Spoločnosť Unilever oznámila, že v súvislosti s prijatím svojej novej vízie a stratégie Positive Beauty (Pozitívna krása), odstráni zo všetkých svojich obalov a reklám na značky kozmetických prípravkov a produktov osobnej starostlivosti označenie "normálne".
Vízia Positive Beauty, ktorá zahŕňa niekoľko postupných záväzkov a iniciatív, týkajúcich sa značiek kozmetiky a osobnej starostlivosti, konkrétne značiek Dove, Rexona, Axe a TRESemmé, bude presadzovať nové poňatie krásy, ktoré je spravodlivé a zároveň udržateľné pre planétu.
Rozhodnutie odstrániť pojem "normálne" je jedným z mnohých krokov, ktorými chce spoločnosť spochybniť úzko chápané ideály krásy, snaží sa skoncovať s diskrimináciou a presadzovať inkluzívnejšiu víziu krásy.
Toto rozhodnutie vychádza z výsledkov celosvetového prieskumu v oblasti kozmetiky, ktorý odhalil, že pri používaní slova "normálne" v súvislosti s popisom vlasov alebo pleti, má väčšina ľudí dojem, že do skupiny "normálnych" ľudí nepatrí.
"Vzhľadom na to, že naše kozmetické prípravky a výrobky osobnej starostlivosti používa každý deň miliarda ľudí a ešte viac ich sleduje naše reklamy, sú naše značky naozaj schopné život ľudí ovplyvniť. Preto sme sa zaviazali, že budeme bojovať proti normám a stereotypom, a vytvoríme širšiu, oveľa inkluzívnejšiu, definíciu krásy," uviedol Sunny Jain, prezident divízie Krása a osobná starostlivosť.
Okrem toho, že odstráni označenie "normálne", nebude spoločnosť Unilever v reklamách na svoje značky digitálne upravovať ani tvar tela, veľkosť, telesné proporcie či farbu pleti, a zvýši počet reklám zobrazujúcich osoby z rôznych skupín, ktoré sú v nich nedostatočne zastúpené.
"Podpora rôznorodosti a inklúzie je pre nás relevantná aj v Česku a na Slovensku. Rovnako to platí aj s nasledovaním poslania značiek. Značka Dove už niekoľko rokov podporuje zdravú sebadôveru mladých dievčat. Na českých a slovenských školách tak robí už od roku 2019 a napriek pandémii sme v roku 2020 zasiahli 25 tisíc mladých životov. Zároveň sme do programu zahrnuli aj rodičov a učiteľov, ktorí sú veľvyslancami celého programu a môžu na diskutované témy nadviazať a ovplyvniť ďalší rozvoj detí. V neposlednom rade sme do projektu zahrnuli aj našich zamestnancov, ktorí sa zúčastnili workshopov na vybraných školách ešte v prvom kvartáli roku 2020. Ani pandémia nás nezastaví, aktuálne program riešime cez online workshopy a máme v pláne v ďalšom roku náš dopad zdvojnásobiť," vyjadrila sa k poslaniu značky Dove vedúca kategórie Krása a starostlivosť o telo za Česko a Slovensko Daniela Krahulíková.
Stredobodom vízie Positive Beauty je cieľ nielen menej škodiť, ale aj prinášať viac prospechu ľuďom i celej planéte Zem.
Štúdie, ktorej realizáciu zadala spoločnosť Unilever, sa zúčastnilo 10 000 respondentov z deviatich krajín(Brazília, Čína, India, Indonézia, Nigéria, Saudská Arábia, Juhoafrická republika, Spojené kráľovstvo a USA). Poznatky štúdie sú nasledujúce:
- Viac ako polovica respondentov (56 percent) si myslí, že sektor kozmetiky a osobnej starostlivosti môže v ľuďoch vzbudzovať pocit vylúčenia.
- Ľudia si želajú, aby sa firmy vyrábajúce kozmetické prípravky a výrobky osobnej starostlivosti viac zameriavali na to, aby sa ľudia lepšie cítili, nie iba na to, aby lepšie vyzerali (74 percent).
- Viac ako polovica ľudí (52 percent) uvádza, že teraz pred nákupom výrobkov venuje väčšiu pozornosť tomu, aký postoj zastáva výrobca k spoločenským otázkam.
- Sedem ľudí z desiatich súhlasí s tým, že používanie slova "normálne" na obaloch a v reklamách na výrobky má negatívny dopad. U mladších ľudí (vo veku 18 - 35 rokov) je to dokonca osem z desiatich.