Vo štvrtok 3. septembra sa konalo siedme tohtoročné zasadnutie Arbitrážnej komisie Rady pre reklamu, na ktorom Rada pre reklamu ako orgán etickej samoregulácie v oblasti reklamy posudzovala 6 sťažností. Aktualizované o vyjadrenie spoločnosti InfoWork
Z hľadiska Etických zásad reklamnej praxe platných na území Slovenskej republiky AK RPR na svojom zasadnutí prijala nasledovné rozhodnutia (pričom časť jednej sťažnosti preložila na nasledujúce zasadanie, vzhľadom k nedostatočným podkladom):
1. Billboardová kampaň „Prácu u nás si užijete“, zadávateľ: Infowork, spol. s.r.o.
Sťažnosť fyzickej osoby sa týkala billboardovej reklamy, na ktorej je zobrazená dvojica, ktorá podľa sťažovateľa jednak evokuje sexuálny kontext, zároveň takéto zobrazenie v žiadnom prípade nepatrí na verejne dostupné miesta a napokon sťažovateľ považuje vizuál za znevažujúci ženy, nakoľko je žena zobrazená ako predmet na uvoľnenie.
AK RPR po posúdení všetkých relevantných podkladov dospela hlasovaním k záveru, že sťažnosť je opodstatnená a kampaň „Prácu u nás si užijete“ , zadávateľa Infowork, spol. s.r.o. je v rozpore s ustanoveniami časti I. bodu 3.4., časti II bodu 1.1. a časti II bodu 3.7. Etického kódexu.
Koncept reklamnej kampane je postavený na princípoch, ktoré ohrozujú dobré meno reklamy ako takej a môžu znižovať dôveru voči nej. Zobrazenie dvojice v polohe evokujúcej sexuálny kontext je bez priameho súvisu s prezentovaným produktom, v danom prípade ponukou pracovných príležitostí. Pri takejto reklame je tiež potrebné zvážiť použité médium, v danom prípade billboard, voľne prístupný všetkým vekovým kategóriám, t.j. celej verejnosti. Takéto zobrazenie čiastočnej nahoty ľudského tela nie je vhodné a zodpovedné voči všetkým skupinám spotrebiteľov.
Aktualizácia o vyjadrenie spoločnosti InfoWork:
Stanovisko Ľubomíra Drangu, predsedu predstavenstva APPEL InfoWork int, a.s., tak ako ho adresoval na Radu pre reklamu:
„Vážená Rada pre reklamu,
na základe vášho nálezu, že billboardová kampaň „Prácu u nás si užijete“, zadávateľa InfoWork, spol. s.r.o. je v rozpore s ustanoveniami časti I. bodu 3.4., časti II bodu 1.1. a časti II bodu 3.7. Etického kódexu, by som vás rád informoval o našom stanovisku k tomuto rozhodnutiu:
- Naša kampaň nemala nikdy názov „Prácu u nás si užijete“, toto je výmysel.
- Nikdy sme nemali namysli zobrazovať súlož , okrem toho upozorňujem, že s horúcou kávou by to bolo nebezpečné.
- Napriek tomu sme akceptovali rozhodnutie Rady pre reklamu a zmenili naše billboardy.
Vážená Rada pre reklamu, dúfam, že oceníte našu kreativitu a jedinečnosť, ktorú sme priniesli do reklamného prostredia na Slovensku. Billboardy maľované študentmi VŠVU, budúcimi akademickými maliarmi, sú pravdepodobne nóvum, ktoré je časovo a finančne náročné, ale na druhej strane originálne a neprehliadnuteľné. V prílohe je na porovnanie aj pôvodný billboard.
Pôvodný billboard:
Billboard po úprave:
2. Reklamná kampaň „Chceš viac? Hraj viac!“, zadávateľ: TIPOS, národná lotériová spoločnosť, a.s.
Sťažnosť fyzickej osoby sa týkala reklamného sloganu „Chceš viac? Hraj viac!“.
Podľa sťažovateľa tento slogan priamo navádza na gamblérstvo, pričom podľa neho tipovať viac, neznamená automaticky vyhrať viac.
AK RPR po posúdení všetkých relevantných podkladov dospela hlasovaním k záveru, že sťažnosť nie je opodstatnená a predmetná kampaň „Chceš viac? Hraj viac!“, zadávateľa TIPOS, národnej lotériovej spoločnosti, a.s. nie je v rozpore s Etickým kódexom.
Predmetná reklama a slogan nemá tendenciu navádzať na gamblérstvo, prípadne vychovávať gamblérov. Ide o propagáciu číselnej lotérie, ktorá má svoje pevné pravidlá, vopred uvádza výšku výhier a spôsob prijímania vkladov. Reklama komunikovala možnosť účasti v Prémiovej hre LOTO o prémiu vo výške 2 mil. EUR, pričom slogan len vyjadroval skutočnosť, že percento výhry sa teoreticky zvyšuje v prípade podania väčšieho počtu tiketov. Tieto typy číselných lotérií sú verejnosti všeobecne známe a svojím cieľom, pravidlami a metódami organizácie sa odlišujú od ostatných hazardných hier, pričom sú regulované štátom.
3. TV a internetová kampaň „Pôžička na bývanie“, zadávateľ: Poštová banka, a.s.
Konkurenčná sťažnosť Prvej stavebnej sporiteľne, a.s. sa týkala TV spotu a bannerovej reklamy, v ktorých zadávateľ využíva vizuálne porovnávanie svojho produktu s ponukou hypoték a so stavebným sporením.
Prvá stavebná sporiteľňa, a. s., si myslí, že ide o neetický prístup, pretože uvedená reklamná kampaň zvýrazňuje len jeden prvok a na základe neho sa snaží vnútiť záver, že ide o lepšiu ponuku ako sú stavebné sporenie alebo hypotéka.
AK RPR po posúdení všetkých relevantných podkladov dospela hlasovaním k záveru, že na dnešnom zasadnutí vzhľadom na podklady môže posúdiť len internetovú kampaň a posúdenie TV spotu presunie na svoje ďalšie zasadnutie.
Časť sťažnosti týkajúca sa internetovej reklamy je opodstatnená a internetová kampaň „Pôžička na bývanie“, zadávateľa Poštová banka, a.s. je v rozpore s ustanovením časti I , bodu 3.3 Etického kódexu.
Uvedená reklamná kampaň zvýrazňuje vždy len jeden prvok vzťahujúci sa v jednom prípade na stavebné sporenie a v druhom prípade na hypotéky, bez uvedenia ceny produktu a na základe neho priamo uvádza, že ide o ponuku lepšiu ako je stavebné sporenie alebo v druhom prípade ako je hypotéka. Výber jediného kritéria, bez uvedenia ďalších parametrov, najmä ceny, a následné priame tvrdenie v reklame, že ide o lepšiu ponuku, nie je korektné a môže byť spôsobilé privodiť ujmu iným súťažiteľom alebo spotrebiteľom.
Aktualizácia o vyjadrenie Poštovej banky:
Na základe nálezu Arbitrážnej komisie Rady pre reklamu sa Poštová banka rozhodla upraviť svoje internetové bannery. Televízna kampaň zostáva bezo zmeny.
Tomáš Trupl, zodpovedný za marketingovú komunikáciu banky uviedol: "Poštová banka pri reklame produktu Pôžička na bývanie chcela zdôrazniť jeho jednoduchosť porovnaním niektorých vybraných parametrov, ktoré najpresvedčivejšie svedčia v prospech daného produktu a ktoré bývajú pre klientov najrozhodujúcejšie. Takýto postup je podľa banky v podobných kampaniach bežný a zodpovedajúci charakteristike povolenej porovnávacej reklamy. Pokiaľ však bola táto komunikácia konkurenciou vnímaná a následne aj Arbitrážnou komisiou RPR vyhodnotená inak, PABK vzala túto skutočnosť na vedomie a kampaň ihneď upravila v zmysle vznesených pripomienok. Upravené bannery sú dostupné na www.pabk.sk."
4. Televízna reklama „CITROËN C3 Picasso limitovaná séria HOLIDAY“, zadávateľ: CITROËN SLOVAKIA s.r.o.
Sťažnosť fyzickej osoby sa týkala TV reklamy na Citroen C3 Picasso za cenu 10 590 EUR, v ktorej je podľa sťažovateľa úmyselne zamlčané, že cena platí len pri kúpe na leasing.
AK RPR po posúdení všetkých relevantných podkladov dospela hlasovaním k záveru, že sťažnosť na televíznu reklamu „CITROËN C3 Picasso limitovaná séria HOLIDAY“, zadávateľa CITROËN SLOVAKIA s.r.o. nie je opodstatnená a predmetná kampaň nie je v rozpore s Etickým kódexom.
Informácia týkajúce sa ponuky daného produktu , t.j. , že cena platí len pri kúpe na leasing boli v televíznom spote komunikované v texte reklamy.
5. Článok o spoločnosti Turkish Airlines, zadávateľ: Petit Press
Sťažnosť fyzickej osoby sa týkala článku na portáli SME online, ktorú považuje za skrytú reklamu na leteckú spoločnosť.
AK RPR po posúdení všetkých relevantných podkladov dospela hlasovaním k záveru, že sťažnosť nie je opodstatnená a predmetný článok zadávateľa Petit Press nie je v rozpore s Etickým kódexom.
Predmetný článok AK neposúdila ako skrytú reklamu, išlo o redakčný obsah, ktorého cieľom nebola propagácia služieb Turkish Airlines. To bolo zrejmé preto, lebo autor upozornil aj na negatívne skutočnosti spojené s podnikaním firmy a informoval čitateľa o tom, že ostatné letecké spoločnosti realizujú presne tie isté testy, aké opisuje vo svojom článku.
6. Reklamná kampaň „Letný roaming so zľavou až 50%“, zadávateľ: T-Mobile Slovensko, a.s.
Sťažnosť fyzickej osoby sa týkala kampane T-Mobilu "Letný roaming so zľavou až 50%", ktorá je podľa sťažovateľa neetická. Zľava 50% platí pre Chorvátsko a je podľa sťažovateľa nedosiahnuteľná, pretože na službu je nutný aj "aktivačný poplatok" 4,99 EUR. Ešte nevýhodnejšia je akcia pre zákazníka, ktorý telefonuje z tých ostatných krajín EU, kde má byť zľava 25%. Ak nechce byť stratový, musí podľa sťažovateľa pretelefonovať v roamingu 2O EUR, pričom zľava je 5 EUR, ktorá vykompenzuje aktivačný poplatok. Ak pretelefonuje 40 EUR, dosiahne zľavu 12,5%.
AK RPR po posúdení všetkých relevantných podkladov dospela hlasovaním k záveru, že sťažnosť nie je opodstatnená a predmetná reklama "Letný roaming so zľavou až 50%" spoločnosti T-Mobile Slovensko, a.s. nie je v rozpore s Etickým kódexom.
Služba Letný roaming ponúka využitie zliav z cien služieb Euroroaming za podmienok, uvedených v reklame. Podmienkou bola bezplatná aktivácia a úhrada mesačného poplatku 4.99 EUR, čo takisto bolo v reklame odkomunikované. Reklama nesľubuje ušetrenie spolu 50 % , resp. 25 % z cien roamingových hovorov, ale zľavy zo štandartných roamingových cien. Z tohto dôvodu AK dospela k záveru, že informácie v reklame boli pre bežného spotrebiteľa odkomunikované dostatočne zrozumiteľne.
Zdroj: Rada pre reklamu

