"Som predovšetkým freelance grafický dizajnér, ktorého viac než čokoľvek iného lákajú výzvy. Čím šialenejšie a odvážnejšie je zadanie, tým viac sa doň vrhám po hlave," hovorí víťaz kategórie Print v súťaži Young Lions Václav Kudělka. Okrem samotnej tvorby miluje aj vymýšľanie chytľavých nápadov, ktoré si aj rád otextuje. "Verím, že písacie pero a pero od grafického tabletu sú silnejšie zbrane ako tie strelné. Vďaka tomu sa dá umením a slovami zmeniť svet," vysvetľuje svoju filozofiu Václav Kudělka, ktorý spolu s Ivetou Valentovou navrhli víťazné zadanie v kategórii Print od partnera Heineken Slovensko.
Prečo ste sa prihlásili do súťaže Young Lions? A s akými očakávaniami?
Young Lions je skvelý súťažný model. Vnímam ho ako taký kreatívny útek od občasnej pracovnej rutiny, pri ktorom si človek môže dovoliť byť naozaj odvážný a vytvárať chytľavé, sofistikované a páčivé veci, bez toho aby musel do hĺbky riešiť, aký dopad bude mať daná kreatíva na predaj, ako veľmi sa trafíme do klientovho vkusu a do akej miery presne zasiahne striktne definovanú cieľovku. Očakávania som mal najviac sám od seba. Beriem každú súťažnú možnosť ako výzvu, pri ktorej chcem dokázat najmä sebe, že som ešte stále schopný dať dohromady niečo, s čím budem na konci dňa spokojný a nebudem sa za seba musieť hanbiť. Obzvlášť challengujúca je potom práca pod prísnym časovým tlakom, ktorú inak pri tvorbe nemám vôbec rád.
Aká je realita, čo si zo súťaže odnesiete?
Realita je samozrejme veľmi príjemná a šokujúca. Bez akýchkoľvek predošlých očakávaní sme si dokázali, že keď dáme hlavy dokopy a kofeín do žalúdka, sme schopní stvoriť niečo, čo má nielen hlavu a pätu, ale aj trup a nejaké tie vnútorné orgány, potrebné k funkčnosti diela ako celku.
Čo si pamätáte najviac z toho dňa, keď ste mali vypracovať zadanie? Čo bolo pre vás najťažšie a čo naopak, najľahšie?
Ono to zadanie bolo celkovo jedna veľká radosť. Okrem toho, že téma piva je nám osobne veľmi blízka, bol aj samotný brief spísaný skvele, stručne a zreteľne. Zároveň ale dával obrovský priestor k tvorivému manévrovaniu. Finálnu myšlienku sme dali dohromady až prekvapivo rýchlo, vďaka čomu nám zostalo dosť času na exekúciu a textáciu. Vďaka tomu sme mohli aj tie hlúpe čiarky na lístku niekoľkokrát ručne prepisovať a nezmizol nám pri tom úsmev z pier a pokoj z duše. Texty nás naopak veľmi potrápili, aj tie sme stále dokola prepisovali. Nakoniec sme aj tak finišovali až v neskorých ranných hodinách a hotové dielo odoslali s ťažkými vačkami pod očami.
Aké očakávania ste mali od Cannes?
Napísať "skúsenosť" určite nebude vyzerať nijako originálne, nejde ju ale nespomenúť. Aj cez to, že tento rok sme bohužiaľ prežili Francúzsko len z obývacej izby s bagetou a croissantom na tanieri, nič to nemení na tom, že mať možnosť zúčastniť sa súťaže globálnych rozmerov a stretnúť sa s tými najšikovnejšími mladými a talentovanými jedincami skrz-naskrz celou našou planétou je niečo, na čo budeme ešte dlho spomínať. Väčšie očakávania sme mali ale tentoraz už aj od seba. Veľmi dobre si uvedomujeme, že teraz už to nebolo len o nás samotných a našej prestíži, ale aj o celom národe, ktorý hrdo reprezentujeme.
Prečo robíte v reklame, v oblasti komunikácie? Čo vás na tom najviac baví?
Je radosť pozerať sa na zdanlivo bežné veci z nových, neopozeraných uhlov pohľadu. Hľadať neprešliapané cesty, ako oznámiť zdanlivo obyčajnú správu doposiaľ neopočúvanými slovami a nevídanými obrazmi. Vnímam reklamu ako hľadanie správneho balansu medzi komerciou a umením a zároveň ako nachádzanie jednoduchosti v občas zbytočne zložitom svete.
Čo by ste robili, ak by ste nerobili v reklame?
Nadovšetko milujem filmovú a seriálovú tvorbu. Robiť na filmovej propagácii je taký môj malý, ale celoživotný sen. Je však pravda, že toto sa reklamy stále týka. Úplne mimo reklamného odboru by som sa rád venoval hrám, ideálne založil svoje vlastné nezávislé herné štúdio. "Nakresliť" si vlastnú hru, vymyslieť jej hernú mechaniku, chytľavý príbeh a komplexné charaktery vnímám ako tvorivú slobodu, aj keď si uvedomujem obrovskú náročnosť celého procesu.
Ktorá práca v reklame vás v poslednom období oslovila najviac?
Z tých úplne najaktuálnejších ma veľmi oslovila Pepsi, ktorá schovala svoje logo do lôg fast foodov, v ktorých sa Pepsi predáva. Je to všetkým hneď zrozumiteľné, exekučne skvele zvládnuté a ideovo dokonalé.
Najlepšia rada, akú ste kedy dostali a od koho?
Môj tatko mi často hovorieval, že aj v jeho päťdesiatich rokoch mal v hlave stále tie isté myšlienky a ten istý pohľad na svet, ako mal vo svojich dvadsiatich. Jediné, čo sa za tie roky zmenilo, je pohľad v zrkadle. Takže pokiaľ naivne čakám, že niekedy do niečoho dospejem alebo dozrejem, tak by som mal do po hlave čo najskôr, kým je na to dostatok energie a mladícka drzosť. S nejakým zmúdrením už teda do budúcna veľmi nepočítam a pevne verím, že zostaneme tými dravými Young Lions aj po prekročení vekového limitu súťaže.
Kritika, ktorá vás najviac posunula? Respektíve, čo vás vo vašej práci najviac posúva?
Mám okolo seba niekoľko ľudí, ktorí sa ku každému nápadu, ktorý mi v daný moment príde skvelý, vždy stavajú veľmi negatívne a skepticky. Čo je presne to, čo potrebujem, pretože sa veľmi ľahko pre čokoľvek nadchnem a nevnímam možné úskalia a dôvody, prečo by onen nápad nemusel dobre fungovať. Sú to ľudia, ktorí ma dokážu vrátiť veľmi rýchlo späť na zem do reality a ja som im za to často veľmi vďačný. Verím, že som sa vďaka nim vyhol veľkej rade prúserov.
Pre akého klienta by ste chceli pracovať?
Ak by som nemal riešiť lokálne možnosti, potom je to jednoznačne Netflix. Okrem svojej náklonnosti k audiovizuálnej produkcii zrovna Netflix veľmi obdivujem ako za prístup k tvorbe obsahu a jeho kreatívnu propagáciu, tak za ich prístup k samotným tvorcom a zamestnancom.
Doplňte: Mám rád reklamy, ktoré...
...sú chytré. Pokojne aj také šikovné, že sú komerčne nepoužiteľné a ich hlavný message nie je hneď na prvý pohľad zreteľný. Osobne ma fascinujú akékoľvek diela, ktoré sú múdrejšie ako ja a ja ich význam pochopím a docením až napríklad nejaký čas po tom, čo som kampaň prvýkrát zbadal. Milujem ale aj reklamu, ktorá stavia svoj dobre známy brand (či už logo alebo produkt) do nejakého nového významu, ktorý by ma samého asi nikdy nenapadol. Tu by som dal obrovský rešpekt DDB s McDonaldom, ktorých logo, burger a ikonické hranolky som videl už v toľkých podobenstvách a významoch, že by som prisahal, že už nimi nič ďalšie vymyslieť ani nejde. Každú chvíľu sa ale objaví nejaká nová kreatíva, ktorá mi vytrie zrak.
Váš najlepší status na sociálnych sieťach, ktorý vás najlepšie vystihuje?
Statusy som písal skôr ako teenager. Tých nových a výstižných už veľa nie je. Našiel som ale jeden pradávny zo samotných počiatkov mojej grafickej tvorby:
"Každá logo lišta je vlastně takovou přehlídkou rozmanitosti těžce zakomponovatelných, mnohdy nesmyslných tvarů, galerií bizarnosti, nevkusu a nepoužitelnosti a každá její tvorba je prostředkem ke zocelení grafikovy trpělivosti a důvodem ke slovům jako „Kašlu na to, budu radši školník nebo popcornář v kině."
A za tým si stojím dodnes. Logo lišty dokážu byť stelesneným zlom.
Knihu, ktorú by ste odporučili?
Kniha, z ktorej múdrostí ťažím aj dnes, je "Stopárov sprievodca Galaxiou". Nemožno teda na túto otázku odpovedať inak ako 42.
Václav Kudělka spoločne s Ivetou Valentovou reprezentovali mladých slovenských kreatívcov na medzinárodnom Cannskom kole súťaže Young Lions v kategórii Print, a to koncom mája.
O súťaži Young Lions Slovakia
Young Lions Slovakia je národným kolom prestížnej medzinárodnej súťaže Young Lions Competition, ktorá je štandardne súčasťou medzinárodného festivalu Cannes Lions. Víťazstvo v národnom kole súťaže slúži ako nominácia do medzinárodného kola v Cannes.
Partneri súťaže:
Design - Slovenské centrum dizajnu
Digitál - Slovenská sporiteľňa
Media - AMA
Film - Slovak Telekom
Marketers - O2 Slovakia
PR - Klub reklamných agentúr Slovenska
Print - Heineken Slovensko
Mediálny partner: Shutterstock
Organizátorom súťaže Young Lions Slovakia je spoločnosť Ad Awards Association, ktorá je reprezentantom prestížneho reklamného festivalu Cannes Lions na Slovensku, Klub reklamných agentúr Slovenska, ADC Slovakia a odborný mesačník Stratégie.