V prvej polovici tohto roka investovali zadávatelia do reklamy viac ako 403,5 mil. Eur, čo v porovnaní s prvým polrokom 2010 predstavuje nárast reklamných výdavkov o 3 %. Vyplynulo to z monitoringu reklamných výdavkov spoločnosti TNS Slovakia.
Mediatyp |
% |
Tv |
15% |
Radio |
-12% |
|
-12% |
Outdoor |
-9% |
Kiná |
22% |
Spolu |
3% |
Na celkovom výsledku majú podiel predovšetkým televízie, ktoré zaznamenali nárast reklamných výdavkov o 15 percent. Naopak, rádiá, printy ako aj outdoor zaznamenali výraznejší pokles.
Televízie predali v prvej polovici tohto roka o 7 % reklamného priestoru a o 130 hodín reklamy viac. Printové médiá predali o 2800 inzertných strán menej, čo reprezentuje pokles o 10 %. Rádiá predali rovnaký objem reklamného času ako v predchádzajúcom prvom polroku.
Mediatyp |
% |
|
-10% |
Rádio |
0% |
Tv |
7% |
V prvej polovici roka investovali zadávatelia najviac do komunikácie produktov zo segmentu osobných automobilov, bankových produktov (hypotéky, účty), mobilnej komunikácie, supermarketov, ale aj liekov proti nachladnutiu:
Segment |
Výdavky v € |
|
1 |
Osobné automobily |
28 508 354 € |
2 |
Hypotéky, úver |
12 322 875 € |
3 |
Postpaid gsm služby |
10 727 881 € |
4 |
Supermarkety |
9 608 649 € |
5 |
Poskytovatelia internetu |
7 779 652 € |
6 |
Účty – bežné, termínované |
7 359 698 € |
7 |
Gsm služby – imidž |
6 872 707 € |
8 |
Noviny |
5 839 010 € |
9 |
Lieky proti kašlu, chrípke a prechladnutiu |
5 717 283 € |
10 |
Prepaid gsm služby |
5 617 671 € |
Najväčším zadávateľom reklamy bol Slovak Telekom, ktorý komunikuje značky T-Com, T-Mobile a T-Com & T-Mobile. V prvej desiatke najväčších zadávateľov sú všetci traja mobilní operátori (Orange na 2. mieste a Telefónica na 6. mieste), zástupcovia segmentu rýchloobrátkových tovarov, bankové subjekty aj Škoda Auto Slovensko.
|
Zadávateľ |
Výdavky v € |
1 |
Slovak Telekom |
16 716 165 € |
2 |
Orange |
14 121 776 € |
3 |
Henkel |
11 718 813 € |
4 |
Unilever |
9 602 604 € |
5 |
Slovenská sporiteľňa |
6 712 114 € |
6 |
Telefónica O2 |
6 554 705 € |
7 |
L'Oreal |
5 973 145 € |
8 |
Škoda Auto Slovensko |
5 383 657 € |
9 |
Nestlé. |
5 357 018 € |
10 |
Tatra banka. |
5 333 237 € |
Pri monitoringu reklamných výdavkov v vychádza agentúra TNS Slovakia z oficiálnych cenníkov. Vo svojich výpočtoch nezohľadňuje žiadne barter, zľavy či agentúrne bonusy.
Zdroj: TNS Slovakia