StoryEditor

Reklama má vplyv na to, čo deti pijú

11.11.2007, 23:00

Takmer deväť percent žiakov pije priemerne viac ako jeden liter kolových nápojov denne. Naopak tento druh nápojov nikdy nepijú štyri percentá žiakov, 70 percent si dopraje do päť decilitrov denne a 18 percent do jedného litra denne týchto nápojov.

Vyplýva to z výsledkov štúdie Fakulty agrobiológie a potravinových zdrojov Slovenskej poľnohospodárskej univerzity v Nitre, na ktorej sa zúčastnilo 198 žiakov a ktorá sledovala preferenciu a frekvenciu konzumácie nápojov typu kola.

Na spotrebu nealkoholických nápojov má však v súčasnosti, najmä u detí, veľmi výrazný vplyv reklama a výchova. Deti do veku 14 rokov, ktoré sú vo vývine, sa potrebujú s niekým alebo niečím identifikovať. „Reklama na značkové nápoje má obrovskú devízu a to v tom, že jej tvorcovia vedia zvoliť vždy tých správnych protagonistov. Deti ich potom chcú napodobňovať,“ vysvetlila psychologička Jana Porubcová.

Deti v tomto období však ešte nevedia rozlišovať pravé hodnoty, pretože si ich zatiaľ len vytvárajú. „Preto môžu nadobudnúť pocit, že ak budú piť istý nápoj, budú sa podobať svojmu idolu,“ dodala Porubcová. Medzi stratégie týchto reklám patria aj rôzne súťaže spojené so zaujímavými odmenami. Porubcová poznamenala, že aj tieto sekundárne záležitosti majú veľký vplyv na to, že si deti kupujú výrobky z reklám. Podstatnú rolu pri výbere zdravého jedla a nápojov zohráva aj výchova dieťaťa. „Rodičia by mali deti pri sledovaní reklám usmerňovať od útleho veku, pretože majú tendenciu vlastniť všetko, čo v reklame vidia, bez ohľadu na to, či to potrebujú,“ skonštatovala Porubcová a dodala, že úlohou rodiča je dieťa naučiť rozlišovať potreby.

Zdroj: TASR, 2007

menuLevel = 2, menuRoute = news/marketing, menuAlias = marketing, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
20. december 2025 17:19