UX testovanie dokáže odhaliť chyby na webe, o ktorých jeho majiteľ ani len netušil. Preto sa často stáva, že na jednej strane UX labu sedí prekvapený klient, a na tej druhej stratený respondent. Nielen o tom, ako reagujú klienti na testovanie, ale aj o tom, ako Covid-19 ovplyvnil fungovanie UX oddelenia v Uičku, prezradil Dušan Vereš, Head of UX department v agentúre ui42.
Ako v skratke prebieha UX testovanie v agentúre ui42? A čo konkrétne je vašou úlohou?
Celý proces má niekoľko fáz: musíte si stanoviť ciele testovania, nájsť správnych respondentov, zadefinovať konkrétne úlohy a následne zrealizovať samotné testovanie. Každá táto časť má svoje výzvy, ktoré, keď sa nezvládnu, môžu negatívne ovplyvniť celý výstup. Určite najpodstatnejšou časťou je priama konfrontácia respondenta s testovaným projektom a analyzovanie jeho bezprostredného správania u nás v testovacom labe. Úlohou moderátora je viesť tento rozhovor tak, aby nebol nijako ovplyvňovaný žiadnymi externými vplyvmi, otázkami či možným stresom. Ideálne, ak na to všetko z vedľajšej miestnosti pozerá klient, ktorý často prvýkrát v živote vidí svojho reálneho zákazníka a jeho interakciu s produktom alebo so službou.
Koľko testovaní ste už v uičku urobili? Dá sa to vôbec spočítať?
V ui42 sa venujeme UX testovaniu už vyše 10 rokov. Za ten čas nám cez testovací lab prešli stovky respondentov.
Ovplyvnili COVID-19 a celospoločenské opatrenia vaše fungovanie?
Určite áno. Výrazne viac sme prešli do testovania remote formou, ktoré bolo v nejakej miere súčasťou našich projektov aj pred koronou, najmä keď je logisticky náročné sa dostať k nejakej špecifickej cieľovej skupine alebo keď testujete zahraničných respondentov. Našťastie sú dnešné možnosti neobmedzené a kvalitu výstupov táto forma vôbec neovplyvňuje, no bezprostredné reakcie a gestikulácia face-to-face v našom labe sa nedajú úplne nahradiť remote testingom.
Ako reagujú klienti na nepochopenie alebo bezprostrednú kritiku ich projektu respondentom?
Asi najčastejšou emóciou je prekvapenie, keď vidia, kde všade sa vie zákazník zamotať. Väčšina klientov chápe a ide do toho s tým, že čím viac chýb počas testu odhalíme, tým lepšie výsledky bude projekt mať po ich odstránení.
Stretávate sa pri práci s nejakým mýtom?
Našťastie čoraz menej, no stále sa vieme stretnúť s názorom zo strany klienta, že na optimalizáciu produktu alebo služby predsa nepotrebujem názor môjho zákazníka. Z nášho pohľadu a skúseností vidíme, že je to nevyhnutná podmienka na zvyšovanie výkonu webu. Dobrým príkladom je náš klient Dr.Max, ktorému sme kombináciou UX auditu a UX testovanie pomohli zvýšiť konverzný pomer o 10 percent.
Znie to tak, že UX testing je vlastne dosť deprimujúca činnosť – stále nachádzate len problémy na webe klienta, nie?
Môže to tak znieť, ale opak je pravdou. Práca na UX a dokonca samotné testovanie je úžasná vec. My nehľadáme chyby ani ich nevytvárame. My hľadáme riešenia a ďalší potenciál, ako pomôcť klientovi naplniť svoje biznisové ciele. Pretože deprimujúce v skutočnosti je, ak klient vynaloží veľké úsilie, aby dal o sebe a svojich službách vedieť, a nakoniec sa jeho návštevník často z banálnych dôvodov nikdy nestane zákazníkom a frustrovaný odchádza.
O agentúre:
Agentúra ui42, User Oriented Agency pomáha klientom rásť v online priestore. Je to full-service agentúra s dlhoročným know-how z oblasti User Experience, programovania, analytiky a online marketingu.
(PR článok)