StoryEditor

V reklame z r. 1949 nabádal doktor, aby sme fajčili Camel-ky

14.08.2012, 08:52

O čo zdravotnícke centrá bojovali v antifajčiarskej kampani, značky dehonestovali už v 40-tych rokoch.

Ak sa rozhodnete uviesť antifajčiarku kampaň, pravdepodobne máte jediný cieľ – motivovať ľudí, aby svoj zlozvyk obmedzili. Nie je teda dva krát príjemné, ak príde značka, ktorá podrýva vašu pozíciu. Presne tak to bolo v prípade R.J. Reynolds' Camel, keď v roku 1949 prišla s minútovým čierno-bielym spotom, v ktorom doktor odporúčal fajčiť cigarety Camel.

História reklamy na cigarety siaha až do 30-tych rokov, kedy American Medical Association prišla s takouto reklamou. V roku 1946 to bola práve značka Camel, ktorá rozpútala svoje vlastné reklamy a o 3 roky nato prišla s odvážnym taglinom: "Doktori by fajčili Camel."  Kampaň trvala osem rokov. Predstavila cigarety Camel ako tie, ktoré podľa prieskumu doktori odporúčajú najviac (prieskum bol vykonaný ich reklamnou agentúrou, v ktorom vyslali personál, aby dopytovali doktorov, ktorú značku cigariet by si vybrali – po tom, ako ich obdarovali kartónom Cameliek).

Okrem toho je v reklame uvádzaný voice-over: "Pozrite sa, aká chutná dokáže byť cigareta." Spot zobrazuje zaneprázdneného doktora, ktorý si chce v pracovnom zhone vychutnať aspoň svoju „chutnú“ cigaretu. Reklama končí nalíčenou slečnou s veľkým úsmevom.

Výskum, ktorý vykonala National Library of Medicine v roku 1958 hovorí, že 44 % Američanov verilo, že fajčenie spôsobuje rakovinu (toto percento sa odvtedy zvýšilo až na hodnotu 78 %). Vieme ale, že reklama na cigarety pokračovala ešte dlhé roky, až kým sa neprišlo na to, že škôlkari dokážu lepšie opísať postavu Joe Camel ako Barbie či Mickey Mouse. A to kampaň na cigarety v roku 1991 zastavilo.

 

http://youtu.be/gCMzjJjuxQI

Zdroj: er

menuLevel = 2, menuRoute = news/marketing, menuAlias = marketing, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
18. november 2025 17:27