Dlhoročný klient
"Myslím si, že si ešte veľa ľudí pamätá na kampaň Myslite aegonomicky. Pracovali sme pre Aegon aj v Českej republike, robili sme s nimi dôchodkovú reformu nielen u nás, ale i v Rumunsku. Našu kampaň použili na Taiwane a začiatkom minulého roka sme boli oslovení, či nemáme chuť zúčastniť sa vzhľadom na naše dobré výsledky ako ,čierny kôň‘ na veľkom medzinárodnom tendri, ktorý prebiehal v Číne,“ hovorí výkonný šéf Vaculik Advertising Juraj Vaculík, ktorý o skúsenostiach s tvorbou reklamy na najväčšom trhu na svete hovoril na konferencii vydavateľstva Ecopress Marketingová komunikácia 2010. Pracovníci Vaculik Advertising zobrali príležitosť uplatniť sa na ázijskom trhu ako šancu, ktorá prichádza možno raz za život, a tender na kampaň poisťovacej spoločnosti Aegon-CNOOC vyhrali.

Vitajte v Číne
Zorientovať sa na čínskom trhu nebolo jednoduché. "Čína je naozaj ,kontinent‘, na ktorom žije 56 národov. Urobiť tam kampaň je to isté, ako by sme mali v Európe spraviť kampaň, ktorá by bežala vo Veľkej Británii, v Albánsku i vo Francúzsku. My sme tú kampaň navyše robili na neznámom území,“ vysvetľuje Juraj Vaculík. Klient - spoločnosť Aegon-CNOOC - mal navyše vybraného hlavného účinkujúceho, čínskeho hviezdneho klaviristu Lang Langa, ktorý patrí podľa časopisu Time medzi 100 najvplyvnejších ľudí na svete. "Museli sme spoznať čínsky poistný trh, ktorého obrat sa počíta v stovkách miliárd eur, zorientovať sa v konkurencii, čo bolo niekoľko mesiacov naozaj tvrdého zberu dát, analýz a testingov,“ dokresľuje okolnosti vzniku kampane šéf Vaculik Advertising. Hoci samotná kampaň vznikala v Šanghaji, agentúra musela pri nej komunikovať aj so svetovou centrálou Aegonu v Londýne. A pracovníci Vaculik Advertising rozhodovali aj o tom, ako bude kampaň nasadená v čínskych médiách.
Pomohol aj klavirista
Spoločnosť Aegon-CNOOC je podobne ako mnohé ďalšie poisťovne v najľudnatejšej krajine na svete joint ventures zahraničnej firmy a domácej, v tomto prípade rafinérskej spoločnosti, pretože zahraničné poisťovne v Číne bez domáceho partnera podnikať nemôžu. Aj v čase, keď mali vaculíkovci vymyslenú stratégiu, kreativitu kampane a nasadenie v médiách. K uvedeniu reklamy na trh bolo ešte ďaleko. "Náš spot režíroval renomovaný Bailey Walsh, a keď sme mali pocit, že všetko je hotové a mali sme schválený mediálny plán, uvedomili sme si, že sme zabudli na cenzúru,“ pokračuje Juraj Vaculík. V Číne je pritom iný cenzor na televízne médiá, iný na printové tituly, outdoor a internet. "Potom sú tam ešte cenzori na celoštátnej úrovni, na provinciálnej i na mestskej úrovni. Bola to vec, s ktorou sme nerátali ani my, ani klient, ani svetová centrála Aegonu, a bol to aj dôvod posunutia spustenia kampane. Na druhej strane Lang Lang je tam naozaj celebrita, čo urýchlilo schvaľovanie kampane zo strany cenzorov,“ dopĺňa šéf Vaculik Advertising.
Noví klienti
A výsledky nenechali na seba dlho čakať. Aegon-CNOOC zaznamenal v decembri 47-percentný nárast predaja životného poistenia. Práve v týchto dňoch sa finalizuje pokračovanie kampane. Prvou kampaňou slovenská reklamná agentúra ,from zero to hero‘ spravila z neznámej spoločnosti Aegon-CNOOC značku s druhou najlepšou spontánnou znalosťou medzi poistnými joint ventures. "Na druhej strane sa nám ozvali ďalší klienti, ktorí, keď sa dozvedeli, že máme za sebou veľmi úspešnú skúsenosť v Číne, nám navrhli spoluprácu a rozoberajú s nami nové projekty,“ teší sa Juraj Vaculík. Slovenská reklamka preto v súčasnosti zvažuje, ako bude ďalej pokračovať na čínskom trhu. "Tvorba kampane pre Aegon-CNOOC nám dala veľkú chuť do života. Skúsenosť na čínskom trhu nám potvrdila, že nemusíme mať pri tvorbe reklamy veľké zábrany len preto, že sme z malého Slovenska. Keď je dobrý tím s dobrým klientom a dobrou koncepciou, dá sa robiť reklama všade na svete. Treba si to určite vyskúšať,“ odporúča Juraj Vaculík.
http://data.hnonline.sk/video/flv/Vaculik.flv
Zdroj: Michal Skalnik

