Arbitrážna komisia Rady pre reklamu (AK RPR) na svojom ostatnom zasadnutí dňa 22. mája 2008 zistila porušenie Etického kódexu v dvoch zo 14 prerokovaných prípadov.
Rozpor s kódexom konštatovala v reklamnom letáku na mobilné telefóny záložne Index a pozitívny nález vydala aj v prípade reklamného televízneho spotu na očkovanie proti pneumokoku spoločnosti Wyeth Whitehall Export Ges.m.b.H.
Ako TASR informoval podpredseda AK RPR Mikuláš Bugár, pri prvom porušení využila záložňa v reklame osobu - ženu, čo kódex nepovoľuje. „Náš kódex zakazuje zobrazovať ženu alebo muža v reklame, ktorá s nimi priamo nesúvisí,“ vysvetlil Bugár. Uviedol, že v reklame by sa nemali využívať ľudské telá k propagácii vecí, ktoré s tým priamo nesúvisia. „So záložnou sa to zdá absurdné,“ zdôraznil s tým, že „keby to bola reklama na kozmetické výrobky alebo dámsku bielizeň, tak sa nebude nikto nad tým zamýšľať“. Reklamný plagát záložne bol aktuálny v období Veľkej noci.
V televíznej reklame na očkovanie sa komisia uzniesla, že v nej zneužili osobu dieťaťa. „Konštatovali sme, že sa zneužíva dieťa ako nejaké citové vydieranie, keďže tam bolo zobrazené, ako sa matke stratí pred očami.“
Ako povedal, hoci AK RPR bola názoru, že očkovanie je prospešné, „reklama by mala byť zobrazená tak, aby nevyvolávala pocity strachu či neprimeraného nátlaku na matku. Napríklad takej, ktorej z tohto ochorenia zomrelo dieťa,“ objasnil Bugár.
Členovia AK RPR jednu cezhraničnú reklamu odložili, k dvom sťažnostiam zase chýbali podklady, ostatné podnety, ktoré zaslali prevažne fyzické osoby, posúdila AK RPR ako neodôvodnené.
Zdroj: TASR, 2008

