Agentúry o vývoji investícií do internetu, a ich novoročné predsavzatia.
Pýtali sme sa zástupcov reklamných agentúr, akú budúcnosť predpovedajú digitálnemu svetu:
1. Veľké nádeje sa vkladali do internetu. V minulom roku však začali investície do tohto médiá strácať na rýchlosti rastu. Podľa niektorých odborníkov dokonca stagnovali. Aké sú vaše očakávania od internetu v nasledujúcom roku?
2. Vaše (reklamné) novoročné predsavzatie?
Denis Schvarcz
CEO
Core4
1. Internet bude stále „médium budúcnosti". Je ešte veľa možností, podporujúce aktuálne trendy žmýkania predajov z každého eura, ktoré náš trh neobjavil, alebo z nich objavil veľmi málo. Niektoré z nich určite v roku 2013 objaví a ak sa potvrdia teórie, ktoré im predchádzajú, klienti budú znova o čosi spokojnejší.
2. Veľa spokojných zamestnancov, múdrych klientov a inovatívnych nápadov, ktoré oboch uspokoja.
Petra Holéczyová
managing director
digita.sk
1. Tak ako to platí všade inde, tak aj pri internete tomu tak je, že z nižších čísel sa rastie rýchlejšie. Preto sa dalo očakávať, že dramatický nárast spendov do internetovej reklamy sa bude postupne spomaľovať. Ale aj napriek tomu v novom roku však neočakávame, že by mali výdavky do tohto mediatypu stagnovať, alebo výrazne klesať. Predošlé obdobie klientom slúžilo na získavanie skúseností pri nastavovaní svojich očakávaní a investícií do tohto média, kedy ešte presne nevedeli identifikovať, akú hodnotu očakávať. Na základe týchto skúseností však ich prístup k budgetovaniu, ako aj k využívaniu jednotlivých foriem internetovej reklamy bude tento rok sofistikovanejší a očakávame, že svoje budgety budú viac posudzovať cez optiku, akú návratnosť investícii / performance im dokáže digital priniesť.
2. Ako agentúra sa plánujeme viac zamerať na performance kreativitu, kde okrem pridanej hodnoty pre užívateľov chceme prinášať reálnu a merateľnú hodnotu pre našich klientov, ktorá už dávno nie je o počte like-ov na Facebooku, alebo vzhliadnutí videa na Youtube. Vzhľadom na to, že sa prioritne venujeme komunikácii v digitale, tento priestor nám umožňuje v reálnom čase merať a optimalizovať chod kampane tak, aby sme túto reálnu hodnotu klientovi doručili za každých okolností.
Martin Blaško
client service director
Istropolitana Ogilvy
1. Myslím, že rast bude pokračovať v rovnakom tempe, v akom sa bude zvyšovať penetrácia a frekvencia využívania internetu. Agentúry tomu môžu pomôcť navrhovaním zaujímavých komunikačných projektov, ktoré klientov presvedčia ísť aj do väčších a neštandardných internetových riešení.
2. Spokojní klienti a reklama, ktorá zaujme nie len na Slovensku.
Pavel Fuksa
kreatívny riaditeľ
Jandl
1. Myslím, že bude naďalej úspešne koexistovať s offlinovými médiami, kde sa jedna strana bude úspešne prelínať s druhou.
2. Potešiť viac klientov, vyhrať viac reklamných cien, hlavne priniesť cenu z Cannes.
Marek Pajtáš,
managing director
Lowe ggk
1. Internet bude veľmi dôležitý aj v roku 2013. Nastane (už nastáva) preskupenie budgetov z klasických internetových formátov do PPC. To môže zapríčiniť stagnáciu výdavkov, lebo táto forma je výhodnejšia oproti tej klasickej.
2. Vytvárať riešenia, ktoré pomôžu klientom zlepšovať pozície na trhu a vrátia im ich investície do reklamy - ROI – return on investment.
Robert Weber
chief operating officer
MUW Saatchi & Saatchi
1. Digital sa aj naďalej bude predierať ATL rozpočtami, preto mu to trvá dlhšie. Až keď bude jasné, že online nemá s TV sharovať výdavky, ani nemusí priamo rozvíjať posolstvá nadlinkových kampaní, potom získa na popularite. Tohto roku sa tak však nestane, nie na Slovensku.
2. Novoročné nemám žiadne, platí dlhodobé - ponúkať komunikačné riešenia, ktoré menia klientom biznis, nielen napĺňajú zadania.
Róbert Slovák
riaditeľ
Respect APP
1. Neočakávam nič zásadné, internet je už dávno štandardizovaný a považovaný za bežnú vec, kto čaká nejaký zázrak, tomu asi niečo uniklo.
2. Chcem sa pri tvorbe reklamy ešte viac baviť.
Marek Mrázik
managing director
Triad Advertising
1. Podľa toho, ako sa vyvíja cena za klik na Facebooku, to veľmi na stagnáciu nevyzerá.
2. Viac endorfínov z dobrej roboty.
Marko Kolár
digital idea maker
MADE BY VACULIK
1. Presne tak. Investície strácali na rýchlosti, čo však neznamená, že sa znižovali budgety. Problém vidíme skôr v tom, že lokálne media, ale aj tradičné mediálne agentúry prestali inovovať. Inovácia nie je nový formát brandingu na jednom z troch top serverov. Snažíme sa dať nejakú dlhodobú formu fungovaniu aj plánovaniu online médií, čo však už z princípu nie je možné. Internet sa mení rýchlejšie ako sa mediálky dokážu prispôsobiť a klienti si to uvedomujú. Ak klienti prestávajú inestovať do nákupu v online, médiá by mali začať investovať do ich vývoja, aby mali čo ponúknuť. My v nasledujúcom roku očakávame len nárast. Sami pracujeme na nových spôsoboch fungovania dnes už tradičných online formátov.
Zuzana Ďurčeková
managing director
MADE BY VACULIK
2. Nevzdávať sa, nepodľadnúť pesimizmu a aj naďalej sa pokúšať “predávať” klientom kreatívne a doposiaľ nevidené riešenia.
Michal Pastier
creative director
Zaraguza Digital
1. Sledujeme opačný trend a to využívanie budgetov z TV reklamy pre online video produkciu. Stále viac ľudí nedokáže sledovať televíziu bez pozerania na ďalší screen, či už je to mobil, tablet, alebo počítač.
2. Okrem benefitu produktu pamätať aj na benefit jeho komunikácie. Navrhovať kampane, ktoré neotravujú a sú hodné šírenia.
Viac o predpovediach na rok 2013 vo februárovom čísle Stratégie už tento týždeň.

