Trvalo približne týždeň a kampaň pre Slovenskú požičovňu sa skončila. Agentúra Wiktor Leo Burnett informovala, že zastavenie nebolo vynútené, ale išlo o dohodu VÚB a SLSP. 2. aktualizácia správy - nález Arbitrážnej komisie RPR.
2. aktualizácia správy:
Arbitrážna komisia Rady pre reklamu prijala na svojom zasadnutí 11.11.2010 nález k reklame TV spot Slovenská požičovňa:
Arbitrážna komisia RPR po posúdení všetkých relevantných podkladov hlasovaním dospela k záveru, že sťažnosť je opodstatnená. TV spot zadávateľa: Consumer Finance Holding, a.s je v rozpore s ustanoveniami čl. 17 a čl.19, odseku 1 II. časti Kódexu.
Hlavným sloganom reklamnej kampane a predmetného TV spotu je text v znení: „Prejdite do lepšieho aj vy“ čo môže v priemernom spotrebiteľovi vyvolať dojem, že to čo bolo pred tým, bolo horšie, prípadne nie dobré alebo nevyhovujúce. Minulosť sa v tomto prípade jednoznačne viaže ku konkrétnej spoločnosti, pretože použitie konceptu rodinky Veselých - v danom prípade Veselších a využitie hlavných protagonistov (hercov p. Hubinskej a p. Topoľského), ktorí 8 rokov vystupovali v TV reklamných spotoch spoločnosti Slovenská sporiteľňa a.s., sú jednoznačne zakotvené v mysliach diváka v súvislosti s touto konkrétnou inštitúciou. Predmetná reklama svojim sloganom a použitým konceptom útočí na iného zadávateľa. Daná reklama použitím podobného konceptu, identických hercov v identických rolách môže viesť tiež k zmäteniu spotrebiteľa a k tomu, že spotrebiteľ nemusí správne identifikovať zadávateľa reklamy. V danom prípade preto AKRPR uznala námietky sťažovateľa a vyhodnotila predmetnú sťažnosť ako opodstatnenú.
Aktualizácia:
Oficiálne stanovisko Rady pre reklamu v prípade sťažnosti – TV spot Slovenská požičovňa je, že reklama je v rozpore s kódexom.
Arbitrážna komisia Rady pre reklamu včera hlasovaním dospela k záveru, že spot Slovenská požičovňa – „Prejdite do lepšieho“, zadávateľa Consumer Finance Holding, a.s. je v rozpore s ustanoveniami čl.17 II. časti Kódexu a čl.19, ods.1 II. časti Kódexu.
Správa z 10.11.2010:
Ako uviedol Peter Kontra, managing director Wiktor Leo Burnett: „Zastavenie konceptu nemá žiadne právne alebo odborné dôvody, je to dohoda najvyšších predstaviteľov VÚB a SLSP, ktorú rešpektujeme. Zároveň však musíme dodať, že reklamný koncept je podľa všetkých našich odborných a právnych analýz úplne v poriadku.“
Reklamu pre Slovenskú požičovňu bolo možné realizovať z dôvodu nezazmluvnenosti hercov Pavla Topoľského a Jany Hubinskej po ukončení spolupráce so Slovenskou sporiteľňou. Obaja protagonisti nemali žiadne obmedzenie, ktoré by im zakazovalo účinkovať v reklame. „Len počas trvania starej zmluvy sme mali zakázané pracovať pre konkurenciu," uvádza Pavol Topoľský.
Argumenty pre legálnosť konceptu sumarizuje Milan Sitárik, account director, Wiktor Leo Burnett: „V spote ide o dialóg dvoch dospelých ľudí, pričom muž sa prebudí zo zlého sna – to znamená, že ide o generickú situáciu. Všetky správy uvedené v reklame jednoznačne hovoria, že ide o požičanie si z domu, cez internet alebo telefón a prinášajúce možnosť výhodnejšieho vybavenia pôžičky, pretože nie sú za vybavenie žiadne poplatky a netreba nikam chodiť. Všetky komunikačné prvky okrem hercov sú odlišné - farebnosť, spôsob natočenia, logo po cely čas v zábere, hudba, claim.“
Sťažnosť na reklamu Slovenskej požičovne na Arbitrážnu komisiu Rady pre reklamu podal jeden z dodávateľov reklamných služieb pre Slovenskú sporiteľňu. „Práve on mohol (ak v tom teraz vidí problém) svojmu klientovi v rámci odbornej starostlivosti odporučiť investovanie do „non competition“ klauzuly. Takže otázka skôr znie, či je etické využívať Radu pre reklamu ako pokus zakryť prípadné neposkytnutie potrebnej odbornej starostlivosti,“ dodáva Milan Sitárik.
Na poslednom zasadnutí Arbitrážnej komisie Rady pre reklamu nebola sťažnosť na reklamu Slovenskej požičovne ešte posudzovaná. Predmetom rokovania bude na jej zajtrajšom zasadnutí.
Zdroj: Wiktor Leo Burnett

