StoryEditor

Budúcnosť digitálnych agentúr - veľká neznáma

08.04.2013, 13:08
Zástupcovia digitáliek vidia štruktúru súčasných agentúr rôzne.

Pýtali sme sa digitálnych agentúr:

1. Akým smerom sa uberajú požiadavky klientov na kampaň z hľadiska potreby online riešení?

2. Ktoré riešenie je optimálnejšie pre dnešný trh - fungovanie online oddelenia priamo v reklamke alebo si digital zasluhuje samostatný priestor mimo agentúry?

Čo agentúry považujú za digitálny počin roka a aké sú ich top projekty, čítajte v marcovej prílohe Digital. V prílohe tiež nájdete

  • návod, ako naložiť s marketingovým rozpočtom na rok 2013
  • tipy, ako správne experimentovať v neznámom prostredí
  • prečo reklama v hre nie je pre každého
  • dôkazy toho, že offline s online je naozaj možné zlúčiť.

 

Martin Porada

managing director

2CREATE

2. S veľkosťou klienta rastie aj potreba veľkosti tímu, ktorý sa o klienta stará. Špecializované digital agentúry majú svoj priestor a zmysel pri najväčších zadávateľoch, ktorí vedia spolupracovať s viacerými agentúrami. No na malom slovenskom trhu je priestor len pre veľmi malé množstvo čisto digital agentúr, ktoré by kvalitou servisu postačovali náročnosti veĺkých zadávateľov. Na druhej strane však niektoré fullservisové agentúry zaspali dobu a nevedia sa prisposobiť efektívne tejto situácii. My v 2CREATE už viac ako 7 rokov veríme, že koncept fullservisovej agentúry s integrovaným digital oddelením je ideálnym riešením pre väčšinu klientov.

 

 

Natália Vargová

client service director

Core4

2. Oba modely fungovania môžu prinášať dobré riešenia. Každý má svoje výhody. Ide skôr o to, čo hľadá a potrebuje klient, a aké miesto v jeho komunikácii digital predstavuje. Potreby klientov sa stále viac uberajú smerom, v ktorom sú silné práve samostatné digitálne agentúry, ktoré na trhu majú svoje stabilné miesto. Úmerne tiež narastá počet a uplatnenie digitálnych nástrojov komunikácie, a to si vyžaduje špeciálny tím, samostatnú online agentúru, ktorá sa vyznačuje odbornou špecializáciou, schopnosťou používať a navrhovať široké spektrum online nástrojov a vzájomne ich prepájať, dokonca aj s presahom do offline.

 

 

Miloš Gajdoš

Online and Digital Specialist

Creo Young & Rubicam/digitálna divízia Elite VML

2. Optimálne riešenie pre klienta ako aj potreby agentúry je fungovanie online oddelenia priamo v reklamnej  agentúre. Tieto dve súčasti by sme mali chápať ako jeden celok, ktorý v konečnom dôsledku produkuje spoločný výstup. Je to vidieť aj na veľkých reklamných domoch tak na Slovensku ako aj v zahraničí, ktoré si vytvárajú vlastné interne digitálne oddelenia.

 

 

Peter Holík

managing director

Gingers

2. To záleží na type onlinových projektov – ak sú silne integrované s offline komunikáciou, je oddelenie v reklamke a bezprostredná spolupráca s ňou výhodou. Ale pri kvante rôznych online špecialistov a množstve čisto online projektov (a ich rôznorodosti) je fungovanie mimo reklamnú agentúru úplne prirodzené.

 

 

Dejan Galovič

creative director

MADE BY VACULIK

1. Interná štruktúra klientov sa začína podobať tej v integrovaných agentúrach s jediným cieľom - byť schopný komplexne a efektívne riadiť kampaň bez ohľadu na jej mediálny vzorec. Agentúry a klienti spoločne dospeli do štádia, ktoré im umožňuje rovnocenne uvažovať o všetkých otázkach, tykajúcich sa onlinu. Je krásne sledovať, ako sa pri každom projekte navzájom učíme, ovplyvňujeme a posúvame hranice. Je to určitý druh pokory, ktorá mi v klasickej offlineovej tvorbe chýba.

 

 

Rastislav Šubert

digital director

MADE BY VACULIK

2. My sme jednoznačne stavili na model digitálneho oddelenia ako integrálnej súčasti agentúry a po takmer dvojročnej skúsenosti môžeme konštatovať, že sa nám to vo všetkých aspektoch osvedčilo.

 

 

Peter Csemez

riaditeľ

paravan interactive

1. Zefektívňovanie výdavkov do reklamy v zmysle uprednostňovania kanálov a nástrojov, ktoré majú zmysel a prinášajú efekt.

2. Nedá sa to zovšeobecniť. Veľmi dobre funguje jeden aj druhý model. Každý z nich má svoje výhody a nevýhody. Oba stoja a padajú na kvalite svojich zamestnancov.

 

 

Roman Beličák

manager

DotCom

1. Efektívnosť, nápad, viesť pokial možno otvorený dialóg so spotrebiteľom.

 

 

Lukáš Horák

CEO & Creative Director

Plat4M

1. Klienti si začínajú uvedomovať, že je potrebné svoju digitálnu prezentáciu prispôsobovať mobilným zariadeniam. Cieľové stránky PPC (pay-per-click) kampaní či celé webstránky kampaní robíme stále častejšie responzívne. Stále väčší záujem je o optimalizáciu pre vyhľadávače (SEO) u klientov z USA, ktorí sa snažia rozbehnúť svoj biznis v Európe. Oni si už narozdiel od nás Slovákov uvedomujú, ako veľmi môže popredná pozícia vo vyhľadávači pomôcť ich biznisu.

2. Veľa reklamných agentúr si myslí, že svoje staré know-how môžu preniesť aj do online sveta. Je to však veľký omyl. Riadia sa pravidlami, ktoré v online svete vôbec nefungujú. Nestačí mať v reklamnej agentúre len tzv. webdizajnéra. Celý tím musí rozmýšľať online. Je preto nevyhnutné, aby ľudia začali vnímať digitálny marketing ako samostatnú disciplínu. Nie nadstavbu či doplnok tradičného marketingu.

 

 

Juraj Kováč

creative teamleader

SCR interactive

2. Dobré riešenie a koncept by mal byť prenesiteľný do online aj offline prostredia, preto treba vytvárať integrované kampaňe. Dogitálny priestor je však natoľko špecifický, že si jednoznačne vyžaduje špecializované agentúry.

 

 

Tomáš Rosputinský

creative director & co-founder

THIS IS LOCCO

2. Nie je optimálne riešenie pre každého. Najväčší zadávatelia spendujú v TOP klasických a digitálnych reklamných agentúrach zároveň. Strední zadávatelia chcú od jednej agentúry všetko. Osobne verím, že trh si postupne vyžiada, aby jeden nápad pre online a offline vznikal nielenže v rámci jednej agentúry, ale dokonca v rámci jedného strategicko-kreatívneho tímu. 

 

 

Marek Mrázik

managing director

Triad Advertising

1. Moderné firmy vedia, že online je integrálnou súčasťou kampane, stále viac chcú kampane, ktoré sú síce online, ale prechádzajú aj do offline, eventov a fungujú tak spolu.

2. Podľa nás by celá reklamná agentúra mala byť integrovaná. Každý dobrý kreatívec v digitálnej dobe by mal byť digitálny kreatívec a každý account by mal byť digitálny account.

 

 

Katarína Kvačkajová

group account director

Wiktor Leo Burnett

2. Online riešenia by však mali byť v  súlade s  komunikáciou a  hodnotami značky, nie odtrhnuté od zvyšku komunikácie. Pokiaľ sa teda bavíme o  integrovaných kampaniach, určite pri ich tvorbe pomáha fakt, keď agentúra rieši kampaň komplexne s  ohľadom na celkový kampaňový plán.

 

 

Michal Pastier

creative director

Zaraguze digital

2. Trh od digitálu očakáva stále viac. Digitálne oddelenia agentúr dokážu pokryť časť potrieb klientov, no zďaleka nemôžu naplno využiť celý potenciál online prostredia, ktoré je navyše extrémne dynamické. Ak chcete ponúknuť komplexné online riešenia, nestačí vám iba digitálny kreatívec, potrebujete digitálneho dizajnéra, online stratéga, mediálca ale aj digitálneho accounta a samozrejme schopných developerov.

 

 

Judita Horváth

managing director

MUW Digital

1. Čím ďalej, tým viac záleží aj klientom na tom, aby ich kampane mali väčší rozmer a neboli len čisto online riešením. Už sú unavení z copy paste prenesením ATL komunikácie, hľadajú oveľa viac. Na to, aby vznikali nadrozmerné veci, je potrebné, aby fungovalo aj ADMP. Čo je to ADMP? Je to skratka, ktorú používam pri definovaní nadrozmernej spolupráce ATL agentúry, Digitálnej agentúry, Mediálnej a PR agentúry. Spoločné zadania, brainstormingy, posúvanie konceptov tak, aby vznikla kampaň už od samotného začiatku inšpiratívne. Kreatíva určí potreby a vie sa inšpirovať od médií a naopak, PR už od začiatku vie a má dostatok času, aby rozosialo a využilo tie správne kanály. No a táto spolupráca je často veľmi závislá od klienta a jeho zmýšľania, keďže to, povedzme si na rovinu, nie je vôbec jednoduché.

 

 

Ľubomír Herman

digital specialist

PRidea

1. V každom prípade je to efektivita a neustály tlak na znižovanie nákladov. Klienti čím ďalej, tým viac tlačia na priamu merateľnosť výsledku kampaní a transparentnosť pri hodnotení ich výkonu. Mnohí klienti si doslova vyžadujú real-time prístup k dátam o výkone kampaní.  Pri konverzných kampaniach sme zaznamenali trend vývoja samostatne trackovateľných obchodných streamov, tak aby sa dala efektivita jednotlivých nástrojov mediálneho mixu samostatne hodnotiť. Kreativita tu vo výraznej miere prechádza z roviny ideovo-grafickej do roviny systémovo-obchodnej - to znamená, že marketéri sa snažia hľadať systémové riešenia komunikácie, ktoré im umožňujú rôzne technologické platformy.

 

Roman Záhorec

client service director

Neopublic Porter Novelli

2. Myslíme si, že firmy vnímajú digitál priveľmi kampaňovito a krátkodobo. Čo je obrovská škoda. Konzistencia v online prostredí je minimálne taká dôležitá, ako v reálnom svete. Ľudia nerozlišujú aktivity firiem v digitálnom a reálnom svete. Naša predikcia je, že z online agentúr sa postupne vyprofilujú viac či menej klasické, alebo mierne inovované reklamné agentúry. Navyše, väčšina klientov už digitál nechápe ako uletenú a odľahčenú komunikačnú líniu, ale snaží sa ju plnohodnotne integrovať do svojej komunikácie.

 


Viac o tom, čo si agentúry myslia o dlhodobých zákazkach digitálnych agentúr, nájdete v marcových Stratégiách str. 33.

 

 

 

Zdroj: er.

menuLevel = 2, menuRoute = news/marketing, menuAlias = marketing, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
14. máj 2025 16:24