Content marketing je stavaný na dlhodobej užitočnosti v marketingovej komunikácii a to je dôvod, prečo v roku 2016 vznikla agentúra ContentFruiter. V súčasnosti agentúra prechádza zmenami. Nastal pre ňu čas vystúpiť spoza (ovocného) stromu. Čo to konkrétne znamená, hovoria pre Stratégie Roman Kleman (na obrázku vpravo), zakladateľ agentúry, a Patrik Vavrovič (na obrázku vľavo, jej Managing director.
Vaša agentúra je na trhu päť rokov, venujete sa content marketingu. Prečo práve content marketing? Môže dnes fungovať agentúra zameraná čisto na content marketing?
R. K.: Ako hovoríte, sme online marketingová agentúra, ktorá sa špecializuje na content marketing. Idea prišla ešte v roku 2014, keď fenomén pretlaku reklamy začal rezonovať. Obzeral som sa vtedy po niečom inom, čo by do komunikácie firmy so zákazníkmi prinieslo inú kvalitu a kultúru. Content marketing mi učaroval, keďže je stavaný na dlhodobej užitočnosti a jeho aktivity sú trhom vyslovene vyhľadávané, čo je protipólom reklamy. Navyše pracuje s obsahom a to mi je blízke. A tak vznikla značka ContentFruiter, kde slovo fruiter podľa slovníkov označuje človeka starajúceho sa o ovocné stromy, tiež samotný strom rodiaci ovocie a do tretice aj loď, ktorá toto ovocie preváža k zákazníkom.
P. V.: Od roku 2016 pôsobíme ako samostatná agentúra. Aj na Slovensku sme dokázali, že content marketing je významný a silný nástroj. Aj preto sme ho hrdo nazvali funkčným content marketingom. Potvrdzujú to aj naše prípadové štúdie, reakcie klientov, ich zákazníkov a tiež odborných porôt v zahraničných content marketingových súťažiach. Päť rokov sme sa venovali vyvíjaniu a zlepšovaniu vlastného know-how, tímu Fruiterov a práci pre klientov. Výsledky našich projektov a každoročný rast agentúry ukazujú, že aj na našom trhu dokáže plnohodnotne fungovať takto špecializovaná agentúra.
Čo konkrétne sa dnes dá pod content marketingom predstaviť? Čo všetko vnímate ako obsah v rámci služby pre klientov? Mnohí si totiž predstavia PR článok.
R. K.: Content marketing je v prvom rade projektom a procesom, nie kampaňou alebo akýmkoľvek obsahom. Rozdiel je potom vo výkone. Ak chcete dlhodobé fungovanie obsahu, chcete content marketing, nie content. Aj preto chceme viac edukovať.
P. V.: To, čo tiež content marketing charakterizuje, je stratégia. Nejde len o jednorazové výstupy – články, videá či posty na sociálnych sieťach, ale premyslenú prácu s hodnotným obsahom podloženú analýzami s jasne definovaným cieľom a plánom. Pracujeme pri ňom na vlastnej, resp. neplatenej platforme klienta, na rozdiel napríklad od natívnej reklamy, kde je potrebné za priestor platiť.
Meníte logo, identitu a hovoríte o sebe, že vystupujete spoza stromu. Čo si pod tým predstaviť?
R. K.: Tak to vnímame, dozrel čas. Jednak sme sa príliš marketingovo a edukačne neangažovali, a tiež cítime, že povedomie, ale aj edukácia o content marketingu je trochu pokrčená. To aj vďaka tomu, že téma nepatrí medzi tie najľahšie, a tiež na slovenskom trhu vnímame aj nezriedkavé dezinterpretácie v súvislosti s content marketingom, čo je škoda.
P. V.: Máme veľmi zaujímavé výsledky, ktorými vieme svoju edukáciu podoprieť. Či už ide o vybudovaných informačných lídrov, významné nárasty predaja v e-shope, ale taktiež export našich content marketingových projektov do zahraničia. Chceme sa pri edukácii o content marketingu angažovať viac a pri našom piatom výročí je na začiatku tohto procesu aj rebranding.
Ako sa smerom do agentúry pretaví posun tejto filozofie? Aké kroky podniknete najbližšie?
P. V.: Naše ďalšie napredovanie sa opiera napríklad o posilnenie vnútornej štruktúry, väčšie aktivizovanie na českom trhu, kde nám v súčasnosti prebieha už sedem projektov, posúvanie nášho neziskového projektu na odhaľovanie videomakerských talentov RECfruit či naštartovanie divízie ContentHome. Radi by sme tiež otvorili tému relevantných možností pre content marketing na slovenskom trhu, a to tak z pohľadu stavovských organizácií, ako aj špecializovaných súťaží.
R. K.: Nič však z toho, čo sme už dosiahli a na čo sa chystáme, by nemohlo vzniknúť bez našich Fruiterov a bez odvážnych a vytrvalých klientov. Preto im za všetko ďakujeme.
ContentFruiter už nie je o ovocí, ale o práci s ním
„Radi by sme zmenami demonštrovali významný posun agentúry, naše sebavedomie, silu a predovšetkým hodnoty, ktoré sú u nás skutkami. Tiež jasné zaradenie do segmentu content marketingu, ktorému je blízka oranžová farba,“ zdôvodňuje zmenu loga Roman Kleman. Content marketingová agentúra to pretavila aj do logomarku, ktorý okrem fragmentov z písmen C a f symbolizuje aj tvorbu obsahu (náznak hárku) a jeho šírenie (symbol vlny) a zároveň aj prvé písmená claimu Value Creators.
Claim agentúry „Value Creators“ zdôrazňuje význam agentúry pre klientov. „Sme tvorcami trvalých hodnôt a hrdo sa k tomu hlásime. od ovocia, ktoré nás reprezentovalo doteraz, napríklad v podobe košíka s ovocím, sme úplne neodišli. Cítiť ho na korporátnych farbách, ktoré sme si z neho zobrali (čerešňová, čučoriedková, melónová, malinová, pomarančová, banánová), ale aj vo vizuáloch, kde ovocie vystupuje v kreatívnej podobe. Aj to korešponduje s naším posunom. už to nie je len o ovocí ako takom, ale o kreatívnej práci s ním,“ hovorí Kleman.