StoryEditor

AK RPR: Etický kódex porušili 4 reklamy

18.10.2011, 00:00

Dňa 06. 10. 2011 sa konalo zasadnutie Arbitrážnej komisie Rady pre reklamu. Posudzovala sťažnosti na 9 prípadov s cieľom zistiť, či došlo k porušeniu Etického kódexu reklamnej praxe platného na území SR.

1. Informácie na webovej stránke: „Super PRSIA + štíhla línia“ zadávateľa: Imperial Vitamins s. r. o.

Sťažnosť fyzickej osoby je namierená voči reklamným informáciám uvedeným na webovej stránke zadávateľa, ktorá propaguje produkt „Super prsia + štíhla línia“. Sťažovateľ je toho názoru, že text v znení „Super PRSIA + štíhla línia je prirodzená a bezpečná cesta ku trvalému zväčšeniu a spevneniu Vašich pŕs a zároveň udržuje Vašu štíhlu líniu“ je klamlivý a zavádzajúci.

Výsledok: AKRPR po posúdení všetkých relevantných podkladov hlasovaním dospela k záveru, že sťažnosť je čiastočne opodstatnená.

V danom prípade bolo cieľom reklamy komunikovať pozitívne účinky produktu Super PRSIA + štíhla línia. V súvislosti s časťou predmetného reklamného textu, ktorý sa odvoláva na bezpečnosť produktu, AKRPR vychádzala aj zo stanoviska Úradu verejného zdravotníctva Slovenskej republiky, ktorý potvrdil, že uvedený výživový doplnok je v súlade so súčasnými požiadavkami na bezpečnosť potravín. Ako v rozpore s Kódexom však AKRPR vyhodnotila využitie slovného spojenia „trvalé zväčšenie“, keďže zadávateľ nepreukázal v žiadnom zo svojich stanovísk, že účinky produktu sú skutočne trvalé a budú pretrvávať aj po skončení jeho užívania.

2. Printová reklama v mesačníku Stratégie: „Sme jediní, kto spracuje každú zásielku do 12 hodín“ zadávateľa: Areaprint s. r. o.

Konkurenčná spoločnosť Bittner print, s. r. o. podala sťažnosť na printovú reklamu v mesačníku Stratégie spoločnosti Areaprint s. r. o., ktorej dominantným výrazovým prostriedkom je text v znení: „Sme jediní, kto spracuje každú zásielku do 12 hodín.“ Sťažovateľ je toho názoru, že predmetný reklamný text je zavádzajúci a klamlivý.

Výsledok: AKRPR po posúdení všetkých relevantných podkladov hlasovaním dospela k záveru, že sťažnosť je opodstatnená.

V danom prípade AKRPR vychádzala pri posudzovaní pravdivosti reklamy predovšetkým zo stanoviska zadávateľa a významu využitia slovného spojenia „sme jediní“. Použitie predmetného slovného spojenia zadávateľ odôvodnil skutočnosťou, že uvedená spoločnosť je jediná v odbore, ktorá je certifikovaná certifikátom riadenia kvality ISO 9001:2008. To však neznamená, že reakčný čas konkurenčných spoločností nie je rovnaký aj napriek skutočnosti, že nie sú certifikované. AKRPR zároveň vychádzala z vlastného prieskumu, ktorý prakticky preukázal, že aj konkurenčné spoločnosti vedia realizovať každú zákazku do 12 hodín.

3. Billboard: „Zoo každé ráno. Živé medzi mŕtvymi“ zadávateľa: EUROPA 2, a. s.

Sťažnosť fyzickej osoby je namierená proti vizuálu billboardu EUROPA 2 – „Zoo každé ráno. Živé medzi mŕtvymi“. Ten podľa sťažovateľa vyobrazením „zombie duchov“ na reklamnom nosiči a umiestnením billboardu aj pri detskom ihrisku porušuje Kódex aj morálne zásady, tým, že využíva neprimerané násilie a popularizuje ho.

Výsledok: AK RPR po posúdení všetkých relevantných podkladov hlasovaním dospela k záveru, že sťažnosť nie je opodstatnená.

V danom prípade sa AKRPR nestotožnila s názorom sťažovateľa, že vizuál reklamy využíva neprimerané násilie alebo jeho popularizáciu. Vizuál nezobrazuje žiaden konkrétny násilný čin, žiadna z vyobrazených postáv sa nespráva násilne a celkové prevedenie vizuálu využíva reklamné nadsadenie s cieľom poukázať na skutočnosť, že ranná show spomínaného rádia začína v čase, keď väčšina ľudí ešte spí.

4. Informácie na webovej stránke: „Tablet Asus Transformer“ zadávateľa: Slovak Telekom,a.s.

Fyzická osoba sa sťažuje na reklamu spoločnosti Slovak Telekom, a.s. v podobe informácií na webovej stránke týkajúcich sa tabletu Asus Transformer. Sťažovateľ uvádza, že na internetovej stránke spoločnosť ponúka uvedený produkt, pričom tento je na obrázku vyobrazený aj s klávesnicou. Keď si fyzická osoba daný produkt objednávala, nebola upozornená, že sa produkt dodáva iba jednotlivo. Sťažovateľovi zadávateľ dodal iba tablet bez klávesnice.
Výsledok: AK RPR po posúdení všetkých relevantných podkladov hlasovaním dospela k záveru, že sťažnosť nie je opodstatnená.

Aj napriek skutočnosti, že na obrázku je vyobrazený predmetný tablet aj s klávesnicou, je AKRPR toho názoru, že zadávateľ venoval dostatočnú pozornosť komunikácii, ktorá smeruje k charakteristike produktu. V rámci vizuálu reklamy zadávateľ uvádza samostatné ceny pre tablet aj klávesnicu a priamo v popise produktu poukazuje na možnosť rozšírenia funkcií tabletu na notebook vďaka prídavnej klávesnici.

5. TV spot: „Woolite“ zadávateľa: Reckitt Benckiser (Slovak Republic) spol. s r. o.

Sťažnosť fyzickej osoby je namierená voči televíznej reklame spoločnosti Reckitt Benckiser spol. s.r.o. propagujúcu prací prostriedok Woolite. Vizuál TV spotu podľa sťažovateľa vyobrazením polonahých ľudí zahalených len kúskami odevu alebo kríkmi nepoukazuje na predmet kúpy. Taktiež TV spot považuje za poburujúci, vulgárny a nemravný.

Výsledok: AK RPR po posúdení všetkých relevantných podkladov hlasovaním dospela k záveru, že sťažnosť nie je opodstatnená.

Reklama využíva humorné nadsadenie v kontexte celého príbehu, cieľom ktorého je poukázať na vlastnosť propagovaného produktu, v tomto prípade pracieho prostriedku s vlastnosťou zachovávať vzhľad a kvalitu oblečenia, ktoré v konečnom dôsledku s ľudskou nahotou súvisí. V reklame nie je nahota zobrazená priamo, intímne partie všetkých protagonistov sú v reklame vždy zahalené.

6. Billboard: „Clavin – Diabolská erekcia“ zadávateľa: Simply You Slovakia s. r. o.
Rada obdržala sťažnosti troch fyzických osôb na billboard „Clavin – Diabolská erekcia“ spoločnosti Simply You Slovakia. Prvý sťažovateľ reklame vytýka nevhodný spôsob propagovania ľudskej sexuality, taktiež propagáciu okamžitého sexu. Ďalšie dve sťažnosti smerujú najmä proti umiestneniu billboardu propagujúceho „diabolskú erekciu“ pri vstupe do základnej školy, čím sa predmetná reklama dostáva do pozornosti aj deťom a mládeži.

Výsledok: AK RPR po posúdení všetkých relevantných podkladov hlasovaním dospela k záveru, že sťažnosť nie je opodstatnená.

Reklama nesmie obsahovať také vizuálne prezentácie, ktoré by porušovali všeobecné normy mravnosti alebo slušnosti. V danom prípade bolo cieľom zadávateľa komunikovať výživový doplnok na skvalitnenie erekcie. Využitie slova „erekcia“, voči ktorému pravdepodobne smerujú námietky sťažovateľov nie je možné považovať za porušenie všeobecných noriem mravnosti alebo slušnosti. Zároveň však AKRPR upozorňuje na nevhodnosť umiestnenia predmetnej billboardovej reklamy v blízkosti škôl a predškolských zariadení, ako tomu je napr. v prípade lokalizácie billboardu pred vstupom do Spojenej školy sv. Františka z Assisi.

7. Reklamný leták: „Záložňa Breva“ zadávateľa: Breva s. r. o.

Jedenásť fyzických osôb podalo sťažnosť na reklamný leták záložne BREVA zobrazujúci odhalenú ženu, ktorá si na seba sype piesok. Sťažovatelia predmetnému letáku zhodne vytýkajú erotické vyobrazenie ženy, ktoré nemá previazanosť s produktom a navyše nevhodné letáky sú voľne prístupné aj deťom a neplnoletej mládeži.

Výsledok: AK RPR po posúdení všetkých relevantných podkladov hlasovaním dospela k záveru, že sťažnosti sú opodstatnené..

AKRPR nevidí žiadnu relevanciu s predmetným vyobrazením ženy v kontexte sluţieb, ktoré zadávateľ propaguje. Zadávateľ si ako komunikačné médium zvolil leták, ktorý je hromadne distribuovaný do poštových schránok obyvateľov a tak dostupný širokému cieľovému publiku, vrátane detí a mladistvých.

8. Internetová a printová reklama: „Haliganda – Vy ste si urobili deti, my sme im urobili RAJ!“ zadávateľa: OC Liptov s. r. o.

Fyzická osoba sa sťažuje na internetovú a printovú reklamu propagujúcu rodinné zábavné centrum Haliganda. Sťažovateľ predmetnú reklamu so sloganom „Vy ste si urobili deti, my sme im urobili RAJ!“ považuje za poburujúcu, dehonestujúcu a znevažujúcu rodinu a rodinný život ako základnú hodnotu spoločnosti.

Výsledok: AK RPR po posúdení všetkých relevantných podkladov hlasovaním dospela k záveru, že sťažnosť nie je opodstatnená.
V reklame je využité humorné nadsadenie, ktoré nie je možné vnímať doslovne, prípadne izolovane bez previazania na celý kontext reklamy, cieľom ktorej bolo poukázať na zábavné rodinné centrum, určené v konečnom dôsledku najmä deťom. Zadávateľ zo svojho vlastného popudu danú reklamu - napadnutý slogan upravil.

9. Printová reklama: „SEAT Ibiza“ zadávateľa: Škoda Auto Slovensko s. r. o., divízia SEAT Import

Rada obdržala sťažnosť na printovú reklamu propagujúcu automobil SEAT Ibiza spoločnosti Škoda Auto Slovensko s.r.o., divízia SEAT Import, ktorá zadávateľovi vytýka reklamný text. Ten má podľa sťažovateľa hrubé črty nemorálnosti a prieči sa Kódexu.

Výsledok: AK RPR po posúdení všetkých relevantných podkladov hlasovaním dospela k záveru, že sťažnosť nie je opodstatnená.

Reklamný text svojim charakterom môže vyznieť dvojzmyselne, avšak jeho celkový význam je nevyhnutné posudzovať s ohľadom na využitie humorného zveličenia, cieľom ktorého bolo upútať pozornosť a vzbudiť záujem cieľovej skupiny.


 

Čiastočne opodstatnené: 1
Opodstatnené: 2
Neopodstatnené: 6

Zdroj: RPR, 2011

menuLevel = 2, menuRoute = news/marketing, menuAlias = marketing, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
11. júl 2025 20:30