StoryEditor

AK RPR: Etický kódex porušili štyri reklamy

26.07.2011, 00:00

Arbitrážna komisia Rady pre reklamu na svojom 8. zasadnutí posudzovala 9 sťažností. Zasadnutie sa konalo dňa 21. 07. 2011. V dvoch prípadoch išlo o konkurenčnú sťažnosť, 4 sťažnosti uznala AK RPR za porušujúce Etický kódex.

AK RPR prijala na zasadnutí nasledovné nálezy:

1. Reklamná kampaň: „Najrýchlejší neobmedzený Mobilný internet“ zadávateľa: Slovak Telekom

Rada pre reklamu obdržala sťažnosti viacerých fyzických osôb a sťažnosť spoločnosti Orange Slovensko. Sťažnosti fyzických osôb sú namierené voči TV spotu „Kde je šani?“, konkrétne voči textu v znení: „Keď nie si online, neexistuješ“. Fyzické osoby vytýkajú vytvorenie diskriminačného tlaku na osobu. Konkurenčná sťažnosť sa týka superlatívov „najrýchlejší“ a „neobmedzený“. 

AKRPR po posúdení všetkých relevantných podkladov hlasovaním dospela k záveru, že sťažnosť je opodstatnená. Reklamná kampaň: „Najrýchlejší neobmedzený Mobilný internet “ zadávateľa: Slovak Telekom, a. s. je v rozpore s ustanoveniami čl. 15, ods. 4 Kódexu.

AK RPR sa s názorom sťažovateľa (fyzickej osoby) nestotožnila. Predmetný reklamný text je potrebné vnímať v kontexte celého príbehu a jeho použitie je súčasťou reklamného nadsadenia. Za opodstatnenú uznala sťažnosť spoločnosti Orange Slovensko, keďže síce dáta môže užívateľ sťahovať neobmedzene, ale po prečerpaní určitého objemu sa rýchlosť znižuje.

2. Reklamný leták a informácie na internete „Rýchly a lacný internet pre celú rodinu“ zadávateľa: Sasnet

Sťažnosť spoločnosti BBX smeruje voči neopodstatnenému využitiu loga spoločnosti BBX na reklamnom letáku a uvádzaniu nepravdivých informácií o spoločnosti na web stránke.

AK RPR po posúdení všetkých relevantných podkladov hlasovaním dospela k záveru, že sťažnosť je opodstatnená. Reklamný leták a informácie na web stránke zadávateľa „Rýchly a lacný internet pre celú rodinu“ zadávateľa: Sasnet, s. r. o. sú v rozpore s ustanoveniami čl. 20, ods. 2 Kódexu.

Zadávateľ ako dôvod umiestnenia loga spoločnosti BBX na propagačných materiáloch uviedol skutočnosť, že počítačová sieť Sasnet bola viac ako 6 rokov prepojená s počítačovou sieťou bbxnet. V danom prípade toto nepredstavuje relevantný dôvod na použitie loga iného právneho subjektu.

3. Reklama umiestnená v e-mailovej schránke. „Reklamné upútavky na články na internetových portáloch MAGAZIN.SK, WANDA A ŽENA“ zadávateľa: Centrum Holdings

Sťažnosť fyzickej osoby uvádza, že reklamné upútavky umiestnené v e-mailovej schránke obsahujú sexuálne informácie. Doplnené sú fotografiami a ohrozujú tak mravný vývin maloletých.

AK RPR po posúdení všetkých relevantných podkladov hlasovaním dospela k záveru, že sťažnosť je opodstatnená. Reklama v e-mailovej schránke „reklamné upútavky na články na internetových portáloch MAGAZIN.SK, WANDA A ŽENA“ zadávateľa Centrum Holdings, a. s. je v rozpore s ustanoveniami čl. 11 ods. 1 v kontexte čl. 11 ods. 4 Kódexu.

AK RPR posudzovala sťažnosť najmä vo vzťahu k použitému komunikačnému médiu. Keďže jeho dostupnosť je neobmedzená a e-mailovú schránku na portáli centrum.sk si môže založiť ktokoľvek, je takáto forma reklamy neprípustná.

4. Web stránka zadávateľa: „Zľava na ojazdené autá“ zadávateľa: AUTOCENTRUM AAA AUTO

Fyzická osoba podala sťažnosť, v ktorej uvádza, že propagovaná zľava je len fiktívna, keďže sťažovateľa ani po splnení podmienok nedospel ku konečnej zľavnenej cene.

AK RPR po posúdení všetkých relevantných podkladov hlasovaním dospela k záveru, že sťažnosť je opodstatnená. Informácie na web stránke: „Zľava na ojazdené autá“, zadávateľa: AUTOCENTRUM AAA AUTO, a. s. je v rozpore s ustanoveniami čl. 16, písm. a) a d) Kódexu.

Podmienkou získania zľavy je financovanie na splátky. Zľavu nie je možné uplatniť pri vyplatení automobilu v hotovosti. Výška splátok je odvodená od výšky akontácie z ceny, ktorá zľavu nezohľadňuje a zákazník ju tak nemá možnosť získať. Informácia nie je úplná a vzbudzuje dojem, že cena je nižšia ako v skutočnosti.

AK RPR posudzovala sťažnosti aj na tieto reklamy:

  • Informácie na webovej stránke: „Online nákup služby TURBO 2 MINI“ zadávateľa: Slovak Telekom
  • Billboard: „7 Festival Zlatá Záhrada“ zadávateľa: Žitnoostrovský jazdci – lukostrelci

Zdroj: RPR

menuLevel = 2, menuRoute = news/marketing, menuAlias = marketing, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
16. júl 2025 03:23