Novými pravidlami by sa mali ochrániť najmä osobné údaje užívateľov. No každá krajina si ich vykladá inak. Správa bola aktualizovaná.
Bežne sa prihlasujete do svojho bankového účtu alebo platíte hotely a uvádzate svoje osobné údaje. Čo sa však deje s týmito údajmi? Rozhodne by nemali ísť do nesprávnych rúk tretích strán. Práve táto skutočnosť sa rieši na pôde EU. Akákoľvek informácia, ktorá sa zaznamenáva v cookies na našom počítači, je považovaná za osobný údaj. Ten si vyžaduje osobný súhlas každého užívateľa. Ak by však musel každú jednu takúto informáciu odsúhlasovať, viedlo by to k nepretržitému klikaniu. O to sa najnovšie snaží nová európska legislatíva, ktorá oslovila európske krajiny, aby novú reguláciu aplikovali. V konečnom dôsledku by to však mohlo mať negatívny dopad. A to nielen z hľadiska pohodlnosti užívateľa alebo celkového e-biznis procesu.
Reklamný priemysel preto verí, že došlo iba k nesprávnej interpretácií nových regúl. „Internet sa stane pre európskych užívateľov menej atraktívny a takýto prístup k osobným údajom by zruinoval celý potenciál novej digitálnej ekonomiky, “ vyjadril sa Stephan Noller, CEO nugg.ad and IAB Europe Chair, Policy Committee.
Informácie o užívateľoch sa získavajú z povolených cookies a nepovažujú sa za citlivé. Preto dať možnosť užívateľom zrušiť cookies úplne je považované za kontraproduktívne pre e-biznis samotný. Keďže súčasný online reklamný priemysel je založený na individuálnom zacielení, preferenciách a záujmoch. V nasledujúcich dňoch by malo prísť k ďalším rokovaniam s Article 29. K úplnému celoeurópskemu zavedeniu stanovených pravidiel malo dôjsť v marci. Veľké trhy ako Nemecko, či Taliansko stále váhajú.
Problémom môže byť aj to, ak by každá krajina aplikovala rozdielne prístupy k ochrane údajov. Oliver Gertz, managing director, WPP Group's MediaCom dodáva: „Nechceme zbierať osobné údaje v cookies. Na to v konečnom dôsledku ani neslúžia. Ide nám o to, aby sme vedeli užívateľa sociologicky a demograficky identifikovať. V žiadnom prípade tieto informácie neukladáme.“
Aktualizované:
Milan Scaplár, predseda Správnej rady IAB Slovakia, uviedol pre Stratégie, ako k problematike bude pristupovať slovenská internetová obec: „U nás sa na cookies viažu dva pohľady. Prvou je novelizácia smernice o spracovaní osobných údajov. Na Slovensku sa tejto smernici venuje už prijatý Zákon o elektronických komunikáciách. Druhou vecou je Online Behavioral Advertising, kde IAB Slovakia, ako člen IAB Europe sa zaväzuje, že 60 % trhu do júna 2012 (následne 90 % do mája 2013) bude dodržiavať etický kódex, ktorý s tým súvisí, napríklad označovanie tohto typu reklamy klikajúcim logom, kde bude preklik na medzinárodnú stránku (v slovenskom jazyku) s poučením o tejto reklame a možnosti vymazania svojej cookie.“
Zdroj: Adage.com, Stratégie