolárov zo 17,65 miliardy pred rokom.