Komisia Rady pre reklamu vydala dňa 10. mája 2012 nález, v ktorom konštatovala, že reklamná kampaň Poštovej banky „Stavebný úver so sporením“ je v rozpore s ustanoveniami Etického kódexu reklamnej praxe. Išlo o sťažnosť právnických osôb Prvá stavebná sporiteľňa a Wüstenrot stavebná sporiteľňa. Podrobné zdôvodnenie rozhodnutia sa nachádza v náleze. Arbitrážna komisia zároveň v náleze vyzvala Poštovú banku k úprave posúdenej reklamy.
Poštová banka sa vo svojom oficiálnom stanovisku vyjadruje: banka pristúpila k úprave svojej aktuálnej kampane tak, aby boli produkt a jeho komunikácia smerom k spotrebiteľom ešte jednoznačnejšie. Rada pre reklamu aj po tomto kroku vyhodnotila konanie Poštovej banky za konanie, ktoré je v rozpore s povinnosťami člena Rady pre reklamu. Na základe týchto skutočností sa Poštová banka rozhodla z členstva v Rade pre reklamu vystúpiť.
Ďalej Poštová banka uvádza, že si uvedomuje dôležitosť transparentnej marketingovej komunikácie a tento prístup zohľadňuje v každej svojej marketingovej kampani. Dôvody, na základe ktorých dospela AK RPR k svojmu stanovisku, nepovažuje Poštová banka za opodstatnené. Svoju kampaň považuje za kampaň pripravenú v súlade s legislatívou regulujúcou reklamu a v súlade s pravidlami a etikou zdravej hospodárskej súťaže medzi bankami a stavebnými sporiteľňami.
Prezidentka Rady pre reklamu Zuzana Mistríková sa pre Stratégie k záležitosti vyjadruje: „Vzhľadom na skutočnosť, že 22. mája sa reklamný spot stále nachádzal vo vysielaní slovenských televízií, opätovne vyzvala predsedníčka Arbitrážnej komisie Jarmila Grujbárová Poštovú banku k zaujatiu stanoviska k vzniknutej situácii. Dňa 29. mája obdržala Rada pre reklamu stanovisko Poštovej banky, v ktorom ju informovala o tom, že pripravuje na jún refresh kampane. K výzve na zastavenie vysielania spotu sa nevyjadrila. Následne dňa 31. mája doručila Poštová banka Rade pre reklamu Oznámenie o zániku členstva v Rade pre reklamu.“
Rada pre reklamu považuje skutočnosť, že Arbitrážnou komisiou posúdenú reklamu banka nestiahla a vysiela ju i v týchto dňoch, za bezprecedentné. „Vystúpenie z RPR v situácii, kedy je člen povinný akceptovať nález Arbitrážnej komisie, na ktorej personálnom obsadení sa podieľal, je veľmi neštandardné,“ dodáva Mistríková. Ďalej sa vyjadrila, že postup, ktorý zvolila v danom prípade Poštová banka, pôsobí ako nezodpovedný a nepochopiteľný. A to z dôvodu, že subjekty pôsobiace v oblasti marketingovej komunikácie (vrátene nečlenov RPR) sú si vedomé zmyslu etickej samoregulácie a aj toho, že udržiavanie dôvery spotrebiteľov v serióznosť marketingovej komunikácie je dôležitá pre všetkých, ktorí v nej pôsobia.
Z uvedených dôvodov sa 4. júna uskutoční mimoriadne zasadnutie Prezídia Rady pre reklamu, ktoré k vzniknutej situácii zaujme oficiálne stanovisko.
Pozriete si pôvodný spot a spot po úprave, ktorý je on air od 1. júna.
https://www.youtube.com/watch?v=AMDSOTFDHH8
https://www.youtube.com/watch?v=xe8xhoyyXUc&list=UU0r97-LlO6AidE-4RgFliMA&index=1&feature=plcp
Zdroj: Erika Brindzová