Podľa nového prieskumu Eurobarometer štyri z desiatich európskych domácností využívajú „balík“ služieb internet, telefón a TV od jedného poskytovateľa služieb. Z prieskumu takisto vyplynulo, že 65 % ľudí obmedzuje svoje telefonické hovory z dôvodu nákladov, a že telefonovanie cez internet sa stáva čoraz populárnejšie.
Prieskum verejnej mienky o elektronickej komunikácii v domácnostiach prebiehal od 9. februára do 8. marca 2011 na reprezentatívnej vzorke 27 000 domácností v EÚ. Jeden zo štyroch respondentov sa domnieva, že rýchlosť sťahovania/nahrávania ich internetového pripojenia nezodpovedá podmienkam, ktoré podpísali v zmluve a jeden z troch respondentov uviedol, že už zažili úplný výpadok pripojenia.
Prieskum takisto poukázal na znepokojenie občanov EÚ v súvislosti s ochranou osobných údajov – 88 % respondentov uviedlo, že by chceli byť informovaní v prípade, že ich osobné údaje zhromaždené poskytovateľom telekomunikačných služieb sa stratili, boli ukradnuté alebo akýmkoľvek spôsobom poškodené.
V prieskume sa ďalej zistili tieto skutočnosti:
- 42 % domácností si predpláca „balíky“ služieb a 61 % všetkých prístupov na internet a polovica služieb pevnej telefonickej siete sa nakupuje ako súčasť balíku.
- 41 % domácností uviedlo, že hlavnou výhodou týchto balíkov je jediný poskytovateľ služieb a jedna faktúra. 33 % sa domnieva, že balík je lacnejší než pri platení každej služby zvlášť.
- 16 % sa však domnieva, že balíky obsahujú niektoré služby, ktoré nepotrebujú, a ďalších 10 % vyjadrilo obavy týkajúce sa nedostatočnej transparentnosti a zrozumiteľnosti nákladov a podmienok jednotlivých služieb.
- V súčasnosti 65 % respondentov obmedzuje svoje mobilné hovory z dôvodu nákladov (o 4 % viac než pri poslednom prieskume v novembri a decembri 2009).
- Polovica respondentov, ktorí majú na svojom smartfóne prístup na internet, obmedzuje jeho používanie, pretože sa obávajú vysokých nákladov.
- Narastá objem volaní cez internet z počítača alebo zariadenia pripojeného k WiFi, ktoré je buď zdarma alebo lacné, pričom tento spôsob využíva na volanie 28 % domácností s prístupom na internet, čo je oproti poslednému prieskumu nárast o 6 %.
Celý prieskum je dostupný na stránke http://ec.europa.eu/information_society/digital-agenda/scoreboard/library/index_en.htm.
Zdroj: Európska komisia

