V rovnaký deň ako na Slovensku, aj v susednom Česku vláda spustila ďalšiu časť kampane na vakcínu proti Covid-19. Kampaň mala osvetový charakter, hlavnými tvárami mali byť mladí influenceri Anna Šulcová a Jakub Gulaba. Tí mali dostať od Úradu vlády ČR 500-tisíc českých korún (takmer 20-tisíc eur), aby kampaňové videá dostali na sociálne siete. Dnes je situácia iná. Mladá dvojica influencerov pod tlakom kritiky, ešte v piatok podvečer peniaze od Úradu vlády ČR odmietla. Čo sa stalo?
Annu Šulcovú a Jakuba Gulabu si Úrad vlády v ČR vybral na spoluprácu pri osvetovej kampani. Obaja mali spolu s viacerými odborníkmi vyvracať dezinformácie o očkovaní proti Covid-19. Dvojica s odborníkmi natočila video na vlastné náklady, pričom vláda im poskytla na mediálnu podporu na sociálnych sieťach spomínaných 500-tisíc českých korún.
Zmluvu uzavrela s novovzniknutou firmou Medialer, ktorá patrí Gulabovi. Dvojica natočila sedem videí, v ktorých okrem Anny a Jakuba vystupujú odborníci ako napríklad epidemiológ Petr Smejkal, bývalý minister zdravotníctva Roman Prymula či súčasný minister zdravotníctva Jan Blatný. Videá mali influenceri umiestniť na najčastejšie používané sociálne siete Facebook, Twitter, YouTube, Instagram, ale aj na TikTok.
Tento zámer začali kritizovať rôzni marketingoví odborníci. Dôvodom kritiky bolo okrem iného aj umiestnenie reklamy na sociálnu sieť pre mladých TikTok. Pričom aj v Česku je systém očkovania podobný ako u nás - uprednostňovaní sú najmä ľudia v prvej línii a starší občania. Pre zaujímavosť, ešte pred spustením kampane sa na TikTok prihlásil aj český premiér Andrej Babiš, ktorý video influencerov podporil aj v statuse na svojom Twitter účte.
Vysokú sumu určenú na reklamu na sociálnych sieťach v Česku kritizoval aj najznámejší Youtuber Karel "Kovy" Kovář, ktorý napísal: "Pardón, ja sa snažím už osem rokov k podobným veciam nevyjadrovať, ale 500-tisíc na TikTok z verejných peňazí na kampaň pre vládu s agentúrou (=pochybný tiktoker s "litrom" vkladu) je fakt mimo. V tejto dobe sa štát zadlžuje na desaťročie."
Ešte v piatok večer pod vlnou kritiky Jakub Gulaba napísal, že čiastku určenú na mediálnu podporu na sociálnych sieťach nevyužijú a videá sa tak budú šíriť iba organicky. „Keď sme videli, čo táto ponuka spôsobila, veľmi nás to zamrzelo a rozhodli sme sa mediálnu podporu odmietnúť a využijeme iba organickú propagáciu, peniaze na nákup reklamného priestoru nebudú využité," napísal Gulaba.
Odborníci na komunikáciu v Česku kritizujú, že kampaň prišla nielenže neskoro, ale aj to, že jej chýba koncepčnosť. Podľa portálu Mediař Úrad vlády ČR hľadá kreatívnu agentúru, ktorá navrhne kampaň na očkovanie. Maximálna výška objednávky je na 3,5 miliónov českých korún. Ponuku poslali štyri agentúry, k tomu vyberie ministerstvo aj agentúru na nákup mediálneho priestoru. Vláda ale má k dispozícii aj návrhy kampane, ktoré ponúkli agentúry združené v AKA a ďalších odborných komunikačných asociácií.
Z tejto spolupráce vznikla kampaň na podporu vakcíny, hlavným motívom a ľudí na očkovanie mala povzbudiť báseň Jiřího Wolkera, v ktorej sa hovorí: "Snad plakali jsme, – ale teď chcem žít! A budeme. Tak, jako dřív! Díky očkování,“ doplnili textáciu básne českí autori.