Združenie vydavateľov periodickej tlače zorganizovalo stretnutie médií, agentúr a zadávateľov reklamy, na ktorom predstavilo najnovší prieskum GfK.
Ženy čítajú viac tlačené vydania časopisov alebo novín ako muži. Muži viac berú do ruky noviny, ženy zasa časopisy. Vyplýva to z prieskumu agentúry GfK, ktorý predstavil jej managing director Martin Mravec ma minulotýždňovom evente Združenia vydavateľov periodickej tlače.
Slováci trávia najviac času pri televízii: v priemere 2 hodiny a 47 minút denne. Z celého týždňa im teda televízia zaberie skoro jeden celý deň: bezmála 19 a pol hodiny:
Priemerný čas trávenia s mediatypmi za týždeň
- televízia: 19 hodín, 29 minút
- rádio: 19 hodín, 20 minút
- internet: 8 hodín, 27 minút
- print: 6 hodín, 34 minút
Počas týždňa príde skoro každý Slovák – presne 98 % – do kontaktu s televíziou. Print či už v tlačenej alebo elektronickej podobe vyhľadáva 9 z 10 opýtaných, rádio tiež de facto zasiahne takmer každého:
Počet užívateľov za týždeň
- televízia: 98 %
- rádio: 95 %
- tlačený print: 86 % (spolu s elektronickými verziami 90 %)
- internet: 74 %
Z prieskumu vyšlo tiež, že 81,5 % čitateľov novín sa k nim vracia – nečítajú ich na jedenkrát, ale opakovane. Pri časopisoch je to 89,8 %. Navyše sa šíria ďalej: noviny čítajú v priemere 3,4 ďalší ľudia, časopisy 3,3. "Len 5 % čitateľov novín, ale až takmer 40 % čitateľov časopisu čítajú kúpené číslo sami, nedelia sa o neho," uvádza prieskum.
Medzi médiá, ktoré najviac "inšpirujú", patria podľa GfK internet, televízia a časopisy. Internet je najsilnejší pri témach počítačov a technológií, elektronike a cestovaní. Časopisy sú "inšpiratívne" v témach ako bývanie, kozmetika a móda. Televízia má zasa najväčšiu schopnosť inšpirovať ľudi pri potravinách, zdraví a výživových doplnkoch alebo drogérii. V týchto sférach dominujú spomínané médiá aj podľa ukazovateľa "médiá, ktoré najviac motivujú ku kúpe". Zároveň patria k najdôveryhodnejším z inzertného hľadiska, i keď úplne na vrchole je sú osobné medziľudské odporúčania:
Najdôveryhodnejšie typy reklamy
- Odporúčanie priateľov a známych: 50 %
- Reklama v TV: 47 %
- Reklama v novinách a časopisoch: 38 %
- Reklama na internete: 28 %
- Vonkajšia reklama – billboardy, plagáty: 11 %
- Reklama v rozhlase: 10 %
- Reklama v mobile: 3 %
Prieskum Efektivita printu a reklamy v printe sa zrealizoval na reprezentatívnej vzorke (vek, pohlavie, kraj, veľkosť sídla, vzdelanie) 2 tisíc respondentov od 15 do 69 rokov metódou CAPI F2F rozhovorov. Zber dát sa uskutočnil v januári a februári.
Zdroj: Ivan Krasko